Friday, March 27, 2015

Please!! Stop da’wah to me!!!


Anti-Islam: Boleh tak stoppp!!! Kenapa kau dakwah pada aku??

Pendakwah: Itu tanggungjawab aku sebagai muslim. Juga kerana sayangkan kau. Aku tak mahu masuk ke neraka Aku mahu kita sama-sama ke syurga.

Anti-Islam: Kalau orang tak tahu pasal Islam, apa tempat akhirnya?

Pendakwah: Dengan rahmat Allah, pasti dia ke syurga

Anti-Islam: Kalau orang tahu pasal Islam, tapi tolak ajaran Islam, apa tempat akhirnya?

Pendakwah: Dengan keadilan Allah, dia akan ke neraka

Anti:Islam: Kalau macam tu, kenapa kau dakwah aku, lebih baik kau jangan dakwah aku sebab kalau aku tak tahu aku terus boleh masuk syurga. Sedangkan bila aku tahu, aku tolak, aku akan terus ke neraka.. Kalau kau sayangkan aku, baik jangan sampaikan Islam pada aku

Pendakwah: ……

Dialog di atas sering dihujahkan oleh anti-Islam atau anti-dakwah kepada pendakwah Islam. Persoalannya, benarkah orang yang tidak sampai dakwah Islam pada mereka akan terus masuk syurga??

Insha Allah, dalam artikel ini akan dibincangkan perkara ini

Syurga dan neraka : kuasa mutlak milik Allah

Allah subhanahu wata’ala berkuasa memasukkan sesiapa saja ke dalam syurga ataupun neraka. Semuanya dilakukan dibawah rahmat dan keadilan dengan tanpa secebis kezaliman.

1.      Allah mampu memasukkan bayi-bayi yang mati ketika kecil terus ke dalam syurga tanpa perlu diuji[1] . Samurah bin Jundub menuturkan tatkala baginda naik ke langit ketika mi’raj, baginda melihat anak-anak orang Islam dan anak-anak orang Islam bersama dengan Ibrahim ‘alaihisalam[2]

2.     Allah menguji orang yang tidak berkemampuan dan tidak sampai dakwah Islam. Ini seperti yang disebutkan dalam hadith dibawah

أَرْبَعَةٌ يَحْتَجُّونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ: رَجُلٌ أَصَمُّ، وَرَجُلٌ أَحْمَقُ، وَرَجُلٌ هَرِمٌ، وَرَجُلٌ مَاتَ فِي الْفَتْرَةِ، فَأَمَّا الأَصَمُّ، فَيَقُولُ: يَا رَبِّ، لَقَدْ جَاءَ الإِسْلامُ، وَمَا أَسْمَعُ شَيْئًا، وَأَمَّا الأَحْمَقُ، فَيَقُولُ: رَبِّ، قَدْ جَاءَ الإِسْلامُ وَالصِّبْيَانُ يَحْذِفُونَنِي بِالْبَعَرِ، وَأَمَّا الْهَرِمُ، فَيَقُولُ: رَبِّ، لَقَدْ جَاءَ الإِسْلامُ وَمَا أَعْقِلُ، وَأَمَّا الَّذِي مَاتَ فِي الْفَتْرَةِ، فَيَقُولُ: رَبِّ، مَا أَتَانِي لَكَ رَسُولٌ، فَيَأْخُذُ مَوَاثِيقَهُمْ لَيُطِيعُنَّهُ، فَيُرْسِلُ إِلَيْهِمْ رَسُولا أَنِ ادْخُلُوا النَّارَ، قَالَ: فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ دَخَلُوهَا كَانَتْ عَلَيْهِمْ بَرْدًا وَسَلامًا
Terjemahan: Ada empat orang yang akan berhujjah (beralasan) kelak di hari kiamat : orang tuli, orang bodoh, orang tua, dan orang yang mati dalam masa fatrah. Orang yang tuli akan berkata: ‘Wahai Rabb, sungguh Islam telah datang, namun aku tidak mendengarnya sama sekali'. Orang yang bodoh akan berkata : ‘Wahai Rabb, sungguh Islam telah datang, namun anak-anak melempariku dengan kotoran haiwan'. Orang yang bodoh akan berkata : ‘Wahai Rabb, sungguh Islam telah datang, namun aku tidak dapat memahaminya'. Adapun orang yang mati dalam masa fatrah akan berkata : ‘Wahai Rabb, tidak ada satu pun utusan-Mu yang datang kepadaku’. Maka diambillah perjanjian mereka untuk mentaati-Nya.Diutuslah kepada mereka seorang Rasul yang memerintahkan mereka agar masuk ke dalam neraka”. Beliau shallallaahu ‘alaihi wa sallam kembali bersabda : “Demi Dzat yang jiwaku ada di tangan-Nya. Seandainya mereka masuk ke dalamnya, niscaya mereka akan merasakan dingin dan selamat”

