Tanggal 2 Februari 2013, menyaksikan sejarah terbina
apabila debat sunni syiah secara formal telah berjalan di Masjid Perling di
Johor Bahru. Debat formal yang julung-julung dilakukan ini telah mendapat
pelbagai reaksi samada dari sudut positif ataupun negatif dari kedua-dua pihak.
Setelah setahun, penulis terpanggil untuk membuat
analisa ringkas berkenaan dialog ini.Dalam penulisan ini, akan dituliskan hujah-hujah yang
dibincangkan secara ringkas oleh kedua-dua belah pihak. Hanya hujah-hujah yang
berkaitan dengan topik saja dibincangkan dan diringkaskan.
Wakil-wakil pihak sunni terdiri dari gabungan ustaz
dan juga pengkaji-pengkaji bebas. Ustaz Yusuf Baharuddin (bekas imam masjid
Perling) menerajui pihak sunni disamping saudara Mohd Yusof bin Mohamad (calon
PHD jurusan bioperubatan UIAM) dan saudara Zulkarnain Azham ( calon PHD
computer sains UTM)
Wakil-wakil syiah pula diterajui oleh ustaz Hasan
Askari, graduan dari Qum, diapit penulis buku-buku syiah melayu yang terkenal
iaitu Syahreen Malik (terkenal dengan gelaran Khair Izzah, ataupun aceglobal13
di laman sesawang). Ayah kepada Syahreen, bekas polis cawangan khas (SB) yang
menjadi tonggak kepada syiah johor, Pak Malik Takim menjadi wakil ketiga bagi
pihak syiah.
Moderator majlis ialah Muhammad Harith
TAJUK DAN FORMAT
DIALOG
Tajuk yang
disepakati dalam debat ini ialah Imamah: Antara Sunni dan Syiah. Format dialog
adalah seperti berikut
1.
Ucapan pembukaan
wakil sunni (30 minit)
2.
Ucapan pembukaan
wakil syiah (30 minit)
3.
Jawapan balas
dari wakil sunni (15 minit)
4.
Jawapan balas
dari wakil syiah (15 minit)
5.
Soal Jawab dari
pihak sunni (30 minit)
6.
Soal Jawab dari
pihak syiah (30 minit)
7.
Soalan Jawab
dari hadirin (15 minit)
8.
Ucapan
penggulungan wakil syiah (15 minit)
9.
Ucapan
penggulungan wakil sunni (15 minit)
SYARAT-SYARAT DEBAT
1.
Penggunaan
powerpoint slide dibenarkan
2. Pembentangan
boleh lebih dari seorang asalkan dalam tempoh yang ditetapkan dan panel khas
untuk soal jawab
3.
Pendebat mesti
mematuhi masa yang ditetapkan. Amaran waktu akan diberikan dua minit sebelum
masa tamat
4.
Tidak boleh
berbicara selepas tamat tempoh masa
5.
Tidak boleh
mengeluarkan kata-kata kesat dan menghina pendebat
6.
Tidak boleh
mencelah ketika pendebat sedang berbicara.
7.
Pembentangan
mesti berkait dengan topik iaitu Imamah(Khilafah): Antara Hujjah Sunnah dan
Syiah
8.
Pembentangan
yang diluar topik tidak dibenarkan.
9.
Mana-mana
penonton yang tidak berakhlak, samada sunni atau syiah akan dikeluarkan dari
majlis.
10.
Jangan berbuat
bising semasa pendebat membuat pembentangan
HUJAH-HUJAH
SESI PERTAMA WAKIL SUNNI
1.
Imamah adalah usul yang mengkafirkan disisi syiah
disokong dengan nukilan dari as-Saduq , Kasf al-Ghita dan Bihar al-Anwar, lantas
membawa kepada kekafiran
2.
Perkataan kafir tidak boleh ditakwil kepada maksud
lain melalui nukilan dari Mufid dan Bihar al-Anwar
3. Mengkafirkan,melaknat dan cercaan kepada sahabat nabi
seperti Abu Bakar r.a dan para sahabah kerana menolak imamah.
