Artikel sebelumnya, pandangan Ibnu Taimiyah telah disebutkan
dengan mengkaji teks-teksnya secara objektif
Artikel ini pula akan membahaskan tuduhan kononnya Ibnu Taimiyah
menyakini tidak berlaku tahrif pada teks kerana ingin menguatkan fahaman tajsim
InsyaAllah, dalam artikel ini akan
dibincangkan perbahasannya
Tuduhan kesahihan teks kerana menguatkan
aqidah tajsim
Ibnu Taimiyah dituduh menguatkan fahaman tajsim kerana kononnya
beliau menyakini tahrif tidak berlaku pada teks-teks berkaitan ayat-ayat sifat
Al-Katibi
menyebutkan hal ini dengan berkata (nukilan berpisah)
“…berbeda dengan Ibnu taimiyyah yang lebih condong dengan pendapat
hanya maknanya saja yang dirubah, dengan bertujuan menguatkan akidah
tajsimnya, sebab dalam kitab Taurat dan Injil yang sekarang banyak
menyebutkan akidah tajsim dan tasybih pada Allah Ta’aala…”
Tuduhan ini disokong oleh ustazah Sofiyyah
an-Nuriyyah dengan katanya (nukilan berpisah)
“Al-Katibiy dan
sebagian ulama Asy’ariyyah ingin menunjukkan bahwa Ibnu Taimiyyah berpendapat
seperti itu karena ingin menguatkan akidah tajsimnya. Sebagaimana
al-Katibiy telah buktikan, dan saya akan membuktikan pula sebagai penguat…
…Maksudnya dalam
bab ini, Ibnu Taimiyyah membenarkan teks atau redaksi Taurat yang menyebutkan
ayat-ayat mutasyabihat yang lebih mengarah pada tajsim kepada Allah. Padahal
jumhur ulama mengatakan bahwa Taurat yang sekarang sudah ditahrif sama ada
lafaz atau maknanya”
Nukilan al-Katibi dan
Sofiyyah an-Nuriyyah
Al-Katibi menaqalkan persetujuan
Ibnu Taimiyah kepada sebahagian teks Taurat dan Injil lantas membuat kesimpulan
mudah kononnya Ibnu Taimiyah menerima kesahihan lafaz dan hanya menolak makna.
Katanya
Di kitab yang
lainnya Ibnu Taimiyyah berkata :
وهو أن يقال ما في القرآن والحديث عن النبي من وصف الله بهذه الصفات
التي يسميها بعض الناس تجسيما هو مثل ما في التوراة وسائر كتب
الأنبياء وهذا الذي في التوراة وكتب الأنبياء ليس مما أحدثه أهل
الكتاب
“ Hendaknya dikatakan bahwa apa yang ada dalam al-Quran dan hadits
Nabi berupa mensifati Allah dengan sifat-sifat itu yang dituduh oleh sebagian
manusia dengan tajsim, adalah sama seperti yang ada dalam kitab Taurat dan
semua kitab-kitab para Nabi. Semua yang ada di dalam Taurat dan kitab-kitab
para Nabi bukanlah hal baru yang diada-adakan ahlu kitab “.
Sofiyyah
an-Nuriyyah pula berkata
قد علم ان التوراة
مملؤة باثبات الصفات التي تسميها النفاة تجسيما ومع هذا فلم ينكر رسول الله صلي الله
عليه وسلم واصحابه علي اليهود شيئا من ذلك ولا قالوا : انتم تجسمون بل كان أحبار اليهود اذا
ذكروا عند النبي صلي الله عليه وسلم شيئا من الصفات أقرهم رسول الله صلي الله عليه وسلم (وذكر ما يصدقه) كما في حديث الحبر الذي ذكر له إمساك الرب للسموات
والارض المذكور في تفسير قوله تعالي (وما قدروا الله حق قدره).
“ Sungguh telah diketahui
bahwa Taurat isinya penuh dengan penetapan sifat yang dinamakan oleh para
penafinya (yang ia maksud adalah asy’ariyyah dan mu’aththilah) sebagai tajsim.
