Syiah mencela
Abu Bakar r.a dengan mengatakan beliau pengecut. Kononnya pemerintahan beliau
lemah dan takutkan kepada Umar r.a. InsyaAllah dalam artikel yang ringkas ini
kita akan buktikan ketegasan Abu Bakar r.a.
Abu Bakar
r.a bertekad mengutus pasukan Usamah bin Zaid r.a
Rasullulah s.a.w telah mengirim 3000 orang tentera
terdiri dari kalangan Muhajirin dan Ansar diketuai oleh Usamah bin Zaid r.a yang
ketika itu berumur 18 tahun untuk memerangi Rom. Ekspedisi ini berlaku
kira-kira 3 bulan selepas haji Wida[1]
Keberangkatan pasukan ini terkandas dengan berita kewafatan Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam. Setelah selesai proses perlantikan Abu Bakar r.a, beliau menghantar mengutus semula tentera Usamah seperti mana yang pernah diutuskan baginda. Ini mengundang perbezaan pandangan dikalangan sahabah kerana mereka beranggap ancaman murtad patut diutamakan berbanding pengutusan tentera ke Rom
Keberangkatan pasukan ini terkandas dengan berita kewafatan Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam. Setelah selesai proses perlantikan Abu Bakar r.a, beliau menghantar mengutus semula tentera Usamah seperti mana yang pernah diutuskan baginda. Ini mengundang perbezaan pandangan dikalangan sahabah kerana mereka beranggap ancaman murtad patut diutamakan berbanding pengutusan tentera ke Rom
Abu Bakar r.a dengan sikap berani dan tegas berucap
والذي لا إله غيره لو
جرت الكلاب بأرجل أزواج رسول الله صلى الله عليه وسلم ما رددت جيشا وجهه رسول الله
صلى الله عليه وسلم ، ولا حللت لواء عقده رسول الله صلى الله عليه وسلم
Terjemahan:
Demi yang tiada Tuhan selainNya, sekalipun anjing-anjing menggigit kaki-kaki
para isteri Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam, tidaklah aku kembalikan
tentera yang dihadapkan Rasululllah sallahu ‘alaihi wasalam. Tidak akan aku
leraikan pasukan yang ditetapkan Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam[2]
Ini adalah tamparan
pedas kepada syiah yang menomah Abu Bakar r.a kononnya beliau menyelisihi
sunnah baginda. Padahal tindakan ini jelas menunjukkan ketegasan dan keinginan
untuk menyempurnakan sunnah baginda
Abu Bakar r.a memerangi
golongan ingkar zakat
Golongan murtad dan kemunculan nabi palsu berleluasa
di tanah arab setelah kewafatan nabi. Ditambah pula keengganan mereka
melaksanakan tuntutan membayar zakat. Abu Bakar r.a tampil menyusun saf-saf
umat Islam memerangi mereka. Tindakan ini tidak dipersetujui oleh Umar r.a
dimana beliau mempersoalkan bagaimana Abu Bakar r.a boleh memerangi mereka yang
mengucapkan kalimah syahadah yang mana darah dan harta mereka telah terjaga.
Abu Bakar r.a
dengan tegas mengatakan,
وَاللَّهِ لَأُقَاتِلَنَّ مَنْ فَرَّقَ بَيْنَ الصَّلاَةِ وَالزَّكَاةِ،
فَإِنَّ الزَّكَاةَ حَقُّ المَالِ، وَاللَّهِ لَوْ مَنَعُونِي عَنَاقًا كَانُوا
يُؤَدُّونَهَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لَقَاتَلْتُهُمْ عَلَى مَنْعِهَا
Terjemahan: Demi Allah, aku benar-benar akan memerangi
sesiapa yang memisahkan antara solat dan zakat, sesungguhnya zakat adalah hak
harta, demi Allah, jika mereka enggan memberikan ‘anaq[3]
yang mana mereka pernah berikan pada
Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam maka akan aku perangi mereka atas apa yang
mereka enggankan itu[4]
Ketegasan Abu Bakar r.a akhirnya diakui kebenarannya
oleh Umar r.a, kata beliau
‘فَوَاللَّهِ مَا هُوَ إِلَّا أَنْ قَدْ شَرَحَ اللَّهُ
صَدْرَ أَبِي بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، فَعَرَفْتُ أَنَّهُ الحَقُّ
Terjemahan:
Demi Allah, tidaklah ia (keputusan Abu Bakar r.a) kecuali benar-benar Allah
melapangkan dada Abu Bakar radiyaAllahu, aku pun sedar bahawa sesungguhnya ia
adalah benar[5]
Bidasan syiah
Syiah tidak mampu
menafikan hujah ketegasan Abu Bakar r.a di atas, apa yang mampu dilakukan ialah
berhujah dengan riwayat percanggahan pandangan antara Abu Bakar r.a dan Umar
r.a. Percanggahan ini diperbesar-besarkan seolah-olah Abu Bakar r.a tidak
berkuasa sebaliknya Umar r.a
Mereka berhujah dengan
riwayat Umar r.a membantah tindakan Umar r.a memberikan tanah kepada Aqra bin
Habis r.a dan ‘Uyainah bin Husn.