4.
Khilafah selepas nabi bukankah iradah takwiniyah
tetapi iradah tasriyyyah dan bidasan kepada hujah wasiat harta
5.
Jawatan khalifah jika dilantik oleh Allah tidak mampu
dirampas manusia
6.
Bidasan kepada alasan ketidakmampuan Ali r.a dengan
mengaitkan dengan Harun a.s dan Ya’kub a.s
7.
Surah an-Nisa ayat 59 tidak merujuk kepada imam-imam
syiah
8.
Bidasan tuntas kepada hujah syiah berkaitan ayat
al-Maidah ayat 55
9.
Penjelasan hadith tsaqalain
10. Penjelasan
kepada hadith 12 khalifah dan bidasan kepadanya
11. Ali r.a menolak
menjadi khalifah
HUJAH-HUJAH SESI PERTAMA OLEH SYIAH
1. Riwayat-riwayat dalam kitab syiah tidak semua sahih.al-Majlisi
tidak mensahihkan kesemua riwayat dalam Bihar al-Anwar
2.
Perkataan kafir tidak membawa kepada kekafiran
3.
Syiah tidak mencela dan mencerca para sahabah, ayat
pujian kepada sahabah tidak selama-lamanya
4.
Penjelasan iradah takwiniyah dan tasyriyyah
5.
Penjelasan kepada ulilamri dan maksud wali merujuk
pada pemimpin
6.
Ayat 55 al-Maidah
merujuk kepada kepimpinan Ali r.a dan peristiwa ghadir khum
7.
Penjelasan maksud hadith Manzilah
8.
Ali r.a menjadi pembantu kepada Rasulullah sallahu
‘alaihi wassalam
9.
Surah al-Ma’arij ayat 1 dan 2
10. Penjelasan
hadith tsaqalain
11. Imamah bukan isu
furu’
12. Kata ulama bukan
hujah
13. Perbahasan ayat
mawaddah
HUJAH SESI KEDUA WAKIL SUNNI
1.
Jumlah rujukan bukan hujah tapi kesahihan. Mutawatir
dinilai dengan kesahihan
2.
al-Kulaini mensahihkan riwayat-riwayat dalam Kitab
al-Kafi
3.
Syiah tidak konsisten dalam menggunakan ilmu rijal
4.
Tidak ada riwayat sahih menetapkan nama para imam 12
secara satu persatu
5.
Riwayat 13 imam dalam kitab syiah
6.
Percanggahan besar antara imam 12 sendiri bahkan wujud
12 mahdi selepas 12 imam
7.
Perkataan kafir tidak boleh ditakwil
8. Jawatan yang dilantik oleh Allah tidak mampu dirampas
sedangkan syiah mendakwa jawatan Ali r.a dirampas
9 Bidasan lanjut berkenaan ulilamri
10 Jawatan imam berdasarkan wasiat bukan berdasarkan
penetapan
11. Khilaf berlaku
pada setiap zaman membuktikan tidak diketahui siapa imam seterusnya
12. Penjelasan
lanjut berkenaan tsaqalain
13. Kitab Yanabi’ al-Mawaddah bukan riwayat ahlu
sunnah
14 Dialog Ali r.a dengan ‘Abbas r.a selepas ghadir
khum bukti Ali r.a tidak dilantik.
15. Konteks ghadir khum merujuk kepada masalah di Yaman dan bidasan berkaitan dengannya
HUJAH WAKIL SYIAH
1.
Kata-kata ulama tidak menjadi hujah dan perlu ikut
rijal
2.
Imam tidak melaksanakan tanggungjawab kerana keadaan
3.
Imam hanya dilantik Allah
4.
Allah tidak azab seseorang jika tidak sampai hujah
maka tidak kufur.
5.
Riwayat-riwayat dalam kitab syiah menyatakan sunni
adalah muslim
6.
