Golongan anti-hadith mempertikaikan riwayat hadith
yang menjelaskan ketinggian Adam a.s. Sebahagian mereka menghina dan
mentertawakan hadith ini. Bayangkan ketinggian Adam a.s lebih kurang 60 hasta
bersamaan lebih kurang 27 meter, lima kali lebih tinggi dari zirafah?? Bagaimana pula status dengan haiwan ternakan ketika
itu? Apakah wujud gergasi kambing-kambing dan lembu-lembu ketika itu?
Banyak lagi kritikan-kritikan pedas mereka kepada
hadith ini. InsyaAllah, dalam artikel yang ringkas ini
akan dijelaskan konteks hadith ini
Ketinggian
Adam a.s menurut hadith sahih
Disebutkan dalam
hadith-hadith sahih, ketinggian Adam a.s adalah 60 hasta bersamaan dengan 27
meter
عن أبي هريرة رضي الله عنه،
عن النبي صلى الله عليه وسلم، قال: " خلق الله آدم وطوله ستون ذراعا، ثم قال: اذهب فسلم على أولئك من الملائكة، فاستمع ما يحيونك،
تحيتك وتحية ذريتك، فقال السلام عليكم، فقالوا: السلام عليك ورحمة الله ، فزادوه:
ورحمة الله، فكل من يدخل الجنة على صورة آدم،
فلم يزل الخلق ينقص حتى الآن "
Terjemahan: Dari Abu Hurairah radiyaAllahu ‘anhu, dari nabi sallahu ‘alaihi wassalam, katanya, “Allah menciptakan Adam dengan tingginya 60 hasta. Kemudian (Allah s.w.t) berkata, ‘Pergilah dan ucaplah salam kepada kumpulan malaikat, dengarkanlah bagaimana mereka senjawab salam kepada engkau, itulah ucapan salam bagi engkau dan zuriatmu lalu ‘alaihisalam (Adam) berkata, ‘Assalamualaikum’. Mereka menjawab,’Assalamualaika wa rahmatullah’. Mereka menambahkan ‘warahmatullah’. Setiap yang akan memasuki syurga adalah dalam rupa Adam, manusia sentiasa berkurangan sejak penciptaanya sehingga sekarang’[1]
Konteks hadith ini sebenarnya merujuk kepada
penciptaan Adam a.s di syurga dimana Adam a.s memberikan salam kepada para
malaikat (teks berwarna merah) dan juga konteks selepas yang merujuk kepada
keadaan mereka yang memasuki syurga (teks berwarna biru)
Hadith ini juga terdapat Sahih Muslim pada judul
‘كتاب الْجَنَّةِ وَصِفَةِ نَعِيمِهَا وَأَهْلِهَا”
Terjemahan: Kitab syurga, sifatnya, kenikmatannya dan
isinya
Zahir hadith ini hanya menceritakan keadaan ketika
awal penciptaannya sedangkan ia tidak menjelaskan keberadaanya di bumi setelah
diturunkan Allah s.w.t. Ini juga difahami dengan melihat banyak hadith-hadith lain
semisal dengannya.
Adapun ketinggian 60 hasta di syurga bukanlah sesuatu
yang mustahil lebih-lebih lagi alam syurga termasuk dalam perkara ghaibiyyat
yang tidak mampu digapai akal manusia.
Bantahan anti-Islam
Anti-Islam membantah penghujahan diatas dengan
beberapa alasan.
Alasan pertama: Riwayat Adam a.s 60 hasta dibumi
Anti-Islam berhujah terdapat riwayat yang panjang
menjelaskan sifat fizikal Adam a.s dibumi dengan ukuran 60 hasta.