Padahal Rasulullah shallahu ‘alahi wa sallam dan sahabat tidak mengungkiri
kepada Yahudi sedikit pun dari hal itu dan tidak pula mengatakan : “ Kalian
telah menjisimkan Allah, bahkan para pendeta Yahudi jika menyebutkan dari ayat
sifat di hadapan Nabi, maka Nabi pun mengakuinya dan membenarkannya sebagaimana
dalam hadits Habr yang menyebutkan penahanan Allah terhadap langit dan bumi
yang telah disebutkan dalam tafsir firman Allah Ta’ala : “ Dan tidaklah mereka
mampu mengukur Allah dengan sebenar-benarnya pengukuran “. (Minhaj as-Sunnah :
1/251)
Di lain kitab
Ibnu Taimiyyah juga mengatakan :
فلو كان ما في التوراة من الصفات التي تقول النفاة
إنها تشبيه وتجسيم فإن فيها من ذلك ما تنكره النفاة وتسميه تشبيهاً وتجسيماً بل
فيها إثبات الجهة ، وتكلم الله بالصوت ، وخلق آدم على صورته وأمثال هذه الأمور ، فإن كان هذا مما
كذبته اليهود وبدلته ، كان إنكار النبي(صلى الله عليه وآله وسلم) لذلك وبيان ذلك
أولى من ذكر ما هو دون ذلك ! فكيف والمنصوص عنه موافقٌ للمنصوص في التوراة ! فإنك
تجد عامة ماجاء به الكتاب والأحاديث[في الصفات]موافقاً مطابقاً لما ذكر في التوراة
“ Seandainya apa yang ada
dalam taurat dari ayat sifat yang dikatakan oleh para penafinya sebagai tasybih
dan tajsim, maka di dalamnya sungguh ada apa yang dingkari oleh mereka dan
mereka namakan sebagai tasybih dan tajsim, bahkan ada penetapan arah bagi
Allah, berbicaranya Allah dengan suara, penciptaan Adam atas bentuk Allah dan
semisalnya. Seandainya hal ini termasuk apa yang didustakan dan dirubah oleh
Yahudi, maka pengingkaran dan penejlasan Nabi atas hal itu lebih utama dari
penyebutan hal selain itu, bagaimana tidak sedangkan nash darinya sesuai dengan
nash dalam taurat. Karena kamu menemukan pada umumnya apa yang datang dari
al-Quran dan hadits dalam ayat sifat, telah sesuai dan cocok terhadap apa yang
telah disebutkan dalam taurat “. (al-Aqlu fi Fahmil Quran : 88)
Menjawab nukilan al-Katibi
Nukilan yang dibawakan oleh
al-Katibi tidak sekali-kali menetapkan tajsim pada Ibnu Taimiyah sebaliknya dia
menjelaskan terdapat dalam al-Quran dan hadith-hadith sahih ayat yang dituduh
sebagai mujasimmah oleh mereka yang menafikannya
Lihat semula teks yang dinukil oleh
al-Katibi
وهو أن يقال ما في القرآن والحديث عن النبي من وصف الله بهذه الصفات
التي يسميها بعض الناس تجسيما هو مثل ما في التوراة وسائر كتب
الأنبياء وهذا الذي في التوراة وكتب الأنبياء ليس مما أحدثه أهل
الكتاب
“ Hendaknya dikatakan bahwa apa yang ada dalam al-Quran dan hadits
Nabi berupa mensifati Allah dengan sifat-sifat itu yang dituduh oleh
sebagian manusia dengan tajsim, adalah sama seperti yang ada dalam kitab
Taurat dan semua kitab-kitab para Nabi. Semua yang ada di dalam Taurat dan
kitab-kitab para Nabi bukanlah hal baru yang diada-adakan ahlu kitab “.
Perhatikan pada teks yang bergaris,
Ibnu Taimiyah menyatakan terdapat sebahagian manusia yang mendakwa ayat-ayat
sifat itu membawa kepada tajsim, persoalannya siapakah mereka?
Sebenarnya yang menuduh tajsim
kepada umat Islam dalam teks ini adalah golongan kristian. Tuduhan al-Katibi
adalah persis dengan tuduhan nasara kepada umat Islam yang dijawab oleh Ibnu
Taimiyah
Ini dibuktikan apabila kita merujuk
teks asalnya terletak dalam fasal berikut
[فَصْلٌ: الْجَوَابُ عَنْ شُبْهَةِ النَّصَارَى فِي إِقْرَارِ
الْمُسْلِمِينَ فِي الصِّفَاتِ وَأَنَّهُ لَا يَقْتَضِي التَّشْبِيهَ
وَالتَّجْسِيمَ]
Terjemahan: Fasl: Jawapan kepada syubhah Nasara
dalam penetapan muslimin dalam sifat Allah bahawa sesungguhnya ia tidak mengandungi
kepada tashbih dan tajsim][1]
Ibnu Taimiyah mengatakan golongan
nasara menuduh umat Islam sebagai orang yang melakukan tashbih dan tajsim
أَلْزَمْنَاهُمْ أَيْضًا - نَحْنُ - التَّجْسِيمَ وَالتَّشْبِيهَ
لِقَوْلِهِمْ: إِنَّ اللَّهَ لَهُ عَيْنَانِ وَيَدَانِ وَوَجْهٌ وَسَاقٌ وَجَنْبٌ،
وَأَنَّ ذَاتَهُ تَنْتَقِلُ مِنْ مَكَانٍ إِلَى مَكَانٍ، وَأَنَّهُ اسْتَوَى عَلَى
الْعَرْشِ مِنْ بَعْدِ أَنْ لَمْ يَكُنْ عَلَيْهِ، وَغَيْرَ ذَلِكَ مِمَّا
يَقْتَضِي ظَاهِرُهُ التَّجْسِيمَ وَالتَّشْبِيهَ.
Terjemahan: Mereka (an-nasara)
mengatakan juga bahawa kita (muslimin) tajsim dan tashbih dengan perkataan
mereka, ‘Sesungguhnya Allah baginya dia mata, dua tangan, dua wajah, betis dan
sisi. Sesungguhnya zatNYA berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain dan
dia beristiwa atas ‘arash setelah sebelum dari itu Dia tidak berada
diatasnya, dan selain itu yang pada zahirnya menunjukkan tajsim dan tashbih
Ibnu Taimiyah merespon dengan tiga
jawapan yang panjang lebar kepada tuduhan yang dilontarkan nasara ini
Antara jawapan pertama Ibnu
Taimiyah secara ringkasnya ialah menetapkan sifat Allah seadanya dengan tanpa
tahrif, ta’atil, tanpa takyif dan tanpa tamshil. Menetapkan apa yang Allah
tetapkan dan menafikan apa yang Allah nafikan.