Riwayat 13 imam ditolak dan berlaku tashif
7.
Ulama ahlu sunnah tidak sepakat dalam menetapkan siapa
12 imam
8.
Riwayat menyebutkan nama imam satu persatu dalam kitab
sunni dan syiah
SESI SOAL JAWAB DARI SUNNI
1.
Pertanyaan tentang kesahihan kitab yang ditulis Khair
Izzah.
2.
Pertanyaan tentang nukilan dari kitab az-Zahabi iaitu
Mizan al-‘Itidal
3.
Pertanyaan tentang nukilan luar konteks ar-Razi
berkenaan maksum
4.
Pertanyaan tentang lafaz bani hasyim dalam hadith 12
khalifah dalam kutubussittah
5.
Pertanyaan tentang ulilamri dan kafir
6.
Pertanyaan bagaimana dan siapa yang menjaga agama
ketika ketiadaan al-mahdi?
7.
Pertanyaan maksud nasibi disisi syiah
8.
Perbahasan kisah taubat Abu Bakar r.a
9.
Pertanyaan berkenaan kitab syiah
SESI SOAL JAWAB DARI SYIAH
1.
Persoalan berkaitan penolakan bai’ah oleh Fatimah r.a
2.
Persoalan berkaitan Fatimah r.a marah dengan Abu Bakar
r.a
3.
Soalan berkenaan kemusykilan Sahih Bukhari
4.
Soalan berkenaan kepentingan pengganti baginda
SESI SOAL JAWAB HADIRIN
1.
Soalan berkaitan dengan al-Quran disisi syiah
2.
Soalan berkenaan isu kemaksuman disisi imam syiah
3.
Soalan berkaitan imamah dalam al-Quran
4.
Soalan berkaitan dengan deklarasi amman
UCAPAN PENGGULUNGAN SYIAH
1.
Buku ditulis dalam konteks ilmiah sedangkan sunni
mengkafirkan syiah
2.
Sandaran hujah dari kitab sunni
3. Ahlubait jalur penyelamat umat menerusi hadith ghadir
khum, hadith tsaqalain, hadith manzilah,
ayat mawaddah
4.
Ayat wilayah diturunkan kepada Ali r.a
5.
Ayat tathir berkenaan ahlul bait
6.
Riwayat-riwayat dalam kitab sunni berkenaan khairrul
bariyyah, wilayah Ali r.a
7.
Tidak ada dalil pegangan kepada ahlusunnah wal jamaah
UCAPAN PENGGULUNGAN SUNNI
1.
Syiah mencaci sunni dalam buku mereka
2.
Buku ilmiah syiah tidak menjelaskan kelemahan riwayat
dan berunsur cacian
3.
Dialog yang dilakukan adalah bersifat terbuka kerana
dirakamkan
4.
Buku ilmiah mestilah jujur dalam nukilan dan sahih
5.
Hadith Ghadir Khum tidak merujuk kepada kepimpinan Ali
r.a
6.
Ayat 101 merujuk kepada konteks berbeza
7.
Penjelasan konteks hadith manzilah
8.
Tidak ada sanad yang sahih berkenaan asbab an-nuzul
ayat wilayah
9.
Percanggahan isu kemaksuman imam dan ayat Tahhir
10. Tidak ada sanad
paling sahih berkenaan khairul bariyyah
11. Beberapa kitab
yang bukan muktabar ahlu sunnah
12. Penjelasan
berkenaan isu mazhab
13. Perpecahan dalam
mazhab syiah, perawi waqifi dan perawi fathiyyah
14. Tidak ada
kesepakatan dalam mazhab syiah berkenaan 12 imam
15. Penjelasan
hadith tsaqalain memasukkan ikutan ahlul bait dan sahabat
16. Abu Bakar r.a,
Umar r.a dan sahabat-sahabat adalah nasibi disisi syiah
17. Setiap kritikan
syiah ada jawapan dalam kitab sunnah
18. al-Mahdi tidak
memberi petunjuk
19. Penjelasan
berkenaan imamah dan nubuwwah
20. Kesepakatan
sunni dan syiah hanya dibolehkan dengan membuang cercaan kepada sahabat-sahabat
nabi.