عن قتادة قال: وضع الله البيت
مع آدم، حين أهبط الله آدم إلى الأرض، وكان مهبطه بأرض الهند، وكان رأسه في السماء،
ورجلاه في الأرض، فكانت الملائكة تهابه، فنقص إلى ستين ذراعا…
Terjemahan: Dari Qatadah katanya, ‘ Allah meletakkan
baitullah bersama Adam, ketika Allah menurunkannya ke bumi, tempat turunnya
adalah di bumi India, kepalanya menjejak langit dan kedua kakinya di bumi,
malaikat takut padanya hingga dikurangkan kepada 60 hasta…[2]
Bidasan alasan pertama
Riwayat ini dapat dikritik dari dua aspek iaitu pada
sanadnya dan matannya. Dari sudut sanad, ia sekadar terhenti kepada Qatadah dan
dalam riwayat yang lain dari ‘Ibnu Abbas . Tidak ada jalur atsar ini yang
bersambung kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam.
Dari sudut teks, seolah-olah Adam a.s sebelumnya
adalah lebih tinggi dari 60 hasta ketika diturunkan Allah s.w.t. Ini bercanggah
dengan apa yang disebutkan dalam Sahih al-Bukhari
Ibnu Kathir menjelaskan
وفي هذا نظر لما تقدم من الحديث
المتفق على صحته عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: " إن الله
خلق آدم وطوله ستون ذراعا فلم يزل الخلق ينقص حتى الآن " * وهذا يقتضي أنه خلق
كذلك لا أطول من ستين ذراعا...
Terjemahan:
(Riwayat) ini perlukan penelitian, telahpun disebutkan sebelumnya hadith yang
disepakati kesahihahnnya dari Abu Huraira bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi
wassalam berkata, ‘ Sesungguhnya Allah menciptakan Adam dengan ketinggiannya 60
hasta dan sentiasa berkurangan sejak penciptaanya sehingga sekarang’. Ini
menunjukkan bahawa demikianlah penciptaan (Adam) dan tidak lebih tinggi dari 60
hasta…[3]
Terdapat riwayat lain dari Ata’ bin Abu Rabah (Tafsir
at-Tabari 3/59) tidak dinyatakan pengurangan
kepada 60 hasta walaupun disebutkan kepalanya menjejak langit. Sekali lagi ia
bukan dari Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam
Ibnu Hajar al-Asqalani menerima kesahihan riwayat ini
dan menganggapnya berlaku pada permulaan ciptaan Adam a.s
فَظَاهِرُهُ أَنَّهُ كَانَ مُفْرِطَ
الطُّولِ فِي ابْتِدَاءِ خَلْقِهِ وَظَاهِرُ الْحَدِيثِ الصَّحِيحِ أَنَّهُ خُلِقَ
فِي ابْتِدَاءِ الْأَمْرِ عَلَى طُولِ سِتِّينَ ذِرَاعا وَهُوَ الْمُعْتَمد
Terjemahan: Secara zahirnya, sesungguhnya ketinggian
yang berlebihan itu pada awal penciptaanya maka zahir hadith ini sahih bahawa
diciptakan pada awalnya dalam 60 hasta dan ini adalah muktamad[4]
Ketinggian Adam a.s ini juga adalah ketinggian Adam
a.s di bumi seperti mana yang disebutkan an-Nawawi
المراد أنه خُلِقَ فِي أَوَّلِ
نَشْأَتِهِ عَلَى صُورَتِهِ الَّتِي كَانَ عَلَيْهَا فِي الْأَرْضِ وَتُوُفِّيَ عَلَيْهَا
وَهِيَ طُولُهُ سِتُّونَ ذِرَاعًا وَلَمْ يَنْتَقِلْ أَطْوَارًا كَذُرِّيَّتِهِ وَكَانَتْ
صُورَتُهُ فِي الْجَنَّةِ هِيَ صُورَتُهُ فِي الْأَرْضِ لَمْ تَتَغَيَّرْ
Terjemahan; Yang dimaksudkan bahawa diciptakan (Adam
a.s) pada awal penciptaan di bumi dan wafat padanya adalah ketinggiannya 60
hasta, tidak berubah berperingkat-peringkat sebagaimana zuriatnya, adapun rupa
Adam di syurga maka itu jugalah rupanya di bumi tidak berubah[5]
Pandangan ini masih boleh dikritisi kerana boleh saja
pada awal penurunan Adam a.s memang 60 hasta dan kemudian berlaku pengecilan
pada saiz pada dirinya setelah berada di bumi sesuai dengan persekitarannya. Kewujudan kubur Adam a.s yang sangat panjang bukan
hujah konkrit apatah lagi berlaku khilaf akan tempatnya dan keberadannya.