عن عبيدة بن عمرو قال : جاء الأقرع بن حابس وعيينة
بن حصن إلى أبي بكر الصديق (ر) فقال : يا خليفة رسول الله إن عندنا أرضاً سبخة ليس
فيها كلا ولا منفعة فإن رأيت أن تقطعناها فأجابهما وكتب لهما وإشهد القوم وعمر ليس
فيهم ، فإنطلقا إلى عمر ليشهداه فيه فتناول الكتاب وتفل فيه ومحاه فتذمرا له ،
وقالا : له مقالة سيئة فقال : أن رسول الله (ص) كان يتألفكما والإسلام يومئذ قليل
إن الله : قد أعز الإسلام إذهبا فإجهدا علي جهدكما لا رعى الله عليكما إن رعيتما ،
فأقبلا إلى أبي بكر وهما يتذمران فقالا : ما ندري والله أنت الخليفة أو عمر فقال :
لا بل هو لو كإن شاء فجاء عمر وهو مغضب حتى وقف على أبي بكر فقال : أخبرني : عن
هذا الذي أقطعتهما أرض هي لك خاصة أو للمسلمين عامة قال : بل للمسلمين عامة قال :
فما حملك على أن تخص بها هذين قال : إستشرت الذين حولي فأشاروا علي بذلك وقد قلت
لك إنك أقوى على هذا مني فغلبتني.
Terjemahan:
Dari ‘Ubaidah bin ‘Amru, katanya, ‘Al-‘Aqra bin al-Habis dan ‘Uyainah bin
Husun datang kepada Abu Bakar r.a dan berkata, ‘Wahai khalifah ar-Rasul, disisi
kami terdapat sebuah tanah paya yang tidak ada padanya manfaat, aku melihat
(adalah baik) andaikata engkau membuka tanah itu untuk kami, maka Abu Bakar
menjawab serta menulis kepada mereka berdua sambil disaksikan kaum sedangkan
Umar r.a tidak bersama mereka. Mereka pergi kepada Umar untuk mendapat
kesaksiannya,lalu Umar mengambil penulisan itu dan meludahinya serta memadamnya.
Mereke berdua menjadi marah lalu berkata kepada Umar perkataan yang buruk..
Maka Umar berkata: Sesungguhnya Rasulullah S.A.W berlebih kurang kepada kamu
sedangkan (umat) islam pada ketika itu sedikit. Allah telah memuliakan Islam
maka pergilah dan berusahalah bersungguh-sungguh. Tidak ada tanah (milik) Allah
keatas kamu jika kamu menjaganya. Maka
mereka berdua menemui Abu Bakar sambil mereka dalam keadaan marah lalu berkata:
Kami tidak ketahui demi Allah samada engkau adalah khalifah ataupun Umar.
Bahkan dia adalah (khalifah) kalau dia mengkehendakinya. Lalu Umar datang dalam
keadaan marah sehingga dia berdiri dihadapan Abu Bakar sambil berkata:
Sampaikan kepadaku tentang tanah yang engkau bukakan kepada mereka adakah milik
persendirian engkau ataupun milik Muslimin keseluruhannya. Kata Abu Bakar:
Bahkan ia adalah milik Muslimin keseluruhannya. Umar berkata: Jadi apakah yang
menyebabkan engkau mengkhususkan kepada mereka berdua.Kata Abu Bakar: Aku telah
bertanya kepada penasihat disampingku lalu mereka menunjukkan kepadaku
pandangan itu. Telah aku katakan
kepada engkau bahawa engkau lebih kuat dariku tentang ini maka engkau telah
mengalahkan (keputusan) aku[6]
Jawapan kepada bidasan
syiah
Perlu diketahui bahawa
tindakan Umar meludah dan memadam surat itu adalah kerana mereka berdua datang
menemui Umar untuk mendapatkan kesaksiannya. Maka ia adalah sekadar Umar tidak
bersaksi sepertimana yang dikehendaki oleh mereka sebaliknya Umar meludah dan
memadam surat tersebut dan mereka juga pada ketika itu mengucapkan perkataan
yang tidak baik kepada Umar. Jadi zahirnya pertembungan adalah antara Umar dan
mereka berdua.
Umar r.a al-Khattab
juga marah dengan tindakan Abu Bakar r.a tersebut, itu bukanlah bermaksud Abu
Bakar r.a menjadi lemah ataupun pengecut. Sebaliknya Abu Bakar r.a bersikap
tawadhu’ dan menerima penghujahan Umar r.a
Perhatikan teks yang
bergaris akan pengakuan Abu Bakar r.a
” Telah aku katakan
kepada engkau bahawa engkau lebih kuat dariku tentang ini maka engkau telah
mengalahkan (keputusan) aku”
Dan pada zaman nabi
masih hidup, Abu Bakar r.a pernah memarahi Umar r.a hingga Umar r.a datang
untuk memohon maaf padanya. Juga diriwayatkan Abu Bakar r.a pernah menarik
janggut Umar r.a kerana tidak setuju dengan pandangannya berkaitan tentera
Usamah bin Zaid r.a
Ini semua menunjukkan
perselisihan itu sesuatu yang normal dan bukanlah bermaksud Abu Bakar r.a itu
pengecut.