CATATAN PERIBADI
Kedua-dua pihak sunni dan syiah telah mengeluarkan
hujah yang banyak. Kebanyakan hujah utama telah dijawab kedua-dua belah pihak. Secara
objektifnya, banyak hujah dari pihak sunni tidak disentuh oleh pihak syiah
antaranya bagaimana jawatan lantikan Allah dirampas, percanggahan syiah
berkenaan imam 12, penolakan khalifah oleh imam syiah sendiri, dialog antara
Ali r.a dan ‘Abbas r.a, konteks ghadir khum
Manakala pihak sunni juga ada tidak menyentuh asbab
an-nuzul surah al-Maa’rij, riwayat-riwayat berkaitan pengaman bumi dan riwayat kemusliman sunni dalam kitab syiah
Besar kemungkinan faktor masa ataupun kerana faktor
tidak mempunyai jawapan yang konkrit bagi masalah tersebut
Penulis tidak akan menanggapi secara khusus berkenaan
dialog ini cuma tertarik untuk membuat catatan peribadi secara ringkas pada
beberapa tempat yang perlu terutamanya dengan hujah syiah yang pincang,
kontradik, salah nukilan dan tidak jujur
1.
Ustaz Hasan Askari gagal membawakan nama imam satu
persatu dari mana-mana kitab sunni yang muktabar. Cubaan beliau pada minit
28:53 bahagian 2 tidak menyebutkan nama-nama imam secara satu persatu. Manakala
ustaz Khair Izzah samada dia tersasul atau berbohong menamakan kitab Kifayatul
Ashar, A'lamul Wara' dan Manaqib sebagai sunni. Kitab-kitab itu adalah kitab
syiah. Uts Hasan Askari membantah kembali mengatakan ia kitab Ahmad bin Hanbal
padahal ia kitab Manaqib Ali bin Abi Talib karya Ibnu Shahr Aswub
2.
Ustaz Khair Izzah memusing konteks pengkafiran tidak
berlaku pada orang yang jahil dan tidak tahu. Sedangkan persoalan yang
dibangkitkan sunni adalah berkenaan mereka yang menentang imamah seperti yang
mereka dakwakan kepada para sahabat. Rujuk minit 22 bahagian 2
3.
Ustaz Khair Izzah gagal memahami soalan yang diajukan
berkenaan al-mahdi. Yang disoal ialah bagaimana al-mahdi memberi petunjuk dalam
keghaiban tapi yang dijawab ialah berkenaan riwayat bumi mesti ada pengaman.
Rujuk minit 45 bahagian kedua
4.
Ustaz Hasan Askari salah faham tentang isu bagaimana
jawatan khalifah mampu dirampas oleh manusia apabila ia dilantik oleh Allah
sebaliknya dia memusing kenapa imam tidak mampu menjadi khalifah. Rujuk minit
16 bahagian 2
5.
Ustaz Hasan Askari tidak berani menyatakan para
sahabah sebagai nasibi walaupun bersetuju dengan ciri-ciri musuh ahlul bait
yang disandarkan kepada mereka. Ini contoh taqiyya terbaik beliau
6.
Ustaz Hasan Askari salah menisbahkan hadith tsaqalain
pada al-Bukhari dan tidak membawakan bukti untuk menyokong dakwaan itu.
7.
Ustaz Hasan Askari telah jelas tersangkut ketika
ditanya tentang penolakan kepada rasul dan kaitan dengan imam.Rujuk minit 41
8.
Sesi soal jawab sunni sangat jelas mendedahkan
bagaimana pihak syiah menaqal kalam ulama secara tidak jujur dalam menegakkan
hujah mereka. Rujuk pada minit 30 bahagian 2.