Alasan kedua: Pandangan Ibnu Hajar al-‘Asqalani
Kemusykilan kedua yang dihujahkan anti-Islam adalah
keturunan Adam terus berkurangan hingga sekarang. Apa bukti manusia telah
berkurangan saiz dari 60 hasta??? Kenapa tidak ada bukti sejarah? Kenapa bukti
fosil tidak menunjukkan demikian?
Kemusykilan ini diakui sendiri Ibnu Hajar al-Asqalani
apabila membandingkannya dengan peninggalan kaum thamud.
وَيَشْكُلُ عَلَى
هَذَا مَا يُوجَدُ الْآنَ مِنْ آثَارِ الْأُمَمِ السَّالِفَةِ كَدِيَارِ ثَمُودَ
فَإِنَّ مَسَاكِنَهُمْ تَدُلُّ عَلَى أَنَّ قَامَاتِهِمْ لَمْ تَكُنْ مُفْرِطَةَ
الطُّولِ عَلَى حَسَبِ مَا يَقْتَضِيهِ التَّرْتِيبُ السَّابِقُ وَلَا شَكَّ أَنَّ
عَهْدَهُمْ قَدِيمٌ وَأَنَّ الزَّمَانَ الَّذِي بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ آدَمَ دُونَ
الزَّمَانِ الَّذِي بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ أَوَّلِ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَلَمْ
يَظْهَرْ لِي إِلَى الْآنَ مَا يُزِيلُ هَذَا الْإِشْكَالِ الْحَدِيثُ
Terjemahan: Juga dipermasalahkan disini akan apa didapati
dari riwayat-riwayat imam salaf seperti rumah-rumah kaum Thamud, sesungguhnya
tempat-tempat tinggal mereka tidak terlalu tinggi seperti yang disebutkan
sebelumnya, tidak syak bahawa zaman mereka adalah zaman awal dan sesungguhnya jarak
zaman diantara mereka dan Adam lebih kurang dari jarak antara zaman mereka
dengan permulaan zaman umat ini. Masih belum jelas kepadaku sehingga sekarang
sesuatu penjelasan yang menghilangkan perkara yang tidak jelas dalam memahami
hadith ini.[6]
Bidasan kepada alasan kedua
Pandangan Ibnu Hajar al-‘Asqalani dihormati. Apa yang
menjadi kekeliruan pada beliau bukanlah mesti menjadi kekeliruan pada ulama
lain. Ulama lain telah menjelaskan aspek lain dari hadith ini
Antaranya ialah Mufti Taqi Uthmani yang menaqalkan
dari Maulana Shah al-Kashmiri
ليس معناه أن قامات الناس لم تزل تنقص في كل قرن، بل المراد أن الجسم الإنسان
لم يزل ناقصاً بعده. ويؤخذ هذا مما قدمناه عن شيخ مشايخنا الكشميري رحمه الله أن
ستين ذراعاً إنما كانت مقدار قامة آدم عليه السلام في الجنّة، فلما نزل عنها عاد
إلى القصر، ولم يزل أبناؤه يولدون بقرب من هذه القامة إلى يومنا الآن، وإنما
يرجعون إلى أصل قامتهم حينما يعودون إلى الجنّة. فقوله عليه السلام: "لم يزل
ينقص": معناه: أنه لم يزل يولد ناقصاً، والله سبحانه وتعالى أعلم
Terjemahan: Ia
bukanlah bermakna ketinggian manusia terus menerus berkurangan pada setiap
zaman bahkan yang dimaksudkan tubuh manusia senantiasa berada dalam keadaan
berkurangan itu selepas dari Adam. Ini diambil dari guru kepada guru-guru kami
iaitu al-Kashmiri rahimahullah bahawa 60 hasta merujuk kepada kadar ketinggian
Adam a.s di syurga, setelah turun dari syurga, ia berkurangan dan keturunannya dilahirkan
dalam anggaran ketinggian itu (ketinggian
yang berkurang itu) sehingga hari ini. Sesungguhnya mereka akan dikembalikan
kepada ketinggian asal bilamana kembali ke syurga. Kata baginda, ‘Berterusan
berkurangan” maknanya ‘Sesungguhnya mereka berterusan dilahirkan dalam
kekurangan (dari ketinggian Adam).