وَالْجَوَابُ مِنْ وُجُوهٍ: أَحَدُهَا: أَنْ يُقَالَ: مَنْ آمَنَ
بِمَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ وَقَالَ مَا قَالُوهُ مِنْ غَيْرِ تَحْرِيفٍ
لِلَفْظِهِ وَلَا مَعْنَاهُ، فَهَذَا لَا إِنْكَارَ عَلَيْهِ، بِخِلَافِ مَنِ
ابْتَدَعَ أَقْوَالًا لَمْ تَقُلْهَا الرُّسُلُ، بَلْ هِيَ تُخَالِفُ مَا
قَالُوهُ، وَحَرَّفَ مَا قَالُوهُ، إِمَّا لَفْظًا وَمَعْنًى، وَإِمَّا مَعْنًى
فَقَطْ، فَهَذَا يَسْتَحِقُّ الْإِنْكَارَ عَلَيْهِ بِاتِّفَاقِ الطَّوَائِفِ وَأَصْلُ دِينِ الْمُسْلِمِينَ أَنَّهُمْ يَصِفُونَ اللَّهَ بِمَا
وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ فِي كُتُبِهِ، وَبِمَا وَصَفَتْهُ بِهِ رُسُلُهُ، مِنْ غَيْرِ
تَحْرِيفٍ وَلَا تَعْطِيلٍ، وَمِنْ غَيْرِ تَكْيِيفٍ وَلَا تَمْثِيلٍ، بَلْ يُثْبِتُونَ
لَهُ - تَعَالَى - مَا أَثْبَتَهُ لِنَفْسِهِ، وَيَنْفُونَ عَنْهُ مَا نَفَاهُ عَنْ
نَفْسِهِ، وَيَتَّبِعُونَ فِي ذَلِكَ أَقْوَالَ رُسُلِهِ، وَيَجْتَنِبُونَ مَا خَالَفَ
أَقْوَالَ الرُّسُلِ
Terjemahan: Jawapan (kepada ini) dari aspek berikut: Salah satu
darinya: Bahawa dikatakan: Sesiapa yang beriman dengan apa yang datang dari
para rasul dan berkata apa yang dikatakan mereka (para rasul) dengan tanpa
tahrif pada lafaznya dan maknanya maka mereka tidaklah diingkari. Ini berbeza
dengan sesiapa yang mencipta perkataan yang tidak disebutkan para rasul bahkan
bercanggah dengan apa yang disebutkannya, mentahrif perkataan para Rasul samada
lafaz atau makna ataupun makna sahaja, ini lebih layak untuk dibantah dengan
kesepakatan keseluruhan kelompok. Asal agama umat Islam ialah mensifatkan Allah
dengan apa yang disifatkanNya sendiri dalam kitabnya,dan sebagaimana disifatkan
oleh Rasul-Nya tanpa mengubah ataupun menafikan, tanpa mempersoalkan bagaimana
ataupun menetapkan perumpamaan. Bahkan mereka menetapkan kepada Allah apa yang
ditetapkan oleh-Nya keatas diri-Nya serta menafikan apa yang dinafikanNya keatas diri-Nya,dan
mengikuti apa yang dikatakan para rasul dan menjauhi apa yang bercanggah
daripadanya[2]
Ibnu Taimiyah melanjutkan dengan
menyatakan para Rasul mensifatkan Allah dengan sifat yang sempurna, menafikan
keserupaan dengan makhluk, menolak golongan yang menolak sifat-sifat Allah dan
menyamakannya dengan makhluk
فَالرُّسُلُ وَصَفُوا اللَّهَ بِصِفَاتِ الْكَمَالِ، وَنَزَّهُوهُ
عَنِ النَّقَائِصِ الْمُنَاقِضَةِ لِلْكَمَالِ، وَنَزَّهُوهُ عَنْ أَنْ يَكُونَ
لَهُ مِثْلٌ فِي شَيْءٍ مِنْ صِفَاتِ الْكَمَالِ، وَأَثْبَتُوا لَهُ صِفَاتِ
الْكَمَالِ عَلَى وَجْهِ التَّفْصِيلِ، وَنَفَوْا عَنْهُ التَّمْثِيلَ، فَأَتَوْا
بِإِثْبَاتٍ مُفَصَّلٍ وَنَفْيٍ مُجْمَلٍ. فَمَنْ نَفَى عَنْهُ مَا أَثْبَتَهُ
لِنَفْسِهِ مِنَ الصِّفَاتِ، كَانَ مُعَطِّلًا، وَمَنْ جَعَلَهَا مِثْلَ صِفَاتِ
الْمَخْلُوقِينَ، كَانَ مُمَثِّلًا، وَالْمُعَطِّلُ يَعْبُدُ عَدَمًا،
وَالْمُمَثِّلِ يَعْبُدُ صَنَمًا وَقَدْ
قَالَ تَعَالَى: {لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ} [الشورى: 11] وَهُوَ رَدٌّ عَلَى الْمُمَثِّلَةِ،
{وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ} [الشورى: 11] وَهُوَ رَدٌّ عَلَى الْمُعَطِّلَةِ.
Terjemahan: Maka para rasul mensifatkan Allah dengan sifat yang
sempurna, menyucikan dari kekurangan yang percanggahan dengan kesempurnaan
(sifatNya), mensucikanNya daripadanya sebarang perumpaan dalam kesempurnaan
sifatNya, mereka menetapkan kepadanya sifat-sifat yang sempurna dengan
terperinci, menafikan daripadaNYA perumpaan, menetapkan mufassal dan menafikan
mujmal. Sesiapa yang menafikan apa yang ditetapkanNya sendiri dari sifat-sifat
maka dia adalah mu’athil, sesiapa yang menjadikannya sebagai
sifat-sifat makhluk maka dia adalah mumathilan, (golongan) muatthol menyembah
sesuatu yang tiada manakala golongan mumathil menyembah berhala. Sesungguhnya
Allah berfirman, ‘ Tiada satu pun yang serupa denganNYa’[as-Syura:11’, dan dan
ini membantah golongan mumathilah, ‘Dia maha mendengar dan melihat[ as-Syura
11] dan ini membantah golongan muathilah [3]
Ibnu Taimiyah dalam jawapan
pertamanya melanjutkan kepada perbahasan sifat-sifat Allah oleh para rasul,
mengkritik aqidah yang dipegang oleh kristian (aqidah triniti). Sila rujuk
perbahasannya panjang lebar di teks asalnya. Tidak disebutkan disini kerana
memerlukan ruang yang banyak
Kemudian beliau melanjutkan kepada
jawapan kedua iaitu apa yang dituduhkan oleh nasara itu adalah dusta dan tidak
didapati dalam al-Quran dan as-Sunnah yang sahih, tidak diketahui ulama
muslimin mengatakannya. Ia adalah salah faham kepada umat Islam. Tiada dalam
al-Quran menyebutkan demikian secara zahir. Beliau menjelaskan maksud ayat
al-Maidah ayat 64 dan surah al-Isra’ ayat 29 merujuk kepada sifat pemurah
Allah. Kemudiannya beliau menjelaskan hakikat sifat tangan, mata, penciptaan
Adam dan beberapa sifat yang lainnya. Juga dijelaskan bagaimana memahami sifat
yang disandarkan pada Allah tidak seperti mana yang didakwakan kristian
Setelah itu barulah Ibnu Taimiyah
masuk ke jawapan ketiga iaitu seperti yang dinaqalkan al-Katibi.
وَهَذَا يَتَبَيَّنُ
بِالْوَجْهِ الثَّالِثِ: وَهُوَ أَنْ يُقَالَ مَا فِي الْقُرْآنِ وَالْحَدِيثِ
عَنْ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - مِنْ وَصْفِ اللَّهِ
بِهَذِهِ الصِّفَاتِ الَّتِي يُسَمِّيهَا بَعْضُ النَّاسِ تَجْسِيمًا، هُوَ مِثْلُ
مَا فِي التَّوْرَاةِ وَسَائِرِ كُتُبِ الْأَنْبِيَاءِ، وَهَذَا الَّذِي فِي
التَّوْرَاةِ وَكُتُبِ الْأَنْبِيَاءِ لَيْسَ مِمَّا أَحْدَثَهُ أَهْلُ
الْكِتَابِ.
Terjemahan: Ini
dijelaskan dalam bahagian yang ketiga: Bahawa apa yang apa yang ada dalam
al-Quran dan hadits Nabi berupa mensifati Allah dengan sifat-sifat itu yang
dituduh oleh sebagian manusia dengan tajsim, adalah sama seperti yang ada dalam
kitab Taurat dan semua kitab para Nabi. Semua yang ada di dalam Taurat dan kitab-kitab para
Nabi bukanlah hal baru yang diada-adakan ahlu kitab “.[4]
Perkataan ibn Taimiyah ini jika difahami
menerusi pembacaan keseluruhan konteks perbahasan membawa maksud, jika
kamu(kristian) ingin katakan orang Islam adalah dari kalangan mujassimah kerana
mensifatkan Allah dengan sifat berikut, maka sesungguhnya perkara sama juga
disebut dalam kitab taurat disisi kamu dan itu bukanlah perkataan yang kamu
ciptakan sendiri. Ertinya kitab kami dan kitab kamu sama-sama menisbahkan
seifat-sifat tersebut kepada Allah.
Ibnu Taimiyah menjelaskan jika
ayat-ayat dalam Taurat itu (yang disepakati dengan al-Quran dan as-Sunnah) jelas membawa kepada tajsim maka sudah tentu
akan dicela oleh baginda sebagaimana teguran kepada sifat al-Faqir dan sifat terbelenggu yang dikatakan Yahudi.
ولو كانوا هم ابتدعوا ذلك
ووصفوا الخالق بما يمتنع عليه من التجسيم لكان النبي ذمهم على ذلك كما ذمهم على ما
وصفوه به من النقائص في مثل قوله تعالى لقد سمع الله قول الذين قالوا إن
الله فقير ونحن أغنياء وقوله وقالت اليهود يد الله مغلولة غلت أيديهم
ولعنوا بما قالوا بل يداه مبسوطتان ينفق كيف يشاء
Terjemahan: Seandainya
mereka menciptakan perkataan tersebut lalu mensifatkan Tuhan yang
mencipta dengan apa yang terhalang dari-Nya daripada tajsim , maka semestinya
Nabi S.A.W mengkritik mereka diatas perbuatan itu seperti mana mengkritik
mereka atas apa yang disifatkan kepada Allah daripada sifat-sifat kekurangan
sepertimana firman Allah ( Allah telah mendengar kata-kata orang yang
mengatakan bahawa Allah faqir sedangkan kami ini kaya) begitu juga firman Allah
( Yahudi berkata tangan Allah terbelenggu , maka terbelenggulah tangan mereka
dan dilaknatlah mereka dengan perkataan mereka , sedangkan kedua-dua tangan
Allah terbentang, Dia memberi memberikan sebaimana yang dikehendaki-Nya[5])
Penafikan
kepada sifat Allah yang tertera dalam Taurat dan Injil
Dalam teks yang sama, Ibnu Taimiyah sendiri menjelaskan wujud penafikan akan sifat yang
tertera dalam Taurat iaitu al-Lughub (istirehat). Ibnu Taimiyah menjelaskan
perbezaan pandangan ulama yang menolak samada dari sudut lafaznya atau dari
sudut takwilan maknanya
وَقَالَ تَعَالَى: {وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا
بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِنْ لُغُوبٍ} [ق: 38] فَنَفَى
عَنْهُ اللُّغُوبَ الَّذِي يُظَنُّ فِي لَفْظِ الِاسْتِرَاحَةِ الَّذِي فِي
التَّوْرَاةِ، فَإِنَّ فِيهَا أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْعَالَمَ فِي سِتَّةِ
أَيَّامٍ، ثُمَّ اسْتَرَاحَ فِي يَوْمِ السَّبْتِ، فَظَنَّ بَعْضُ النَّاسِ
أَنَّهُ تَعِبَ فَاسْتَرَاحَ. ثُمَّ مِنْ عُلَمَاءِ الْمُسْلِمِينَ مَنْ قَالَ:
إِنَّ هَذَا اللَّفْظَ حَرَّفُوا مَعْنَاهُ دُونَ لَفْظِهِ، وَهَذَا لَفْظُ
التَّوْرَاةِ الْمُنَزَّلَةِ. قَالَهُ ابْنُ قُتَيْبَةَ وَغَيْرُهُ وَقَالُوا
مَعْنَاهُ: ثُمَّ تَرَكَ الْخَلْقَ، فَعُبِّرَ عَنْ ذَلِكَ بِلَفْظِ اسْتَرَاحَ.
وَمِنْهُمْ مَنْ قَالَ: بَلْ حَرَّفُوا لَفْظَهُ، كَمَا قَالَ أَبُو بَكْرٍ
الْأَنْبَارِيُّ وَغَيْرُهُ وَقَالُوا: لَيْسَ هَذَا لَفْظُ التَّوْرَاةِ
الْمُنَزَّلَةِ.
Terjemahan: Berkata (Allah) ta’ala, Dan demi sesungguhnya!
Kami telah menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya
dalam enam masa, dan Kami tidak mengalami sebarang susah payah. Maka Allah Menafikannya
daripada--Nya al-Lughub yang disangka dari lafaz istirehat dalam Taurat.
Sesungguhnya padanya terdapat (pernyataan) Allah menjadikan alam dalam enam
hari kemudian beristirehat pada hari sabtu. Sebahagian manusia menyangka bahawa
Dia penat dan beristirehat. Dan sebahagian Ulama muslimin kemudiannya berkata:
Sesungguhnya lafaz ini maknanya ditahrif tidak pada teksnya, dan ini adalah
lafaz taurat yang diturunkan (Allah). Ini adalah pandangan Ibnu Qutaibah dan
selainnya. Mereka mengatakan, ‘maknanya’ kemudian meninggalkan penciptaannya
dan itu diibaratkan dengan lafaz istirehat. Diantara mereka mengatakan: Bahkan
diubah lafaz-lafaznya seperti yang disebutkan oleh Abu Bakar al-‘Anbari dan
selainnya. Mereka berkata lafaz Taurat ini bukanlah yang diturunkan[6]
Ibnu Taimiyah menjelaskan ayat-ayat sifat dalam Taurat diterima
apabila ia bertepatan dengan hadith-hadith sahih.
وأما ما في التوراة من
إثبات الصفات فلم ينكر النبي شيئا من ذلك بل كان علماء اليهود إذا ذكروا شيئا من
ذلك يقرهم عليه ويصدقهم عليه كما في الصحيحين عن عبد الله بن مسعود أن حبرا من
اليهود جاء إلى رسول الله فقال يا محمد إن الله عز و جل يوم القيامة يحمل السماوات
على إصبع والأرض على إصبع والجبال والشجر على إصبع والماء والثرى على إصبع وسائر
الخلق على إصبع ثم يهزهن فيقول أنا املك قال فضحك النبي حتى بدت نواجذه تعجبا
وتصديقا لقول الحبر ثم قرأ وما
قدروا الله حق قدره والأرض جميعا قبضته يوم القيامة والسماوات مطويات بيمينه الآية
Terjemahan: Adapun
apa yang terdapat didalam Taurat diantara sifat-sifat yang diisbatkan , mkaa
nabi tidak mengingkari sedikitpun darinya bahkan apabila ulama yahudi apabila
menyebutkan sebahagian dari sifat maka Rasulullah memperakui dan membenarkan
kenyataan mereka sepertimana diriwayatkan dalam sahihain dari Abdullah Bin
Mas’ud: Seorang alim yahudi mendatangi rasul S.A.W lalu berkata : Wahai
Muhammad , sesungguhnya Allah pada hari kiamat akan menanggung langit denagn
satu jari dan bumi dengan satu jari, bukit bukau dan pokok-pokok dengan satu
jari, air dan tanah dengan satu jari dan keseluruhan makhluk dengan satu jari
kemudian Dia menggoncangkan mereka lalu berkata akulah yang memiliki. Maka nabi
ketawa sehingga kelihatan giginya kerana taajub dan membenarkan perkataan alim
yahudi lalu baginda membacakan(Dan mereka (yang musyrik) tidak
menghormati Allah dengan penghormatan yang sewajibnya diberikan kepadaNya,
sedang bumi seluruhnya - pada hari kiamat - dalam genggamanNya, dan langit
tergulung dengan tangan kanan-Nya)[7]
Ibnu Taimiyah memberikan kesimpulan bahawa apa
yang stabit dalam Taurat, kitab-kitab terdahulu yang bersamaan dengan khabar
dari nabi tidak diingkari.