9.
Ustaz Hasan Askari membacakan riwayat as-Suyuti dari
Musnad Fatimah az-Zahra tentang penyesalan Abu Bakar r.a. Riwayat tidak sahih
kerana sanadnya terdapat Ulwan ibn Daud al-Bajli. Yang dihukum lemah banyak
ulama walaupun ditauthiq oleh Ibnu Hibban. Rujuk minit 54 bahagian kedua
10. Pihak syiah
gagal membawakan dalil jelas dengan sahih serta sarih ikutan hanya pada ahlul
bait berdasarkan kepada al-Quran sekaligus mencacatkan konteks hadith tsaqalain
yang mereka pegangi.
Masih banyak lagi yang
perlu dinilai dari dialog ini. Tidak dinafikan ada juga hujah sunni yang berjaya
dijawab dengan baik oleh syiah seperti pembuktikan perkataan ‘wali’ merujuk
kepada kepimpinan. Namun, itu tidak memberikan impak pada debat ini
Sebaliknya pihak sunni
jelas melebarkan fondasi hujah yang mantap dengan jawapan-jawapan yang kemas
walaupun ada beberapa isu tidak dijawab. Hanya saja pembentangan Mohd Yusof bin
Mohamad perlu diperbaiki kerana tidak mampu mengendalikan mikrofon dengan baik,
bercakap laju dan kelihatan agak tidak tenang pada awalnya.
ISU BERKAITAN DENGAN
FORMAT
Secara objektif,
kelihatan golongan syiah seolah-olah telah kalah dalam perdebatan ini. Antara
alasan yang dikemukakan ialah
a) Terlalu banyak isu
pada satu masa
b) Format tidak adil
kepada mereka
Seperti yang disebutkan
oleh Mohd Yusof bin Mohamad, format dialog telahpun diemelkan kepada mereka
sebelumnya. Walaupun kelihatan ada tidak ada kesepakatan pada formatnya,
akhirnya mereka tetap menerimanya
Emel tersebut telah dibalas oleh pihak moderator sebagai berikut
Jadi pihak syiah sendiri akhirnya telah menerima format dialog tersebut walaupun pada awalnya tidak bersetuju dengan format 30 minit. Buktinya mereka telah menamakan wakil-wakil mereka. Maka tidak timbul soal tidak adil apatah lagi pihak sunni dua kali menjadi pihak pembentang dan syiah menjadi pihak menjawab. Maka seharusnya penggulungan terakhir dilakukan pihak sunni
Ternyata alasan-alasan
ini dilakukan bagi menutup kelemahan mereka dalam dialog tersebut.
Bahkan pihak syiah
tidak diketahui samada membuat laporan khusus debat ini sepertimana mereka ada
membuat laporan khusus berkenaan debat sebelumnya bersama ustaz Yusuf
Baharuddin.
Kesimpulan
Masih banyak perlu
diperbaiki dalam debat antara sunni dan syiah ini. Apapun ia usaha yang baik
dalam menilai hujah kedua-dua belah pihak. Tujuan debat bukanlah semata-mata
melihat siapa yang petah bercakap atau hebat gaya bahasanya. Sebaliknya yang
dinilai adalah hujah yang dikemukakan. Tindakan menipu rujukan, menaqal separa
ilmiah dan bertaqiyyah tidak harus ada dalam dialog antara sunni dan syiah
13 comments:
Pengulungan hujah yg mantab oleh pihak Sunnah. Pihak Syiah seperti pincang hujah & tidak jujur. Pengulungan akhir pulak dipertikai.
Assalamualaikum saudara.
Satu diskusi yg sangat memberi nilai ilmu dan pemahaman yg tinggi.
Mohon juga saudara dapat menulis artikel menjawab golongan Quranist yg sekarang agak pesat berkembang.