WaAllahu subhanahu wata’ala ‘Alam[7]
Difahami
dari teks ini, manusia setelah Adam a.s tidak akan mencapai tinggi Adam a.s di
syurga. Anak adam hanya akan mencapainya bila di syurga
Sifat
berterusan itu merujuk kepada keupayaan anak-anak adam keseluruhannya bukannya
merujuk kepada penurunan berkadar pada setiap zaman
Alasan
ketiga : Distorsi pada teks dan konteks
Alasan tidak
ilmiah yang dikemukakan ialah menuduh berlaku distorsi pada penghujahan di
atas. Kononnya hujah tinggi Adam a.s merujuk di syurga tidak diterima kerana
tidak disebutkan dengan jelas dalam teks dan bertentangan dengan pandangan
an-Nawawi
Manakala
maksud hadith jelas menunjukkan ketinggian anak Adam berkurangan sejak zaman
Adam a.s hingga sekarang. Tidak perlu menjustifikasikan teks yang jelas hanya
kerana kritikan anti-Islam ataupun kerana ingin menyelamatkan hadith tersebut
Bidasan
alasan ketiga
Alasan ini
dibuat kerana tidak mahu menilai konteks dan melihat riwayat-riwayat dari sudut
literal dengan tanpa cuba menggabungkannya dan memahaminya secara kontekstual
Tidak
menjadi masalah bagi sesiapa ingin beriman dengan hadith tersebut secara literal.
Namun mempertikaikan tindakan memahami secara konteks perlu dibantah secara
ilmiah dan bukannya secara prasangka
Masing-masing
ulama mempunyai pandangan yang boleh diterima dan ditolak yang dinilai dengan
kaedah ilmiah. Penolakan pandangan sebahagian ulama bukan bermaksud merendahkan
pandangan ulama tersebut.
Kesimpulan
Bilamana diterima ketinggian 60 hasta merujuk ketinggian Adam a.s di syurga dan bukannya dibumi. Maka terjawablah persoalan akan bukti saiz Adam yang dikatakan bercanggah dengan fakta penemuan awal fosil manusia. Tidak timbul lagi apa saiz binatang ternakan ketika itu ataupun persoalan apakah dinosour itu binatang peliharaan Adam a.s
Pengurangan
saiz anak-anak adam bukanlah dalam konteks pada setiap zaman tapi merujuk
kepada pengurangan umum dimana kita tidak akan mencapai ketinggian itu hingg
Ulama boleh
berbeza pandangan dalam melihat kepada teks dan kita boleh memilih pandangan
yang sesuai dengan teks-teks yang sahih
Penghargaan
kepada syaikhuna Salman Ali atas semakan pada artikel ini
Rujukan
[1]
Sahih al-Bukhari, Kitab Ahaadithul Anbiya’, Bab Penciptaan Adam dan
keturunannya, no 3326
[2]
Tafsir at-Tabari,3/59
[3]
al-Bidayah wa an-Nihayah, 1/102
[5]
Syarah Sahih Muslim,17/178
[6]
Fathul Bari, 6/367
[7]
Dinukil dengan perantaraan http://www.letmeturnthetables.com/2013/10/height-adam-60-cubits.html
No comments:
Post a Comment