[Diriwayatkan Ahmad dalam Musnad-nya (4/24), Ibnu Hibbaan dalam Shahih-nya (16/356 no. 7357), Al-Bazzaar sebagaimana dalam Kasyful-Astaar (3/33 no. 2174), Ath-Thabaraaniy dalam Al-Kabiir (1/287 no. 841), dan yang lainnya; shahih][3]

Hadith-hadith berkenaan ujian Allah di akhirat mempunyai pelbagai status yang saling menguatkan satu sama lain.

Ibnu Kathir mengatakan

أن أحاديث هذا الباب منها ما هو صحيح ، كما قد نص على ذلك غير واحد من أئمة العلماء ، ومنها ما هو حسن ، ومنها ما هو ضعيف يقوى بالصحيح والحسن

Terjemahan: Sesungguhnya hadith-hadith dalam bab ini (ujian Allah di akhirat) adalah sahih sepertimana yang dihujahkan oleh bukan seorang ulama. Ada daripadanya hasan, ada daripadanya lemah yang dikuatkan dengan sahih atau hasan[4]

Jadi tidak benar dakwaan mengatakan kesemua mereka 100% pasti dimasukkan ke syurga secara mutlak.

Kemasukan ke syurga bergantung pada rahmat Allah dan juga keinginan manusia untuk mencari hidayahNya dan berjaya dalam ujian-Nya

Beberapa persoalan yang timbul dan jawapan

Soalan 1: Kenapa Allah menguji mereka di akhirat esok?

Jawapan : Allah layak menguji sesiapa saja yang dikehendakinya dengan tanpa melakukan kezaliman. Allah menguji ujian diakhirat kerana mereka terlepas ujian di dunia ini. Mereka terlepas kerana ketidakmampuan atau kerana tidak mendapat mesej Islam.

Tidak kisah samada ujian disini atau disana, sama sekali tidak menjejaskan kualiti ujian tersebut serta tidak akan menjejaskan peluang manusia untuk melepasi ujian tersebut.

Bahkan dalam kehidupan kita sehari-haripun, pekerjaan tidak diberikan mengikut tahun apa kita menduduki ujian. Sebagai contoh, seseorang yang memohon jawatan tertentu yang memerlukan kelayakan sekurang-sekurangnya SPM, tidak kira pada tahun apa dia mendudukinya. Jarang kita mendengar soalan penemuduga, 'Tahun apa anda ambik SPM?". Yang biasa kita dengar, 'SPM dapat apa?

Soalan 2 : Kenapa bayi boleh masuk syurga tapi tidak orang kafir?

Jawapan: Allah menzahirkan kekuasaanNYa dan kehendakNYa dengan pelbagai cara. Antara cara ialah menguji manusia dan ada pula yang tidak diuji. 

Jika kesemuanya masuk syurga tanpa diuji maka tidak perlu lagi kehidupan di dunia ini.

Jika kesemuanya diuji nescaya akan ada pula yang mempertikaikan kemampuan Allah memasukkan manusia ke syurga dengan tanpa ujian.

Soalan 3: Bukankah ujian yang menimpa mereka terlalu berat untuk ditanggung? Ujian masuk ke neraka?Bukankah al-Quran mengatakan manusia tidak akan dibebankan melainkan dengan kemampuan?? Masuk ke neraka adalah satu bebanan yang tak mampu ditanggung!!