K.Bana.
salam,patutkah ulamak sunni yg terken al yusof qardawi mengeluarkan fatwa org sunni halal membunuh org tak kira kan ak2,org tua atau pun wanita,apa kah yusof nak berguru dgn basyar alAsad,bukan kah org sunni memang dah iktikadkan samasekali syiah itu sesat,kafir dan syiah itu bukan islam....apa kah yusof qardawi mengajak dan menyuruh org2 sunni meniru cara org2 syiah yg dah di cop kafir ,sesat dan bukan islam itu perlakukan sesama manusia,bukan nabi muhamad saw sendiri melarang umatnya membunuh wan ita,kanak2 dan org2 tua,apa kah basyar alAsad akan jadi mentor kepada qardawi dan org2 sunni,maaf ye saya sungguh terkejut dan keliru,terim a kasih....wassalam
Wkslm, cucu mat gelap, komen anda tiada kaitan dengan debat di atas. Jadi saya fikir tak perlu ditanggapi dengan terperinci. Cuma sila bawakan bukti berikut fatwa al-qaradhawi menyuruh membunuh orang tua dan wanita
salam,takkan anda ketinggalan maklumat kenyataan yusof qardawi akan akan fatwa menghalalkan darah org2 syiah tak kira kanak2,org tua dan wanita kerana marah beliau terhadap basyar al ashad...jgn le buat2 kabur pulak...dunia kan dah tahu fatwa tersebut.....anda kan ke seorang yg bijak....takkan org bijak seperti anda terlepas maklumat yg telah di siarkan oleh media sedunia,wassalam
Wa'alaikumsalam, yelah, anda yang 'serba tahu' takkan tak boleh berikan saya link khusus dimana al-Qaradhawi jelas membenarkan membunuh kanak-kanak, orang tua dan wanita
Tolong bawakan kenyataan dari beliau sendiri bukannya dari web syiah yang tidak percayai
Kemudian, apa kena mengena fatwa al-qaradhawi dengan debat masjid perling?
kedua dua sunnah dan syiah mengaku Allah sebagai tuhan sekelian alam
Keduanya mengakui kerasulan nabi Muhammad
mempercayai hari kiamat
mempercayai qada` dan qadar
mempercayai kitab alquran .
mengapa mahu pusing tentang satu pihak menyokong ali sebagai pengganti rasulullah dan sunnah menyokong abu bakar .
itulah punca perselisihan. kalau mereka tak mau terima abu bakar pi lantak dialah . kalau dilihat sejarah perlantikan abu bakar pun ada isu yang perlu diberikan pencerahan ...
kedua duanya meyakini tuhan yang satu , rasul yang sama dan 4 rukun iman yang sama
jadi ngapa mahu pusing tentang siapa yang paling layak selepas Rasulullah menjadi khalifah .
perlantikan Abu bakar pun jika dikaji ada isu yang perlu diperjelaskan
http://m.youtube.com/watch?v=_qU7borkBuQ
Admin dia ni ke yg ustaz tu..dlm vdeo tu dia ckp ulama'nya lg mulia dri Musa n Nbi kita Muhammad (s) cuba tgk
http://m.youtube.com/watch?v=_qU7borkBuQ
Saya sangat suka debat ini walaupun saya kurang selesa dengan gaya bahasa dan body language pakcik wakil dari Syiaah itu.
Semoga perdebatan akan datang, kedua-dua pihak dipesan membawa rujukan dan sumber masing2 dengan LENGKAP (PIHAK SYIAH BANYAK TAK BAWA SUMBER spt; Mazhab Syiah/ naskah Quran Syiah, tak ingat nama imam, etc.)
Mohon panel dari pihak Sunni tidak emosi, mohon panel ketiga Sunni tidak emosi, mohon panel kedua tidak gelabah. Tenang dan jawab satu persatu. Mungkin boleh tarik nafas dulu sebelum menjawab. Terima kasih.
Salam tuan, bila nak ada lagi debat ini?
Waalaikumsalam, inshaAllah di masa hadapan
Post a Comment