Manakala pertanyaan
Aqra’ bin Habis dan’Uyainah bukanlah dalam konteks mempertikaikan kekhalifan
Abu Bakar r.a tapi ia timbul akibat
kemarahan mereka akan sikap Abu Bakar r.a yang menyebelahi Umar r.a.
InsyaAllah, dalam artikel berasingan, akan dijelaskan keakraban antara Abu Bakar r.a dan Umar r.a
InsyaAllah, dalam artikel berasingan, akan dijelaskan keakraban antara Abu Bakar r.a dan Umar r.a
Syiah tidak sepatutnya
mencela Abu Bakar r.a dengan isu seperti ini apatah lagi disisi mereka kononnya Ali r.a membiarkan rumahnya
diceroboh dan isteri beliau (Fatimah r.a) ditendang Umar r.a hingga
keguguran???
Secara logiknya,
siapakah yang lebih pengecut?? Sikap Abu Bakar r.a yang menerima kebenaran
apabila jelas padanya ataupun sikap Ali r.a yang berdiam diri apabila maruah
isterinya dinodai??
Ahlu sunnah berlepas
diri dari tuduhan dusta dan jijik ini
Kesimpulan
Abu Bakar r.a tokoh
terbilang yang menyatukan umat Islam di masa umat dilanda musibah kemurtadan
dan kemunafikan. Sama sekali Abu Bakar r.a bukanlah pengecut. Kegemilangan
beliau digalas oleh Umar r.a al-Khattab. Cukuplah kata-kata bonda Aisya r.a
menjadi rujukan
قُبِضَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَارْتَدَّتِ الْعَرَبُ، وَاشْرَأَبَّ النِّفَاقُ
بِالْمَدِينَةِ، فَلَوْ نَزَلَ بِالْجِبَالِ الرَّوَاسِي مَا نَزَلَ بِأَبِي
لَهَاضَهَا، فَوَاللَّهِ مَا اخْتَلَفُوا فِي نُقْطَةٍ إِلَّا طَارَ أَبِي
بِحَظِّهَا وَعَنَائِهَا فِي الْإِسْلَامِ، وَكَانَتْ تَقُولُ مَعَ هَذَا: وَمَنْ
رَأَى عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ عَرَفَ أَنَّهُ خُلِقَ غَنَاءً لِلْإِسْلَامِ،
كَانَ وَاللَّهِ أَحْوَزِيًّا، نَسِيجَ وَحْدَهُ، قَدْ أَعَدَّ لِلْأُمُورِ
أَقْرَانَهَا.
Terjemahan: Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam telah wafat maka murtadla bangsa arab serta bangkitlah kemunafikan di madinah. Ayahku ditimpakan kesulitan yang akan menghancurkan gunung jika ditimpakannya, demi Allah, tidaklah manusia berselisih dalam satu perkara hingga akan diselesaikan ayahku dengan karismanya dan ketelitiannya dalam Islam. Begitu jugalah penerusnya, ‘Sesiapa yang melihat’Umar bin al-Khattab akan mengetahui bahawa dia tercipta sebagai penolong bagi Islam, demi Allah dia adalah seorang yang hebat, yang tidak tandingannya, sesungguhnya dia menyiapkan umat Islam akan urusannya[7]
Terjemahan: Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam telah wafat maka murtadla bangsa arab serta bangkitlah kemunafikan di madinah. Ayahku ditimpakan kesulitan yang akan menghancurkan gunung jika ditimpakannya, demi Allah, tidaklah manusia berselisih dalam satu perkara hingga akan diselesaikan ayahku dengan karismanya dan ketelitiannya dalam Islam. Begitu jugalah penerusnya, ‘Sesiapa yang melihat’Umar bin al-Khattab akan mengetahui bahawa dia tercipta sebagai penolong bagi Islam, demi Allah dia adalah seorang yang hebat, yang tidak tandingannya, sesungguhnya dia menyiapkan umat Islam akan urusannya[7]
Penghargaan kepada ustaz Salman Ali atas semakan kepada artikel ini
Bacaan lanjuthttp://alfanarku.wordpress.com/2011/07/27/abu-bakar-ash-shiddiq-sang-penumpas-kemurtadan/
Bacaan lanjuthttp://alfanarku.wordpress.com/2011/07/27/abu-bakar-ash-shiddiq-sang-penumpas-kemurtadan/
[2]
Al-Bidayah wa an-Nihayah,
6/366
[3]
Dalam riwayat yang lain
disebut ‘iqal(tali yang dipakai untuk mengiringi unta) sedangkan ‘Anaq adalah
anak kambing yang masih kecil
[4]
Sahih al-Bukhari, Bab Wujub
al-Zakah, hadith no 1400 dan selainnya
[5]
Ibid
[6]
Al-Isabah fi Tamyiz as-Sahabah, 4/640 dan selainnya
[7]
Fadail as-Sahabah li Imam
Ahmad, 1/98, no 68
No comments:
Post a Comment