وإذا
ثبت أن مثل هذه النصوص في التوراة والكتب المتقدمة باتفاق أهل الكتاب وبما يشهد
على ذلك من أخبار الرسول بنظير ذلك وترك إنكاره لما في التوراة وتصديقه على ما
كانوا يذكرونه من ذلك لم يكن المسلمون مختصين بذكر ما سموه تجسيما بل يلزم أهل
الكتاب اليهود والنصارى من ذلك نظير ما يلزم المسلمين
Terjemahan: Apabila telah tsabit bahawa
nas-nas sebegini dalam Taurat dan kitab-kitab terdahulu yang disepakati oleh
ahli kitab dan apa yang dipersaksikan oleh khabar-khabar dari Rasul S.A.W yang
seumpama dengannya dan baginda tidak mengingkari apa yang terdapat dalam Taurat
bahkan baginda membenarkan apa yang diucapkan oleh mereka daripada
itu(sifat-sifat Allah), maka tidaklah hanya orang Islam yang menyebutkan apa
yang dinamakan oleh mereka sebagai tajsim bahkan lazimlah perkataan itu keatas
ahli kitab dikalangan yahudi dan Nasrani sepertimana dilazimkan keatas muslimin[8]
Kesimpulan mudah yang difahami ialah
1. Yang mendakwa fahaman tajsim kepada umat
Islam dalam teks Ibnu Taimiyah adalah golongan kristian. Tuduhan tersebut dijawab
Ibnu Taimiyah. Malangnya al-Katibi memetik jawapan Ibnu Taimiyah kemudian
menyandarkan kembali tuduhan mujasimmah kepada Ibnu Taimiyah. Ini tindakan
salah dan menyeleweng
2. Ibnu Taimiyah sendiri menolak sifat-sifat
yang tidak layak disandarkan kepada Allah seperti sifat terbelenggu dan
istirehat.
3. Persepakatan ayat-ayat sifat dalam Taurat
bukan bermaksud secara otomatik KESELURUHAN teks Taurat terpelihara. Yang
terpelihara adalah ayat-ayat sifat yang tidak dingkari Rasulullah sallahu ‘alaihi
wassalam.
4. Ibnu Taimiyah sendiri menyatakan sifat Allah
tidak boleh disamakan dengan makhluk dan menyatakan dalam jawapan pertama
bantahan kepada muathilah (yang menolak sifat Allah) dan mumatthilah (yang
menyamakan Allah kepada makhluk)
Menjawab nukilan Sofiyyah an-Nuriyyah
Nukilan pertama Sofiyyah yang dipetik dari
Minhaj as-Sunnah[9]
قد علم ان التوراة
مملؤة باثبات الصفات التي تسميها النفاة تجسيما ومع هذا فلم ينكر رسول الله صلي الله عليه وسلم واصحابه علي اليهود
شيئا من ذلك ولا قالوا : انتم تجسمون بل كان أحبار اليهود اذا
ذكروا عند النبي صلي الله عليه وسلم شيئا من الصفات أقرهم رسول الله صلي الله عليه وسلم (وذكر ما يصدقه) كما في حديث الحبر الذي ذكر له إمساك الرب للسموات
والارض المذكور في تفسير قوله تعالي (وما قدروا الله حق قدره).
“ Sungguh telah diketahui
bahwa Taurat isinya penuh dengan penetapan sifat yang dinamakan oleh para
penafinya (yang ia maksud adalah asy’ariyyah dan mu’aththilah) sebagai tajsim.
Padahal Rasulullah shallahu ‘alahi wa sallam dan sahabat tidak mengungkiri
kepada Yahudi sedikit pun dari hal itu dan tidak pula mengatakan : “ Kalian
telah menjisimkan Allah, bahkan para pendeta Yahudi jika menyebutkan dari ayat
sifat di hadapan Nabi, maka Nabi pun mengakuinya dan membenarkannya sebagaimana
dalam hadits Habr yang menyebutkan penahanan Allah terhadap langit dan bumi
yang telah disebutkan dalam tafsir firman Allah Ta’ala : “ Dan tidaklah mereka
mampu mengukur Allah dengan sebenar-benarnya pengukuran “.
Konteks
nukilan ini sama dengan apa yang dinaqalkan sebelumnya dan tidak perlu lagi
diulangi disini. Ini dijelaskan lagi dengan beberapa kalimat selepasnya
وَمِمَّا يُبَيِّنُ الْأَمْرَ فِي
ذَلِكَ أَنَّ الْمُسْلِمِينَ مُتَّفِقُونَ
عَلَى تَنْزِيهِ اللَّهِ تَعَالَى عَنِ الْعُيُوبِ وَالنَّقَائِصِ وَأَنَّهُ
مُتَّصِفٌ بِصِفَاتِ الْكَمَالِ
Terjemahan:
Termasuk dalam penjelasan perkara ini bahawa muslimin bersepakat dalam
menyucikan Allah ta’ala dari keletihan dan kekurangan, sesungguhnya Allah
disifatkan dengan sifat yang sempurna
Setelah itu Ibnu Taimiyah
menjelaskan perihal kesempurnaan Allah dengan panjang lebar dalam kitab
tersebut. Beliau membahaskan pengunaan jisim kepada Allah, jenis-jenisnya dan
hujah-hujah berkaitan dengannya. Banyak dari kalangan anti-Ibnu Taimiyah tidak
cuba memahami maksud tajsim disisi beliau dan memaksakan kalam yang bukan dari
kefahamannya. Ada pula yang memetik kalamnya tapi meletakkan kalam sendiri. Ini
semua akan dibahaskan dalam artikel yang khusus insyaAllah[10]
Sofiyyah seterusnya menukilkan dari
kitab al-Aqlu fi fahmi al-Quran. Kami tidak menemui kitab ini sebagai karya
yang dinisbahkan kepada Ibnu Taimiyah. Setakat pencarian, kami dapati ulama syiah,
Ali al-Korani yang menisbahkan kitab ini kepada Ibnu Taimiyah
Menurut laman islamweb.net[11],
nukilan ini sebenarnya dari kitab Dar’u at-Taa’rudh al-‘Aql wa Naql[12]
Kami tidak pasti apakah Sofiyyah
membaca sendiri nukilan tersebut atau sekadar menukil semula dari laman web
anti Ibnu Taimiyyah
Apabila diperiksa tenyata kalam ini
memang terdapat dalam kitab Dar’u at-Taa’rudh iaitu
فلولا كان ما في التوراة من الصفات التي تقول النفاة إنها تشبيه
وتجسيم، فإن فيها من ذلك ما تنكره النفاة وتسميه تشبيهاً وتجسيماً، بل فيه إثبات
الجهة وتكلم الله بالصوت، وخلق آدم على صورته وأمثال هذه الأمور. فإن كان هذا مما
كذبته اليهود وبدلته، كان إنكار النبي صلى الله عليه وسلم لذلك وبيان ذلك أولى من
ذكر ما هو دون ذلك، فكيف والمنصوص عنه موافق للمنصوص في التوراة؟ فإنك تجد عامة
كما جاء به الكتاب والأحاديث في الصفات موافقاً مطابقاً لما ذكر في التوراة
Terjemahan: Sekiranya apa yang ada
dalam taurat dari ayat sifat yang dikatakan oleh para penafinya sebagai tasybih
dan tajsim, maka di dalamnya sungguh ada apa yang dingkari oleh mereka dan
mereka namakan sebagai tasybih dan tajsim, bahkan ada penetapan arah bagi
Allah, berbicaranya Allah dengan suara, penciptaan Adam atas bentukNya dan semisalnya.
Seandainya hal ini termasuk apa yang didustakan dan dirubah oleh Yahudi, maka
pengingkaran dan penjelasan Nabi atas hal itu lebih utama dari penyebutan hal
selain itu, bagaimana tidak sedangkan nash darinya sesuai dengan nash dalam
taurat. Karena sesungguhnya kamu menemukan pada umumnya apa yang datang dari
al-Quran dan hadits dalam ayat sifat, telah sesuai dan cocok terhadap apa yang
telah disebutkan dalam taurat[13]
Seperti konteks sebelumnya, teks Ibnu
Taimiyah sekadar menjelaskan ada ayat-ayat sifat dalam Taurat yang selari
dengan al-Quran dan as-Sunnah. Itu
bukanlah bermaksud keseluruhannya teks dianggap asli ataupun kerana ingin
menyokong doktrin mujasimmah
Pembacaan teks sebelumnya memberikan
kefahaman yang lebih jelas. Ibnu Taimiyah menjelaskan contoh-contoh ayat sifat
yang disandarkan ahli kitab tetapi disucikan Allah
ومما يوضح الأمر في ذلك أن النبي صلى الله عليه وسلم قد ظهر وانتشر ما أخبر به
من تبديل أهل الكتاب وتحريفهم، وما اظهر من عيوبهم وذنوبهم، تنزيه لله عما وصفوه
به من النقائص والعيوب، قوله تعالى: {لقد سمع الله قول الذين قالوا إن الله فقير
ونحن أغنياء سنكتب ما قالوا وقتلهم الأنبياء بغير حق ونقول ذوقوا عذاب الحريق} [آل
عمران: 181] .
وقوله تعالى: {وقالت اليهود يد الله مغلولة غلت أيديهم ولعنوا بما
قالوا بل يداه مبسوطتان ينفق كيف يشاء وليزيدن كثيرا منهم ما أنزل إليك من ربك
طغيانا وكفرا وألقينا بينهم العداوة والبغضاء إلى يوم القيامة كلما أوقدوا نارا
للحرب أطفأها الله ويسعون في الأرض فسادا والله لا يحب المفسدين} [المائدة: 64-65]
، وقوله تعالى: {ولقد خلقنا السماوات والأرض وما بينهما في ستة أيام وما مسنا من
لغوب} [ق: 38] . ونزه نفسه عما يصفوه به من الفقر والبخل والإعياء
Terjemahan: Dan apa yang
jelas dari ini adalah sesungguhnya Nabi sallahu ‘alaihi wassalam telah
diutuskan dan telah tersebar apa yang dikhabarkannya dari Nabi berupa tabdil
ahli kitab dan tahrif (yang dilakukan mereka) serta apa yang telah dizahirkan dari keaiban dan dosa-dosa mereka. Allah mensucikan
(diriNYa) dari apa yang mereka sifatkan dari kekurangan dan kepenatan. Firman
Allah: Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan orang-orang (Yahudi) yang
mengatakan: Bahawasanya Allah miskin dan kami ialah orang-orang kaya. Kami
(Allah) akan menuliskan perkataan mereka itu dan perbuatan mereka membunuh
Nabi-nabi dengan tidak ada alasan yang membenarkannya, dan Kami akan katakan
kepada mereka: “Rasalah kamu azab seksa yang sentiasa membakar [Ali Imran:181].
FirmanNya lagi : Dan orang-orang Yahudi itu
berkata: “Tangan Allah terbelenggu (bakhil – kikir)”, tangan merekalah yang
terbelenggu dan mereka pula dilaknat dengan sebab apa yang mereka telah katakan
itu, bahkan kedua tangan Allah sentiasa terbuka (nikmat dan kurniaNya luas
melimpah-limpah). Ia belanjakan (limpahkan) sebagaimana yang Ia kehendaki; dan
demi sesungguhnya, apa yang telah diturunkan kepadamu dari tuhanmu itu akan
menjadikan kebanyakan dari mereka bertambah derhaka dan kufur; dan Kami
tanamkan perasaan permusuhan dan kebencian di antara mereka hingga hari kiamat.
Tiap-tiap kali mereka menyalakan api peperangan, Allah memadamkannya; dan
mereka pula terus-menerus melakukan kerosakan di muka bumi, sedang Allah tidak
suka kepada orang-orang yang melakukan kerosakan [al-Maidah: 64-65] FirmanNya
lagi, Dan demi sesungguhnya! Kami telah menciptakan langit dan bumi serta
segala yang ada di antara keduanya dalam enam masa, dan Kami tidak mengalami
sebarang susah payah [Qaf:38]. Dia menyucikannya dari apa yang disifatkan dari
sifat kefaqiran, bakhil dan kepenatan[14]
Ibnu Taimiyah menjelaskan lagi
dengan dalil-dalil al-Quran akan penafian Allah kepada sifat anak yang
diberikan kristian
وقد نزه الله سبحانه نفسه
في القرآن عما زعمته النصارى من الولد الشريك،
Terjemahan: Sesungguhnya Allah
menyucikan dirinya dalam al-Quran dari apa yang disangka oleh an-Nasara
berkenaan anak yang bersekutu [15]
Kemudiannya Ibnu Taimiyah
menjelaskan perihal Uzair sebagai perbandingan kepada aqidah kristian. Memang
benar Ibnu Taimiyah menyebutkan jumhur yahudi tidak mengatakan Uzair anak
Allah. Tapi itu bukan bermaksud aqidah mereka yang lainnya semua selamat.
Pernyataan Sofiyyah yang berikut adalah salah lebih-lebih lagi dibuktikan
dengan teks Ibnu Taimiyah di atas dimana yahudi menetapkan sifat bakhil,
kepenatan dan faqir kepada Allah.
“Ini artinya, satu perkara yang dicela (dikatakan aib)
oleh Allah pada Yahudi dalam tauhid mereka hanyalah ucapan mereka “ Uzair
adalah anak Allah “, dalam kata lain Ibnu Taimiyyah mengakui selain itu dari
ayat sifat Taurat adalah benar dan sesuai al-Quran”
Di tempat yang lain beliau menyatakan
يحكى عن غالية المنتقضة لله من اليهود وغيرهم مثل الذين يصفونه بالبكاء والحزن
وعض اليد حتى جرى الدم ورمد العين سبحانه وتعالى عما يقول الظالمون علواً كبيراً.
Terjemahan: Dihikayatkan kelompok pelampau yang menentang Allah dari yahudi dan selain mereka yang mensifatkannya dengan
tangisan, kesedihan, anggota tangan hatta mengalirnya darah dan merahnya mata,
maha suci Allah ta’ala dari apa yang disebutkan golongan-golongan zalim yang
sangat ghulu’
Masih banyak lagi yang boleh dipetik, namun cukup saja buat masa ini
insyaAllah.
Kesimpulan
1. Dengan pembacaan objektif, Ibnu Taimiyah menerima sebahagian
teks-teks Taurat dan Injil dalam bab sifat yang bertepatan dengan al-Quran dan
al-hadith yang sahih. Itu bukan bermakna beliau menyakini 100% keaslian Taurat
dan Injil ataupun beliau menyokong doktrin mujassimah.
2. Ibnu Taimiyah sendiri menaqalkan penolakan tentang sifat Allah
yang disebutkan dalam Taurat.
3. Ibnu Taimiyah sekali-kali tidak menyokong doktrin mujasimmah.
InsyaAllah bahagian ini akan dibahas dalam artikel khusus
InsyaAllah, artikel seterusnya akan membawakan analisa qaul-qaul
ulama berkenaan isu tabdil Taurat dan Injil disisi Ibnu Taimiyyah
Artikel ditulis oleh Mohd
Yusof bin Mohamad dan disemak oleh Ustaz Salman Ali
[1]
Al-Jawab as-Sahih Li Man Baddala
Din al-Masih (seterusnya akan disebut al-Jawab as-Sahih), 4/417
[2]
Al-Jawab as-Sahih 4/405
[3]
Al-Jawab as-Sahih 4/406
[4]
Al-Jawab as-Sahih 4/417
[5]
Al-Jawab as-Sahih 4/418
[6]
Al-Jawab as-Sahih. 4/419
[7]
Ibid
[8]
Al-Jawab as-Sahih 4/420
[9]
Minhaj as-Sunnah an-Nabawiyah Fi Naqdi Kalam as-Syiah al-Qadariah, kitab
setebal 9 jilid ditulis Ibnu Taimiyah membantah kitab ulama syiah Ibnu Mutahhar
al-Hulli yang berjudul Minhaj al-Karamah
[10] Al-Katibi ada menulis artikel berkenaan
tajsim yang disandarkan kepada Ibnu Taimiyah. Kami berniat menyinggungnya dalam
tulisan khusus insyaAllah
[12]
Kitab setebal 11 jilid ini ditulis Ibnu Taimiyah membantah karya Fakruddin
ar-Razi iaitu Asas at-Taqdis
[13]
Dar’u at-Ta’arudh, 7/89
[14]
Dar’u at-Ta’arudh, 7/87
[15]
Dar’u at-Ta’arudh, 7/88
No comments:
Post a Comment