Jawapan: Mereka yang diuji telahpun mengetahu kewujudan Allah di akhirat . Sudah tentu hanya perintah ke neraka saja ujian yang setaraf dengan mereka. 

Tidak ada lagi alasan penafian kerana Allah sendiri yang memerintahkan mereka. Jika mereka mentaatinya maka jadilah neraka itu dingin. 

Rujuk kepada teks hadith yang dimerahkan sebelumnya

لَوْ دَخَلُوهَا كَانَتْ عَلَيْهِمْ بَرْدًا وَسَلامًا

Terjemahan: Seandainya mereka masuk ke dalamnya, niscaya mereka akan merasakan dingin dan selamat

Perintah Allah ini hanya menjadi beban jika gagal ataupun jika mereka dibakar dalam api neraka dahulu kemudian dihilangkan kepanasannya.

Soalan 4: Kenapa tidak biarkan saja mereka diuji diakhirat esok? Tak usah berdakwah kepada mereka. Boleh jadi kalau didakwah kepada mereka, mereka menolak dakwah tersebut lantaran masuk neraka.

Jawapan: Tanggungjawab dakwah adalah wajib menurut kemampuan masing-masing. Baginda sangat menggalakkan umatnya berdakwah menyampaikan Islam dengan bijaksana. Bahkan ketika dalam peperangan Khaibar, baginda mewasiatkan Ali radiyaAllahu ‘anhu menyampaikan Islam dan ia lebih berharga dari unta-unta merah[5]

Atas sarana inilah umat Islam menjalankan tanggungjawab dakwah. Bilamana dakwah dilakukan dengan kaedah terbaik, bukan lagi urusan kita samada mereka menerima atau menolaknya. 

Bahkan soal samada mereka menerima atau menolak sangat bergantung kepada diri sendiri. Jika memang mereka menolak kebenaran, tiada beza samada diuji di dunia ini ataupun diakhirat besok, mereka tetap termasuk dari kalangan orang-orang yang rugi.

Kesimpulan

Allah sama sekali tidak zalim kepada hamba-hambaNYa

إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا (40)
Terjemahan: Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menganiaya (seseorang) sekalipun seberat zarah (debu). Dan kalaulah (amal yang seberat zarrah) itu amal kebajikan, nescaya akan menggandakannya dan akan memberi, dari sisiNya, pahala yang amat besar (an-Nisa ayat 40)

Kita milik Allah dan Dia layak berbuat apa saja dengan makhlukNYA tanpa menzalimi kita.

Seseorang tidak perlu mempertikai kenapa orang kafir tidak dimatikan ketika bayi agar terlepas dari ujian ataupun mempersoal kenapa tidak dipanjangkan usia bayi agar dia juga diuji.

Yang penting, semua manusia yang diuji ada peluang yang sama untuk melepasi ujian Allah subhanahu wa ta’ala

Kepada pendakwah yang gigih berdakwah, teruskan berdakwah dan jangan khuatir dengan paradoks anti-dakwah. Ingatlah, urusan syurga dan neraka hanya ditangan Allah semata-mata. Allah layak memasukkan sesiapa yang dikehendakiNYA..

Penghargaan kepada ustaz Salman Ali yang menilai artikel ini secara sepintas lalu 








[1] Ada pandangan lain mengatakan bayi-bayi bukan Islam akan diuji.Inilah pandangan kebanyakan ulama Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah seperti yang dinukilkan oleh al-Imam Abu al-Hasan al-Asy’ariy dan al-Baihaqi. Sila rujuk Tafsir Ibnu Kathir 5/85
[2] Sahih al-Bukhari, Kitab al-Janaiz, Bab Apa yang Dikatakan Tentang Anak-Anak Musyrikin, no : 1386
[3]Takhrij dan teks hadith  dipetik dari http://abul-jauzaa.blogspot.com/2012/09/udzur-atas-kejahilan-dalam-permasalahan.html dengan suntingan bahasa
[4] Tafsir Ibnu Kathir 5/58
[5] Sahih al-Bukhari, Kitab al-Jihad wa Siyar, hadith no 2847

No comments: