Ibnu Taimiyah antara ulama hebat pada kurun ke-7 H
telah menulis bantahan yang bernilai dalam membela agama Islam dari serangan
kristian. Beliau menulis kitab yang berjudul al-Jawab al-Sahih Li Man Baddala
Din al-Masih (Jawapan Sahih kepada mereka yang menukar agama al-Masih).
Kitab
setebal 6 jilid besar ini ditulis sebagai respon kepada 24 mukasurat yang
ditulis oleh Paul of Antioch, Bishop of Saida. Selain itu menurut anak
muridnya, Imam ‘Abd Hadi, Ibnu Taimiyyah menulis lima lagi kitab menjawab
kristian[1]
Dengan sumbangan yang hebat ini, ada sekelompok
manusia yang membencinya dan menukil kalamnya dengan jalan yang tidak benar.
Ada dari kalangan mereka yang memotong-motong perkataannya dan memberikan 1001
alasan membenarkan penyelewengan yang dilakukan
InsyaAllah, dalam artikel ini, kita akan menilai
pandangan sebenar Ibnu Taimiyah berkenaan Taurat dan Injil
Pandangan Ibnu Taimiyah dalam kitab Majmu’ al-Fatawa
Pandangan keseluruhan Ibnu Taimiyah boleh dilihat
dengan menilai kalam-kalamnya dalam pelbagai kitabnya sendiri. Kita mulakan
perbahasan dengan menilai dari kitab Majmu’ al-Fatawa.
Dalam kitab Majmu’ al-Fatawa 13/103, Ibnu Taimiyah memulakan perbahasan dengan menyatakan
pandangan berlakunya perubahan pada kesemua naskhah Taurat dan Injil
قِيلَ
قَبْلَ هَذَا: إنَّهُ قَدْ قِيلَ: لَيْسَ فِي الْعَالِمِ نُسْخَةٌ بِنَفْسِ مَا
أَنْزَلَ اللَّهُ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ؛ بَلْ ذَلِكَ مُبَدَّلٌ؛
فَإِنَّ التَّوْرَاةَ انْقَطَعَ تَوَاتُرُهَا وَالْإِنْجِيلَ إنَّمَا أُخِذَ عَنْ أَرْبَعَةٍ.
Terjemahan: Sesungguhnya
dikatakan, tidak ada di alam ini naskhah persis sebagaimana yang diturunkan
Allah berupa Taurat dan Injil, bahkan ia adalah yang telah diubah. Sesungguhnya
telah terputus tawatur[2] Taurat sedangkan Injil pula diambil dari empat (the four gospels).
Dalam kelompok yang menyakini perubahan ini, terdapat
yang menyakini tahrif itu berlaku banyak dan juga berlaku sedikit. Ini adalah
kelompok pertama
Beliau berkata
.
ثُمَّ مِنْ هَؤُلَاءِ مَنْ زَعَمَ أَنَّ كَثِيرًا مِمَّا فِي التَّوْرَاةِ أَوْ
الْإِنْجِيلِ بَاطِلٌ لَيْسَ مِنْ كَلَامِ اللَّهِ وَمِنْهُمْ مَنْ قَالَ: بَلْ
ذَلِكَ قَلِيلٌ
Terjemahan: Di antara
mereka ada yang berpendapat bahwa kebanyakan apa yang ada dalam kitab Taurat
dan Injil adalah bathil bukan kalam Allah, ada diantara
mereka yang mengatakan bahwa tahrif (perubahan) itu sedikit
Pandangan kedua pula
menolak berlakunya sebarang perubahan kepada teks (taghyir lafzi) Taurat dan
Injil sebaliknya perubahan hanya pada makna
وَقِيلَ لَمْ يُحَرِّفْ أَحَدٌ شَيْئًا مِنْ حُرُوفِ الْكُتُبِ وَإِنَّمَا
حَرَّفُوا مَعَانِيَهَا بِالتَّأْوِيلِ
Terjemahan: Ada yang mengatakan seorang pun tidak merubah sedikit pun dari huruf-huruf kitab tersebut, mereka hanya merubah makna-maknanya saja dengan takwil.
Ibnu Taimiyah
menyatakan kedua-dua pandangan ini banyak disebutkan kaum muslimin
وَهَذَانِ الْقَوْلَانِ قَالَ كُلًّا مِنْهُمَا كَثِيرٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ
Terjemahan: Kedua pandangan ini dipegang oleh banyak dari kalangan muslimin
Ibnu Taimiyah menguatkan pandangan ketiga dengan mengatakan ada naskhah yang sahih dan ada yang banyak ditahrif.
وَالصَّحِيحُ الْقَوْلُ الثَّالِثُ وَهُوَ أَنَّ فِي الْأَرْضِ نُسَخًا
صَحِيحَةً وَبَقِيَتْ إلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَنُسَخًا كَثِيرَةً مُحَرَّفَةً
Terjemahan: Yang sahih adalah pendapat yang ketiga (al-qaulul tsalith) iaitu sesungguhnya di bumi ini ada naskhah yang shahih dan kekal sehingga zaman Nabi S.A.W sedangkan banyak naskhah yang telah ditahrif.
Terjemahan: Yang sahih adalah pendapat yang ketiga (al-qaulul tsalith) iaitu sesungguhnya di bumi ini ada naskhah yang shahih dan kekal sehingga zaman Nabi S.A.W sedangkan banyak naskhah yang telah ditahrif.
Penjelasan
kepada al-Qaulul Tsalith (Pandangan ketiga)
Seperti
yang tertera, pandangan ketiga Ibnu Taimiyah meliputi pernyataan
a)
Ada naskhah yang kekal sehingga zaman nabi
b)
Ada naskhah yang ditahrif dengan banyak
Bagi
menjelaskan pandangan ketiga yang dihukum sahih oleh Ibn Taimiyah, beliau selanjutnya
melakukan bantahan keatas dua pandangan terdahulu. Beliau memulakan bantahan
keatas pandangan kedua :
menolak berlakunya sebarang perubahan kepada teks (taghyir lafzi) Taurat dan
Injil
وَمَنْ قَالَ إنَّهُ لَمْ يُحَرَّفْ شَيْءٌ
مِنْ النُّسَخِ فَقَدْ قَالَ مَا لَا يُمْكِنُهُ نَفْيُهُ
Terjemahan: Dan
sesiapa yang mengatakan tidak pernah berlaku suatu tahrif pun dari naskhah maka
dia berkata sesuatu yang tidak mungkin bagi dia menafikannya
Bagi menjelaskan (b), Ibnu Taimiyah menyatakan tidak mungkin
KESELURUHAN naskhah di tahrif sekaligus menunjukkan banyak yang ditahrif
Seterusnya
Ibn Taimiyah membantah pula pandangan pertama: berlakunya
perubahan pada kesemua naskhah Taurat dan Injil
وَمَنْ قَالَ جَمِيعُ النُّسَخِ بَعْدَ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حُرِّفَتْ فَقَدْ قَالَ مَا
يَعْلَمُ أَنَّهُ خَطَأٌ وَالْقُرْآنُ يَأْمُرُهُمْ أَنْ يَحْكُمُوا بِمَا
أَنْزَلَ اللَّهُ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَيُخْبِرُ أَنَّ فِيهِمَا
حُكْمَهُ وَلَيْسَ فِي الْقُرْآنِ خَبَرٌ أَنَّهُمْ غَيَّرُوا جَمِيعَ النُّسَخِ
Terjemahan: Dan sesiapa yang mengatakan keseluruhan naskhah
telah berlaku tahrif selepas kedatangan nabi maka dia telah mengatakan sesuatu yang diketahuinya bahawa
pandangan itu salah. Al-Quran menyuruh mereka (ahli kitab) untuk berhukum
dengan apa yang diturunkan Allah dalam Taurat dan Injil dan mengkhabarkan hukum
dalam kedua-duanya serta tidak terdapat dalam al-Quran kenyataan telah berlaku
perubahan dalam kesemua naskhah
Dengan memahami
dengan konteksnya, tidak seharusnya bagi sesiapa memotong Qaulul tsalith yang
jelas terbahagi kepada dua bahagian. Tindakan memotong itu adalah jenayah
ilmiah dan satu bentuk pendustaan walaupun si pelakunya tidak berniat demikian
Bahkan jenayah yang
lebih besar dari itu adalah mengambil pandangan kedua lalu diadunkan dengan
ulasan Ibn Taimiyah bahawa pandangan yang sahih adalah pandangan ketiga lalu
menyembunyikan ulasan Ibn Taimiyah tentang maksud pandangan ketiga!!
Mereka menjadikan
pembaca menyangka bahawa pandangan yang disahihkan oleh Ibn Taimiyah adalah
tidak berlaku tahrif dalam kesemua naskhah Taurat dan Injil. Ini adalah
pembohongan paling besar yang seringkali dilakukan oleh ramai pembenci Ibn
Taimiyah
Biarpun MUNGKIN
mereka dapat menjustifikasikan pegangan tidak berlaku tahrif pada teks dengan
melihat kepada kalam ulama lain ataupun teks Ibnu Taimiyah yang lain. Tetap
tidak boleh memotong qaulul tsalith.
Ibnu
Taimiyyah menjelaskan teks yang bukan diturunkan Allah
Dalam teks yang sama selanjutnya Ibnu Taimiyah sendiri menjelaskan
ada teks dalam at-Taurat dan Injil yang tidak boleh dianggap sebagai apa yang
diturunkan Allah.
Beliau memberikan contoh perihal Isa a.s dalam Injil dan
kewafatan Musa a.s (Musa a.s meriwayatkan kematiannya sendiri) yang disebutkan
dalam kitab Taurat. Hal ini disebutkan dalam kitab yang sama
فَأَمَّا
حِكَايَتُهُ لِحَالِهِ بَعْدَ أَنْ رُفِعَ فَهُوَ مِثْلُهَا فِي التَّوْرَاةِ
ذَكَرَ وَفَاةَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ وَمَعْلُومٌ أَنَّ هَذَا الَّذِي فِي
التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ مِنْ الْخَبَرِ عَنْ مُوسَى وَعِيسَى بَعْدَ
تَوَفِّيهِمَا لَيْسَ هُوَ مِمَّا أَنْزَلَهُ اللَّهُ وَمِمَّا تَلَقَّوْهُ عَنْ
مُوسَى وَعِيسَى بَلْ هُوَ مِمَّا كَتَبُوهُ مَعَ ذَلِكَ لِلتَّعْرِيفِ بِحَالِ
تَوَفِّيهِمَا وَهَذَا خَبَرٌ مَحْضٌ مِنْ الْمَوْجُودِينَ بَعْدَهُمَا عَنْ حَالِهِمَا
لَيْسَ هُوَ مِمَّا أَنْزَلَهُ اللَّهُ عَلَيْهِمَا وَلَا هُوَ مِمَّا أَمَرَا
بِهِ فِي حَيَاتِهِمَا وَلَا مِمَّا أَخْبَرَا بِهِ النَّاسَ[3]
Terjemahan: Adapun apa yang diceritakan tentang
keadaannya(Isa)setelah diangkat dan seumpamanya didalam Taurat menyebut
kewafatan Musa, Maka diketahui apa sahaja yang terdapat dalam Taurat dan Injil
tentang khabar Musa dan Isa setelah kewafatan kedua-dua mereka bukanlah
diantara perkara yang diturunkan Allah ataupun diambil dari Musa dan Isa.
Bahkan ini adalah apa yang ditulis bersama dengan kitab Allah untuk menerangkan
keadaan kewafatan kedua-dua mereka. Ini adalah khabar dari orang yang wujud
selepas mereka berdua tentang keadaan mereka berdua dan ia bukanlah apa yang
diturunkan Allah keatas mereka berdua serta bukan juga apa yang diperintahkan
oleh mereka berdua ketika mereka hidup dan bukan juga apa yang mereka sampaikan
kepada manusia
Kesimpulan mudah dari teks Majmu’al-Fatawa
1. Ibnu Taimiyah menaqalkan pandangan pertama yang menetapkan
berlakunya tahrif pada kesemua naskhah Taurat dan Injil samada sedikit atau
banyak (pandangan pertama)
2. Ibnu Taimiyah menaqalkan pandangan kedua tidak berlaku
tahrif pada teks tapi pada makna (pandangan kedua)
3. Dua pandangan tersebut disebutkan ramai dari kaum muslimin
4. Ibnu Taimiyah memilih pandangan pertengahan iaitu masih
terdapat naskhah sahih pada zaman nabi sedangkan kebanyakan naskhah telah
berlaku perubahan pada lafaznya. Inilah pandangan ketiga yang dianggap sahih
5. Ibnu Taimiyah menjelaskan konteks pandangan ketiga dengan
tidak menolak kemungkinan ada naskhah yang tidak ditahrif dan ada juga yang
berlaku tahrif yang banyak walaupun bukan pada keseluruhan
5. Ibnu Taimiyah menjelaskan konteks pandangan ketiga dengan
menyatakan bahawa mustahil tidak berlaku sebarang perubahan lafaz dalam kesemua
naskhah yang wujud[4]. Demikian juga menjadi kesalahan bagi sesiapa yang
berpandangan bahawa telah berlaku perubahan pada kesemua naskhah.
6. Ibnu Taimiyah menjelaskan contoh kisah-kisah yang bukan
diturunkan Allah tapi terdapat dalam Taurat dan Injil.
Bidasan
oleh para pengkritik
Pengkritik
Ibnu Taimiyah cuba berhujah menolak penghujahan di atas. Pengkritik ini terdiri
dari ustaz-ustaz yang menulis di Ahlusunnah Wal Jamaah research group (ARG)
yang bernama Ibnu Abdillah al-Katibi dan Sofiyyah an-Nuriyyah
Ibnu
Abdillah al-Katibi menulis artikel disini
Sofiyyah
Sofiyyah membela penulisan al-Katibi disini
InsyaAllah,
mari kita lihat alasan-alasan mereka dan bidasan padanya
Alasan Pengkritik : Pandangan
ketiga ialah menyakini tahrif berlaku pada makna
Mereka yang mengkritik mengatakan pandangan ketiga Ibnu
Taimiyah adalah menyakini tahrif tidak berlaku pada teks
Atas alasan itu maka mereka menganggap wajar memotong pandangan ketiga Ibnu
Taimiyah (qaulul tsalith) dan menyandarkan pada pandangan kedua iaitu tidak
ditahrif lafaz tapi hanya pada maknanya
Sudah disebutkan pada awalnya, pandangan ketiga Ibnu Taimiyah
secara lengkap ialah menyakini ada naskhah yang asli dan ada yang ditahrif
وَالصَّحِيحُ الْقَوْلُ الثَّالِثُ وَهُوَ أَنَّ فِي الْأَرْضِ نُسَخًا
صَحِيحَةً وَبَقِيَتْ إلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَنُسَخًا كَثِيرَةً مُحَرَّفَةً
Terjemahan: Yang sahih adalah pendapat
yang ketiga iaitu sesungguhnya di bumi ini ada naskhah yang shahih dan kekal
sehingga zaman Nabi S.A.W sedangkan banyak naskhah yang telah ditahrif.
Jenayah ilmiah memotong qaul ketiga dilakukan oleh al-Katibi
(nukilan berpisah)
Al-Katibi
mengatakan
“Memang para ulama berbeda pendapat tentang hal ini,
namun jumhur ulama mengatakan bahwa kitab Taurat dan Injil yang sekarang sudah
muharrafah (dirubah) baik lafadz maupun maknanya dan mereka yang berpendapat
hanya maknanya saja yang dirubah, tidak ada maksud apa-apa dalam ucapannya itu,
berbeda dengan Ibnu taimiyyah yang lebih condong dengan pendapat hanya maknanya
saja yang dirubah...
...Ibnu Taimiyyah berkata :
ثم من هؤلاء من زعم أن كثيرا مما فى التوراة أو الانجيل
باطل ليس من كلام الله ومنهم من قال بل ذلك - أي التحريف - قليل وقيل لم يحرِّف أحد شيئا من
حروف الكتب وانما حرفوا معانيها بالتأويلوهذان القولان قال كلاً
منهما كثير من المسلمين والصحيح القول الثالث
“ Di antara mereka ada yang
berpendapat bahwa kebanyakan apa yang ada dalam kitab Taurat dan Injil adalah
bathil bukan kalam Allah, ada lagi yang mengatakan bahwa tahrif (perubahan) itu
sedikit, ada lagi yang mengatakan seorang pun tidak merubah sedikit pun dari
huruf-huruf kitab tersebut, mereka hanya merubah makna-maknanya saja dengan
takwil. Kedua pendapat ini diucapkan juga oleh kebanyakan kaum muslimin, namun
yang sahih adalah pendapat yang ketiga “.
Jenayah ilmiah oleh
al-Katibi dibela oleh Sofiyyah an-Nuriyyah
Sofiyyah dalam usaha menyelamatkan al-katibi mempertahankan
tindakan memotong pandangan berikut
Kata Sofiyyah
"Al-Katibiy menilai
Pendapat pertama adalah :
Banyak dari kitab taurat dan injil yang bukan kalam Allah.
Pendapat kedua ; tahrif
pada kitab-kitab itu hanya berlaku sedikit saja.
Pendapat ketiga : tahrif hanya
terjadi pada maknanya saja bukan lafaznya"
Sofiyyah berpendapat pandangan ketiga dalam teks
Ibnu Taimiyah merujuk pada tahrif pada makna dan bukannya teks.
Bidasan kepada alasan pengkritik
Alasan Sofiyyah adalah salah sekurang-kurangnya dari
dua sudut
Sudut yang pertama, kesalahan dari sudut uslub bahasa.
Pandangan pertama adalah berlaku tahrif pada kesemua naskhah taurat dan injil
dan ia merangkumi tahrif banyak dan sedikit. Samada berlaku sedikit tahrif
ataupun banyak, mereka bersepakat bahawa telah berlaku tahrif pada kesemua naskhah
kedua-dua kitab suci ini
إنَّهُ
قَدْ قِيلَ: لَيْسَ فِي الْعَالِمِ نُسْخَةٌ بِنَفْسِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِي
التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ؛ بَلْ ذَلِكَ مُبَدَّلٌ؛ فَإِنَّ التَّوْرَاةَ
انْقَطَعَ تَوَاتُرُهَا وَالْإِنْجِيلَ إنَّمَا أُخِذَ عَنْ أَرْبَعَةٍ
Terjemahan: Sesungguhnya dikatakan, tidak ada di alam ini naskhah yang disandarkan kepada apa yang diturunkan Allah berupa Taurat dan Injil, bahkan telah berubah. Sesungguhnya telah terputus tawatur Taurat sedangkan Injil pula diambil dari empat (the four gospels).
Selepas kenyataan umum ini, Ibn Taimiyah beralih pula dengan
memperincikan bahawa terdapat dua pembawakan dikalangan pengikut pandangan
pertama ini. . ثُمَّ مِنْ
هَؤُلَاءِ
(Di antara mereka ada)
Pembawakan yang pertama adalah seperti berikut
.
ثُمَّ مِنْ هَؤُلَاءِ مَنْ زَعَمَ أَنَّ كَثِيرًا مِمَّا فِي التَّوْرَاةِ أَوْ
الْإِنْجِيلِ بَاطِلٌ لَيْسَ مِنْ كَلَامِ اللَّه
Terjemahan: Di antara mereka ada yang berpendapat bahwa kebanyakan apa yang ada dalam kitab Taurat dan Injil adalah bathil bukan kalam Allah,
Terjemahan: Di antara mereka ada yang berpendapat bahwa kebanyakan apa yang ada dalam kitab Taurat dan Injil adalah bathil bukan kalam Allah,
Manakala pembawakan kedua pula berpandangan tahrif
berlaku sedikit. Ini dibuktikan dengan pernyataan وَمِنْهُمْ مَنْ قَالَ (ada diantara
mereka yang mengatakan)
وَمِنْهُمْ مَنْ قَالَ: بَلْ ذَلِكَ قَلِيلٌ
Terjemahan: ada diantara mereka yang mengatakan
bahwa tahrif (perubahan) itu sedikit
Maka
kedua-dua pemahaman ini adalah di bawah satu pandangan yang sama
iaitu
“:
لَيْسَ فِي الْعَالِمِ نُسْخَةٌ بِنَفْسِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِي التَّوْرَاةِ
وَالْإِنْجِيلِ؛ بَلْ ذَلِكَ مُبَدَّل
Terjemahan: Sesungguhnya dikatakan, tidak ada di alam ini naskhah persis sebagaimana yang diturunkan Allah berupa
Taurat dan Injil, bahkan telah berubah
Barulah
kemudiannya disebutkan pandangan kedua iaitu
وَقِيلَ لَمْ يُحَرِّفْ أَحَدٌ شَيْئًا مِنْ حُرُوفِ الْكُتُبِ وَإِنَّمَا
حَرَّفُوا مَعَانِيَهَا بِالتَّأْوِيلِ
Terjemahan: Ada
yang mengatakan seorang pun tidak merubah sedikit pun dari huruf-huruf kitab
tersebut, mereka hanya merubah makna-maknanya saja dengan takwil.
Bukti paling jelas kesemuanya perbahasan diatas merujuk pada dua pandangan
dan bukannya tiga pandangan seperti yang didakwakan Sofiyyah ialah Ibnu Taimiyah menutup kedua-dua pandangan ini
dengan katanya
وَهَذَانِ الْقَوْلَانِ قَالَ كُلًّا
مِنْهُمَا كَثِيرٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ
Terjemahan: Kedua pandangan ini dipegang oleh kebanyakan dari kalangan muslimin
Terjemahan: Kedua pandangan ini dipegang oleh kebanyakan dari kalangan muslimin
Kemudiannya
barulah dia menyatakan pandangan barunya iaitu pandangan ketiga sebagai
gabungan kepada pandangan satu dan dua ialah naskhah ada yang asli dan banyak
ditahrif
Jelas
disini Sofiyyah silap kerana tidak memahami teks Ibnu Taimiyah dengan betul.
Sofiyyah
kemudiannya memberikan alasan kenapa dia beranggapan tidak salah memotong
qaulul tsalith
Sofiyyah berkata:
"Jika kita melihat penilaian ini pun ada benarnya, sebab :
"Jika kita melihat penilaian ini pun ada benarnya, sebab :
“Pertama : Jika kita katakan
bahwa Ibnu Taimiyyah berpendapat tahrif itu sedikit, seharusnya Ibnu Taimiyyah
MENSAHIHKAN dan MEMBELA pendapat kedua itu yang mengatakan sedikit tahrif bukan
setelahnya kalimat WASH SHAHIH AL-QOUL ATS-TSALITS. Karena ini
bertentangan dengan pengakuan Ibnu Hajar dan Ibnul Qayyim”
Ini adalah
kegagalan jelas dalam pemahaman Sofiyyah. Konteks Ibn Taimiyah dalam perbahasan
ini adalah berkaitan dengan naskhah-naskhah Taurat dan Injil. Pandangan yang
pertama menyatakan berlaku tahrif pada kesemua naskhah ( sebahagian mereka
berkata tahrif berlaku banyak sedangkan sebahagian yang lain berkata hanya
sedikit), Ibn Taimiyah tidak menguatkan mana-mana sub-ideologi dibawah
pandangan pertama adalah kerana beliau berpandangan terdapat naskhah yang tidak
diubah.
Adapun pandangan
tahrif itu berlaku sedikit, itu benar merupakan pandangan Ibn Taimiyah tetapi
ia disebutkan dalam kitabnya yang lain
iaitu Jawab as-Sahih Li Man Baddala Din al-Masih. Sedangkan yang dibincangkan
ialah pandangannya dalam Kitab Majmu’ ini berkaitan naskhah-naskhah taurat dan
injil.
Ibnu Taimiyah ketika menaqalkan pandangan sebelumnya bukan
bermaksud menolak kesemuanya tetapi memberikan pandangannya sendiri. Disini, ia
pandangan pertengahan diantara pendapat pertama -tidak ada naskhah taurat dan
injil diatas muka bumi melainkan telah berlaku tahrif pada kesemuanya- dan pandangan kedua – tidak berlaku sebarang
perubahan pada kesemua naskhah taurat dan injil-.
Pandangan pertengahan yang dimaksudkan adalah “ terdapat naskhah yang tidak ditahrif sehingga zamna Rasulullah S.A.W sedangkan telah berlaku tahrif pada kebanyakan naskhah-naskhah kedua-dua kitab.
Pandangan pertengahan yang dimaksudkan adalah “ terdapat naskhah yang tidak ditahrif sehingga zamna Rasulullah S.A.W sedangkan telah berlaku tahrif pada kebanyakan naskhah-naskhah kedua-dua kitab.
Sedangkan
apa yang dilakukan oleh al-Katibi ialah memotong qaulul tsalith dan terus
menyandarkannya pada pandangan kedua serta langsung menidakkan pandangan
pertama
Sofiyyah
melanjutkan alasan kedua
“Kedua : jika kita katakan kalimat
setelah WASH SHAHIH AL-QOUL ATS-TSALITS, maka ini jelas menyalahi fakta yang
dipaparkan Ibnu Taimiyyah sendiri, kerana realitanya malah ada EMPAT PENDAPAT
bukan TIGA PENDAPAT. Pertama : Kebanyakan isi Taurat itu bathil. Kedua :
sedikit terjadinya tahrif. Ketiga : Tahrif hanya ada pada maknanya saja bukan
lafaznya. Keempat : Ada naskah asli yang tidak ditahrif sampai masa Nabi dan
banyak naskah yang ditahrif”
Empat
pandangan itu adalah menurut Ibnu Hajar dan bukannya Ibnu Taimiyah. Tindakan Sofiyyah memaksakan pandangan Ibnu
Taimiyah kepada pandangan Ibnu Hajar adalah batil
Ini adalah tiga pandangan yang disebutkan Ibn Taimiyah disini
1)Berlaku tahrif pada kesemua naskhah taurat dan Injil(banyak
tahrif ataupun sedikit tahrif)
2)Tidak berlaku sebarang tahrif pada mana-mana huruf taurat
dan injil
3)Berlaku tahrif pada kebanyakan naskhah dalam masa yang sama
masih ada naskhah yang tidak ditahrif.
Tidak diketahui atas dasar logik apa sofiyyah mengubah
konteks ucapan Ibn Taimiyah jika dimasukkan selepas WASH SHAHIH AL-QOUL ATS-TSALITS menjadi begini.
1)
Kebanyakan isi Taurat itu bathil
2) sedikit terjadinya tahrif
3) Tahrif hanya ada pada maknanya saja
bukan lafaznya
4)Ada naskah asli yang tidak ditahrif
sampai masa Nabi dan banyak naskah yang ditahrif.
Bukanlah 1 dan 2 jika
diteliti merupakan pandangan yang sama iaitu berlaku tahrif pada taurat. Apakah
menjadi kewajipan perbahasan Ibn Taimiyah difahami mengikut kategori yang
diletakkan oleh Ibn Hajar???
Kami
juga boleh bermain dengan permainan seperti ini
Sebagai
contoh, jika kami ambil setiap perkataan Ibnu Taimiyah sebagai satu pandangan
berasingan. Maka akan jadilah seperti ini
Pertama:
Tidak ada apa yang sahih diturunkan Allah
Kedua: Tahrif itu banyak
Ketiga:
Tahrif itu sedikit
Keempat:
Tahrif itu pada makna dan bukan pada lafaz
Dengan
logika Sofiyyah, kami dengan mudah juga memotong qaulul tsalith dan
menyandarkan kepada tahrif sedikit iaitu pandangan ketiga di atas
Tapi
sebagai seorang yang objektif, kami tidak lakukan demikian kerana pandangan
ketiga Ibnu Taimiyah menyatakan dengan jelas وَنُسَخًا كَثِيرَةً مُحَرَّفَةً (banyak naskhah yang ditahrif)
Kenapa pula Sofiyyah tidak melihat kepada Ibnul Qayyim
yang juga memberikan hanya tiga pandangan???
InsyaAllah, dalam siri kedua nanti akan dijabarkan
tentang pandangan ulama-ulama berkenaan qaul Ibnu Taimiyah. Akan dihuraikan
pandangan Ibnul Qayyim, Ibnu Kathir, Ibnu Hajar dan ulama selainnya
Selesai berkenaan
nukilan dari kitab Majmu’, kita beralih pula kepada nukilan-nukilan lain dari
kitab Ibnu Taimiyah yang terkenal iaitu Jawab as-Sahih Li Man Baddala Din al-Masih
Ibnu Taimiyah menolak kesahihan keseluruhan lafaz teks Taurat dan Injil
Golongan kristian
menjadikan hujah bahawa muslim menerima kesahihan lafaz-lafaz dalam kitab
mereka lantas dijadikan hujah keabsahan agama mereka. Hal ini ditempelak oleh
Ibnu Taimiyah
Pada fasal : وُقُوعُ التَّبْدِيلِ فِي أَلْفَاظِ التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ
وَانْقِطَاعِ سَنَدِهِمَا (Kewujudan tabdil dalam lafaz-lafaz taurat dan Injil
serta keterputusan sanad kedua-duanya)
Ibnu Taimiyah
menyebutkan
فَأَيْنَ فِي
الْقُرْآنِ وَالسُّنَّةِ الثَّابِتَةِ عَنْ مُحَمَّدٍ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ - أَنَّ جَمِيعَ مَا بِأَيْدِي أَهْلِ الْكِتَابِ مِنَ التَّوْرَاةِ
وَالْإِنْجِيلِ وَالزَّبُورِ وَنُبُوَّاتِ الْأَنْبِيَاءِ لَمْ تُبَدَّلْ بِشَيْءٍ
مِنْ أَلْفَاظِهَا حَتَّى يَقُولُوا: إِنَّ مُحَمَّدًا نَفَى عَنْ كُتُبِهِمْ
ذَلِكَ؟ .
وَهَؤُلَاءِ
بَنَوْا كَلَامَهُمْ عَلَى أَنَّ أَلْفَاظَ كُتُبِهِمْ تَدُلُّ عَلَى صِحَّةِ
دِينِهِمُ الَّذِي هُمْ عَلَيْهِ بَعْدَ مَبْعَثِ مُحَمَّدٍ - صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَبَعْدَ تَكْذِيبِهِمْ لِمُحَمَّدٍ - صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَأَنَّهُ لَمْ يُبَدَّلْ شَيْءٌ مِنْ أَلْفَاظِهَا. وَقَدْ
تَبَيَّنَ فَسَادُ ذَلِكَ مِنْ وُجُوهٍ مُتَعَدِّدَةٍ.
Terjemahan: Manakah
dalam al-Quran dan as-Sunnah yang tsabit dari Muhammad sallahu ‘alaihiwassalam
bahawa KESELURUHAN yang ada tangan ahli kitab dari Taurat, Injil, Zabur,
Nubuwwat Para Nabi tidak pernah diubah sesuatu pun dari lafaz-lafaznya sehingga
mereka katakan, ‘Sesungguhnya Muhammad menafikan (tabdil) dari kitab-kitab
mereka itu’?
Mereka (ahlu
kitab) membina hujah-hujah bahawa lafaz-lafaz kitab mereka menunjukkan
kesahihan agama mereka yang mereka berada padanya selepas kebangkitan Muhammad
sallahu ‘alaihi wassalam dan selepas mendustakan baginda sallahu ‘alaihi
wassalam. Dan (mereka mendakwa)Sesungguhnya
tidak diubah sesuatupun dari lafaz-lafaznya
Pada tempat
lainnya, Ibnu Taimiyah berkata
وَالصَّحِيحُ أَنَّ هَذِهِ التَّوْرَاةَ
الَّذِي بِأَيْدِي أَهْلِ الْكِتَابِ فِيهَا مَا هُوَ حُكْمُ اللَّهِ وَإِنْ كَانَ
قَدْ بُدِّلَ وَغُيِّرَ بَعْضُ أَلْفَاظِهِمَا كَقَوْلِهِ - تَعَالَى -:
{يَاأَيُّهَا الرَّسُولُ لَا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسَارِعُونَ فِي الْكُفْرِ
مِنَ الَّذِينَ قَالُوا آمَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ
وَمِنَ الَّذِينَ هَادُوا سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِينَ
لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ} [المائدة: 41]
Terjemahan: Yang sahih bahawasanya
Taurat ini yang berada di tangan ahli kitab dalamnya terdapat hukum Allah
sekalipun sesungguhnya telah diganti dan diubah sebahagian lafaz-lafaznya
sebagaimana firman Allah ta’ala { Wahai Rasul Allah!
Janganlah engkau menanggung dukacita disebabkan orang-orang yang segera
menceburkan diri dalam kekufuran, iaitu dari orang-orang yang berkata dengan
mulutnya: “Kami tetap beriman”, padahal hatinya tidak beriman; demikian juga
dari orang-orang Yahudi, mereka orang-orang yang sangat suka mendengar
berita-berita dusta; mereka sangat suka mendengar perkataan golongan lain
(pendita-pendita Yahudi) yang tidak pernah datang menemuimu; mereka ini
mengubah serta meminda perkataan-perkataan (dalam Kitab Taurat) itu dari
tempat-tempatnya yang sebenar}[6]
Ibnu Taimiyah menyatakan lagi pada tempat
lainnya
وَأَمَّا تَغْيِيرُ بَعْضِ أَلْفَاظِهَا فَفِيهِ نِزَاعٌ بَيْنَ
الْمُسْلِمِينَ. وَالصَّوَابُ الَّذِي عَلَيْهِ الْجُمْهُورُ أَنَّهُ بُدِّلَ
بَعْضُ أَلْفَاظِهَا، كَمَا ذُكِرَ ذَلِكَ فِي مَوَاضِعِهِ.
Terjemahan: Adapun perubahan pada sebahagian
lafaz-lafaznya padanya terdapat perbezaan antara muslimin. Yang benar ialah
pandangan jumhur iaitu sesungguhnya tabdil berlaku pada sebahagian
lafaz-lafaznya seperti yang disebutkan pada tempatnya[7]
Pernyataan-pernyataan Ibnu Taimiyah ini
sudah cukup untuk membungkam hujah al-Katibi.
Ibnu Taimiyah menolak tahrif berlaku pada
keseluruhan kitab
Sebagaimana Ibnu Taimiyah menolak
keseluruhan lafaznya terpelihara, begitu jugalah beliau menolak keseluruhan
lafaz dalam semua naskhah ditahrif
وَالْقُرْآنُ وَالسُّنَّةُ الْمُتَوَاتِرَةُ يَدُلَّانِ
عَلَى أَنَّ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ الْمَوْجُودَيْنِ فِي زَمَنِ النَّبِيِّ
- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فِيهِمَا مَا أَنْزَلَهُ اللَّهُ - عَزَّ
وَجَلَّ - وَالْجَزْمُ بِتَبْدِيلِ ذَلِكَ فِي جَمِيعِ النُّسَخِ الَّتِي فِي
الْعَالَمِ مُتَعَذِّرٌ وَلَا حَاجَةَ بِنَا إِلَى ذِكْرِهِ وَلَا عِلْمَ لَنَا
بِذَلِكَ
Terjemahan:
al-Quran dan as-Sunnah yang mutawatir menunjukkan bahawa Taurat dan Injil
yang wujud pada zaman nabi sallahu ‘alaihi wasalam pada kedua-duanya adalah apa
yang diturunkan Allah, dan keyakinan akan tabdil pada KESEMUA naskhah di alam
adalah tertolak dan kami tak berhajat menyebutkannya dan tidak kami mempunyai
ilmu akan itu[8]
Ibnu
Taimiyah juga menyandarkan pandangan ini kepada jumhur
لَكِنَّ جُمْهُورَ الْمُسْلِمِينَ الَّذِينَ يَقُولُونَ
إِنَّ فِي أَلْفَاظِهَا مَا غُيِّرَ إِنَّمَا يَدَّعُونَ تَغْيِيرَ بَعْضِ
أَلْفَاظِهَا قَبْلَ الْمَبْعَثِ، أَوْ تَغْيِيرَ بَعْضِ النُّسَخِ بَعْدَ
الْمَبْعَثِ لَا تَغْيِيرَ جَمِيعِ النُّسَخِ
Terjemahan:
...tetapi jumhur muslimin yang mengatakan sesungguhnya pada lafaz-lafaznya
ada yang diubah mendakwa perubahan sebahagian lafaz sebelum kebangkitan (nabi
sallahu ‘alaihi wassalam) atau perubahan sebahagian naskhah selepasnya dan bukannya
berlaku perubahan pada keseluruhan naskhah[9]
Ibnu Taimiyah menyebutkan dua qaul ulama
yang masyhur
Ibn Taimiyah
menjelaskan dalam Majmu berkaitan perbezaan pandangan ulama tentang tahrif pada naskhah
taurat, Dalam kitab al-Jawab al-Sahih pula Ibnu Taimiyah menjelaskan dua pandangan
masyhur ulama berkaitan lafaz-lafaz taurat dan Injil secara umu.
Salah satunya menyakini tidak berlaku
perubahan pada lafaz-lafaz Taurat dan Injil manakala pandangan yang lainnya
menyakini berlaku perubahan pada sebahagian lafaznya
وَأَمَّا أَلْفَاظُ الْكُتُبِ فَقَدْ
ذَهَبَتْ طَائِفَةٌ مِنْ عُلَمَاءِ الْمُسْلِمِينَ إِلَى أَنَّ أَلْفَاظَهَا لَمْ
تُبَدَّلْ ; كَمَا يَقُولُ ذَلِكَ مَنْ يَقُولُهُ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ.
وَذَهَبَ كَثِيرٌ مِنْ عُلَمَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَأَهْلِ الْكِتَابِ إِلَى
أَنَّهُ بُدِّلَ بَعْضُ أَلْفَاظِهَا. وَهَذَا مَشْهُورٌ عِنْدَ كَثِيرٍ مِنْ
عُلَمَاءِ الْمُسْلِمِينَ
Terjemahan:
Adapun lafaz-lafaz kitab sesungguhnya sekelompok dari ulama muslim berpegang
bahawa lafaz-lafaznya tidak diubah sebagaimana yang disebutkan ahli kitab dan
sekolompok yang lainnya dan ahli kitab menyakini perubahan itu pada sebahagian
lafaz-lafaznya. Inilah yang masyhur disisi banyak ulama dari kaum muslimin[10]
Ibnu
Taimiyah menyatakan tahrif berlaku sedikit
Ibnu
Taimiyah menyakini tahrif sedikit berlaku dalam banyak naskhah Taurat dan Injil
yang ada zaman nabi.
فَكَثِيرٌ
مِنْ نُسَخِ التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ مُتَّفِقَةٌ فِي الْغَالِبِ إِنَّمَا
تَخْتَلِفُ فِي الْيَسِيرِ مِنْ أَلْفَاظِهَا فَتَبْدِيلُ أَلْفَاظِ الْيَسِيرِ
مِنَ النُّسَخِ بَعْدَ مَبْعَثِ الرَّسُولِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -
مُمْكِنٌ لَا يُمْكِنُ أَحَدٌ أَنْ يَجْزِمَ بِنَفْيِهِ وَلَا يَقْدِرُ أَحَدٌ
مِنَ الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى أَنْ يَشْهَدَ بِأَنَّ كُلَّ نُسْخَةٍ فِي
الْعَالَمِ بِالْكِتَابَيْنِ مُتَّفِقَةُ الْأَلْفَاظِ إِذْ هَذَا لَا سَبِيلَ
لِأَحَدٍ إِلَى عِلْمِهِ، وَالِاخْتِلَافُ الْيَسِيرُ فِي أَلْفَاظِ هَذِهِ
الْكُتُبِ مَوْجُودٌ فِي الْكَثِيرِ مِنَ النُّسَخِ
Terjemahan: Banyak
dari naskhah Taurat dan Injil bersepakat pada kebanyakannya, sesungguhnya
perbezaan pada sedikit dari lafaz-lafaznya dan penggantian lafaz kemungkinan
berlaku selepas kebangkitan Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam adalah mungkin berlaku. Tidak mungkin
seseorang menafikan dengan pasti dan tidak seseorang pun dari yahudi serta
nasara mampu bersaksi bahawa keseluruhan naskhah dua kitab di alam ini
bersepakat lafaz-lafaznya. Percanggahan sedikit dari lafaz-lafaznya pada banyak
naskhah kitab ini[11].
Di tempat yang
lain, beliau berkata
وَنُسَخُ التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالزَّبُورِ مَوْجُودَةٌ الْيَوْمَ
وَفِي بَعْضِهَا اخْتِلَافٌ، لَكِنَّهُ اخْتِلَافٌ قَلِيلٌ وَالْغَالِبُ عَلَيْهَا
الِاتِّفَاقُ
Terjemahan: Naskhah Taurat dan Injil wujud pada
hari ini dan padanya ada percanggahan tetapi percanggahannya sedikit dan
kebanyakannya bersepakat[12]
Ibnu
Taimiyah menyakini kemungkinan adanya naskhah yang tidak ditahrif
Selain
menyakini adanya tahrif, Ibnu Taimiyah juga menyatakan ada naskhah yang tidak
ditahrif.
وَظَهَرَ عِنْدَ كَثِيرٍ مِنَ النَّاسِ النُّسَخُ الْمُبَدَّلَةُ دُونَ
الَّتِي لَمْ تُبَدَّلْ.
وَالنُّسَخُ الَّتِي لَمْ تُبَدَّلْ هِيَ
مَوْجُودَةٌ عِنْدَ بَعْضِ النَّاسِ.
Terjemahan: Dan zahir disisi kebanyakan
manusia adalah naskhah yang telah diubah, bukannya yang tidak diubah. Dan Naskhah
yang tidak pernah ditabdil wujud disisi sebagian manusia [13]
Ibnu
Taimiyah menyakini percanggahan naskhah Taurat dan Injil
Ibnu
Taimiyah menolak dakwaan ahli kitab yang mengatakan kitab mereka bersepakat
satu sama lainnya
Beliau
mengatakan
وَمَعْلُومٌ أَنَّهُ لَا يُمْكِنُ أَهْلَ
الْكِتَابِ إِقَامَةُ حُجَّةٍ عَلَى أَنَّ جَمِيعَ النُّسَخِ بِجَمِيعِ اللُّغَاتِ
فِي زَوَايَا الْأَرْضِ مُتَّفِقَةٌ عَلَى لَفْظٍ وَاحِدٍ فِي جَمِيعِ مَا هُوَ
مَوْجُودٌ مِنْ جَمِيعِ النُّبُوَّاتِ وَالْحُجَّةِ الَّتِي احْتَجُّوا بِهَا
عَلَى تَعَذُّرِ تَغْيِيرِهَا كُلِّهَا تَدُلُّ عَلَى تَعَذُّرِ الْعِلْمِ
بِتَسَاوِيهَا كُلِّهَا.
Terjemahan:
Dimaklumi bahawa tidak mungkin ahli kitab mendirikan hujah bahawa
keseluruhan naskhah dalam kesemua bahasa di seluruh pelusuk bumi bersepakat
atas lafaz yang satu pada keseluruhan yang dijumpai. Dan hujjah yang dipegang
untuk membuktikan kegagalan mengubah keseluruhan (isi kandungannya) menunjukkan
bahawa kegagalan mengetahui persamaan (keseluruhan isi kandungannya) ....[14]
Ibnu
Taimiyah menyatakan dakwaan mereka yang menyatakan kesepakatan dalam satu lafaz
adalah dusta
فَإِنَّ هَذَا لَا يَقُولُهُ إِلَّا كَذَّابٌ، فَإِنَّهُ لَا يُمْكِنُ بَشَرًا
أَنْ يَطَّلِعَ عَلَى كُلِّ نُسْخَةٍ فِي مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَمَغَارِبِهَا،
كَمَا لَا يُمْكِنُهُ أَنْ يُغَيِّرَ كُلَّ نُسْخَةٍ فِي مَشَارِقِ الْأَرْضِ
وَمَغَارِبِهَا، فَلَوْ لَمْ يَعْلَمِ اخْتِلَافَ النُّسَخِ لَمْ يُمْكِنْهُ
الْجَزْمُ بِاتِّفَاقِهَا فِي اللَّفْظِ
Terjemahan:
Sesungguhnya tidak mengatakan ini (kesepakatan semua naskhah atas lafaz yang
sama) melainkan berdusta, sesungguhnya tidak mungkin bagi manusia mendapatkan
kesemua naskhah di timur dan barat sepertimana mustahil juga baginya mengubah
kesemua naskhah di timur dan barat. Jika dia tidak mengetahui perbezaan
(kesemua)naskhah, dia tidak mampu juga memberi kata putus tentang kesepakatan
kesemua naskhah pada lafaz[15]
Beliau
menyatakan berlaku perbezaan apabila dibandingkan dengan naskhah yang berada di
tangan Samiri
وَقَدْ رَأَيْنَاهَا
مُخْتَلِفَةً فِي الْأَلْفَاظِ اخْتِلَافًا بَيِّنًا، وَالتَّوْرَاةُ هِيَ أَصَحُّ
الْكُتُبِ وَأَشْهَرُهَا عِنْدَ الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى وَمَعَ هَذَا فَنُسْخَةُ
السَّامِرَةِ مُخَالِفَةٌ لِنُسْخَةِ الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى حَتَّى فِي نَفْسِ
الْكَلِمَاتِ الْعَشْرِ ذُكِرَ فِي نُسْخَةِ السَّامِرَةِ مِنْهَا مِنْ أَمْرِ
اسْتِقْبَالِ الطُّورِ مَا لَيْسَ فِي نُسْخَةِ الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى وَهَذَا
مِمَّا يُبَيِّنُ أَنَّ التَّبْدِيلَ وَقَعَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نُسَخِ هَذِهِ
الْكُتُبِ، فَإِنَّ عِنْدَ السَّامِرَةِ نُسَخًا مُتَعَدِّدَةً.
Terjemahan:
Sesungguhnya kami melihat perbezaan jelas dalam lafaz-lafaznya, Taurat
adalah yang paling sahih dan paling masyhur disisi yahudi dan nasara dan
walaupun demikian, naskhah Samiri bercanggah dengan nashkah yahudi dan nasara
sehingga pada satu kalimat terdapat sepuluh sebutan. Disebutkan dalam naskhah
Samiri berkenaan mendatangi bukit thur maklumat yang tiada di naskhah yahudi
dan nasara dan ini menjelaskan bahawa tabdil itu berlaku banyak dari naskhah
kitab ini. Sesungguhnya disisi samiri nushkah yang banyak[16]
Bahkan
perbezaan ini disaksikan sendiri oleh Ibnu Taimiyyah
، فَإِنَّ الِاخْتِلَافَ فِي نُسَخِ التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ
وَالزَّبُورِ مَوْجُودٌ قَدْ رَأَيْنَاهُ نَحْنُ بِأَعْيُنِنَا، وَرَآهُ
غَيْرُنَا، فَرَأَيْتُ عِدَّةَ نُسَخٍ بِالزَّبُورِ يُخَالِفُ بَعْضُهَا بَعْضًا
اخْتِلَافًا كَثِيرًا وَرَأَيْنَا بَعْضَ أَلْفَاظِ التَّوْرَاةِ الَّتِي
يَنْقُلُهَا هَذِهِ الطَّائِفَةُ وَهِيَ مَكْتُوبَةٌ عِنْدَهُمْ يَدَّعُونَ
أَنَّهَا هِيَ التَّوْرَاةُ الصَّحِيحَةُ الْمَنْقُولَةُ عِنْدَهُمْ
بِالتَّوَاتُرِ تُخَالِفُ بَعْضَ أَلْفَاظِ تَوْرَاةِ الطَّائِفَةِ الْأُخْرَى،
وَكَذَلِكَ الْإِنْجِيلُ[17].
Terjemahan:
Sesungguhnya percanggahan dalam nushkah Taurat, Injil dan Zabur wujud,
sesungguhnya kami melihatnya dengan mata-mata kami dan melihatnya juga selain
kami, aku melihat sejumlah nashkah zabur bercanggah sebahagiannya dengan
sebahagian yang lain dengan percanggahan yang banyak, kami melihat sebahagian
lafaz Taurat yang disebutkan kelompok ini ditulis disisi mereka dan mereka
mendakwa itu merupakan taurat yang sahih dan dinaqalkan secara mutawatir
dikalangan mereka bercanggah dengan lafaz-lafaz Taurat kelompok yang lainnya,
Begitu jugalah dengan Injil
Kesalahan
nukilan Sofiyyah
Sofiyyah telah salah menukil pandangan Ibnu
Taimiyah.
Dia
mengatakan
“Kelima : Ibnu Taimiyyah meyakini
tahrif lafaz hanya terjadi pada lafaz khobariyyah saja dan itupun sudah ada
naskah lainnya yang menjelaskan kesalahan tersebut
وكذلك يقال إذا بدل قليل من
ألفاظها الخبرية لم يمنع ذلك أن يكون أكثر ألفاظها لم يبدل لا سيما إذا كان في نفس
الكتاب ما يدل على المبدل”
Jika
dia mencermati dengan baik, ini bukanlah
pandangan Ibnu Taimiyah. Mari kita lihat teksnya secara penuh. Ibnu Taimiyah
menjelaskan hujah mereka yang menolak berlakunya tabdil pada lafaz
Mereka
menyatakan jika dikatakan tabdil itu sedikit maka itu tidaklah menghalang kedudukan kebanyakan lafaz-lafaznya tidak ditabdil
وَكَذَلِكَ يُقَالُ إِذَا بُدِّلَ قَلِيلٌ مِنْ أَلْفَاظِهَا
الْخَبَرِيَّةِ لَمْ يَمْنَعْ ذَلِكَ أَنْ يَكُونَ أَكْثَرُ أَلْفَاظِهَا لَمْ
يُبَدَّلْ لَا سِيَّمَا إِذَا كَانَ فِي نَفْسِ الْكِتَابِ مَا يَدُلُّ عَلَى
الْمُبَدَّلِ وَقَدْ يُقَالُ أَنَّ مَا بُدِّلَ مِنْ أَلْفَاظِ التَّوْرَاةِ
وَالْإِنْجِيلِ فَفِي نَفْسِ التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ مَا يَدُلُّ عَلَى
تَبْدِيلِهِ فَبِهَذَا يَحْصُلُ الْجَوَابُ عَنْ شُبْهَةِ مَنْ يَقُولُ أَنَّهُ
لَمْ يُبَدَّلْ شَيْءٌ مِنْ أَلْفَاظِهَا، فَإِنَّهُمْ يَقُولُونَ إِذَا كَانَ التَّبْدِيلُ
قَدْ وَقَعَ فِي أَلْفَاظِ التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ قَبْلَ مَبْعَثِ مُحَمَّدٍ
- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - لَمْ يُعْلَمِ الْحَقُّ مِنَ الْبَاطِلِ،
فَسَقَطَ الِاحْتِجَاجُ بِهِمَا وَوُجُوبُ الْعَمَلِ بِهِمَا عَلَى أَهْلِ
الْكِتَابِ فَلَا يُذَمُّونَ حِينَئِذٍ عَلَى تَرْكِ اتِّبَاعِهِمَا وَالْقُرْآنُ
قَدْ ذَمَّهُمْ عَلَى تَرْكِ الْحُكْمِ بِمَا فِيهِمَا وَاسْتَشْهَدَ بِهِمَا فِي مَوَاضِعَ.
Terjemahan:
Demikianlah dikatakan apabila digantikan sedikit dari lafaz-lafaz khobariyah,
itu tidak melarang kedudukan kebanyakan lafaz tidak diubah lebih-lebih lagi
pada kitab yang sama menunjukkan penggantinya. Sesungguhnya dikatakan bahawa
apa sahaja yang diubah lafaz-lafaz Taurat dan Injil maka dalam taurat dan injil
yang sama terpadat sesuatu yang menunjukkan perubahannya.. Ini adalah jawapan
kepada syubhah yang mengatakan tidak berlaku langsung penggantian dari
lafaz-lafaznya. Sesungguhnya mereka berkata jika tabdil itu berlaku pada
lafaz-lafaz Taurat dan Injil sebelum kebangkitan Muhammad sallahu ‘alaihi
wassalam, maka tidak diketahui hak dan batil, jatuhlah berhujah dengan
kedua-duanya dan kewajipan beramal dengan kedua-duanya keatas ahli kitab. Dan
tidaklah dicela jika tidak mengikuti
kedua-duanya, sedangkan al-Quran mencela mereka kerana meninggalkan
hukum pada kedua-duanya dan bersaksi dengan kedua-duanya dalam banyak tempat
Setelah
menaqal pandangan ini, barulah Ibnu Taimiyah merespon dengan berkata
وَجَوَابُ ذَلِكَ أَنَّ مَا وَقَعَ مِنَ
التَّبْدِيلِ قَلِيلٌ وَالْأَكْثَرُ لَمْ يُبَدَّلْ وَالَّذِي لَمْ يُبَدَّلْ
فِيهِ أَلْفَاظٌ صَرِيحَةٌ تَبَيَّنَ بِهَا الْمَقْصُودُ مِنْ غَلَطِ مَا
خَالَفَهَا وَلَهَا شَوَاهِدُ وَنَظَائِرُ مُتَعَدِّدَةٌ يُصَدِّقُ بَعْضُهَا
بَعْضًا بِخِلَافِ الْمُبَدَّلِ، فَإِنَّهُ أَلْفَاظٌ قَلِيلَةٌ، وَسَائِرُ
نُصُوصِ الْكُتُبِ يُنَاقِضُهَا
Terjemahan:
Dan jawapan kepada ini, sesungguhnya berlakunya tabdil itu sedikit dan
kebanyakannya tidak diubah dan apa yang tidak diubah adalah lafaz yang jelas
yang menerangkan kesalahan yang bercanggah dengannya, padanya penguat yang
banyak yang membenarkan sebahagian dengan sebahagian yang lain, berbeza dengan
apa yang digantikan. Sesungguhnya lafaz-lafaz ini sedikit dan keseluruhan lafaz
kitab menyanggahinya[18]
Kesimpulan
pandangan Ibnu Taimiyah
Apabila
kita meneliti kesemua pandangan Ibnu Taimiyah secara objektif. Kita akan
mendapati berikut
a) Ibnu Taimiyah
menyakini tahrif itu berlaku sedikit
b) Ibnu Taimiyah
menyakini perbezaan itu banyak apabila dibandingkan dengan nashkah yang ada
ditangan Samiri
c) Ibnu Taimiyah
menyakini kemungkinan ada naskhah yang tidak ditahrif
d) Ibnu Taimiyah
menyakini dan menjumpai percanggahan antara naskhah Taurat dan Injil
e) Ibnu Taimiyah
menyakini ada teks dalam Taurat dan Injil yang bukan dari Allah s.w.t
Percanggahan
al-Katibi dengan Sofiyyah an-Nuriyyah
Sesiapa
yang membaca penulisan kedua-dua penulis ARG ini, akan melihat percanggahan
antara keduanya.
Sofiyyah
lebih jujur kerana walaupun dia membela al-Katibi, dia masih menyebutkan
pandangan-pandangan Ibnu Taimiyah yang lainnya
Dia
berkata;
“Kesimpulan awal :
Ibnu Taimiyyah meyakini
adanya sedikit tahrif pada lafaz taurat setelah diutusnya nabi, adapun sebelum
diutusnya nabi, maka belum ada perubahan alias masih asli. Ibnu Taimiyya
meyakini bahwa tahrif itu terjadi pada lafaz atau nash khobariyyah saja. Ibnu
Taimiyyah juga meyakini adanya naskah taurat yang asli di muka bumi ini sampai
masa Nabi. Ibnu Taimiyyah dalam fatwa tersndirinya juga meyakini adanya tahrif
fil makna”
Walaupun
kesimpulan di atas dikritik, sekurang-kurangnya dia masih menyatakan pandangan
ditahrif sedikit oleh Ibnu Taimiyah. Tidak seperti al-Katibi yang mendiamkan terus pandangan lain Ibnu
Taimiyah dan memotong perkataannya dengan tanpa haq.
Sedangkan al-Katibi yang sedia maklum
perkara ini telah disebut oleh Syeikh Murad (tulisan al-katibi membantah
tulisan Syeikh Murad, tulisan syeikh Murad membawakan pandangan Ibnu Hajar akan
pandangan Ibnu Taimiyah menyakini tahrif sedikit)
Seterusnya Sofia melakukan
kesilapan dengan mengatakan
“AL-Katibiy sama sekali tidak mempermasalahkan pendapat
adanya tahrif / perubahan pada makna taurat bukan pada lafaz. Karena itu
pendapat sebagian kecil ulama. Beliau hanya ingin meluruskan bahwa apa yang
dikatakan sebagian ulama bahwa Ibnu Taimiyyah juga berpendapat seperti itu,
bukanlah isu ataupun fitnah tapi fakta”
Al-Katibi dalam artikelnya tidak sama sekali membawakan pandangan ulama
untuk menyokong dakwaan Ibnu Taimiyah menyakini berlaku tahrif pada makna dan
bukan teks. Sebaliknya al-Katibi mengambil kesimpulan ini dari pendustaan
keatas teks Ibn Taimiyah dalam dalam Majmu al-Fatawa..
Al-Katibi
hanya menaqal pandangan peribadi Ibnu Hajar untuk
menyokong dakwaan pertamanya sedangkan jika dia mahu, dia boleh saja
membawakan nukilan yang lebih ilmiah seperti yang Sofiyyah lakukan.
Pandangan
ulama itu sebenarnya dibawa oleh Sofiyyah sendiri dan bukannya al-Katibi.
InsyaAllah,
dalam siri kedua akan dibahaskan dengan ilmiah berkenaan nukilan para ulama
berkenaan hal ini
Alasan-alasan
kaki taksub
Kami
mengalu-alukan kritikan dari pihak yang mampu membaca teks arab seperti
Sofiyyah an-Nuriyyah dan yang mampu mengkaji sendiri kalam-kalam ulama. Yang
kami tidak alu-alukan ialah alasan-alasan jahil pihak yang taqlid buta dengan
tanpa mengkaji.
Pihak ini hanya tahu memenangkan kelompoknya dan tidak mahu
melihat kebenaran. Kami akan menunjukkan ragam alasan mereka dan membungkamnya.
Diharapkan lain kali jangan menyampuk perbahasan jika tidak mahu melihat pada
kebenaran.
Berikut ialah
alasan-alasan kaki taksub dan bantahan kepada mereka.
Kaki pentaksub al-katibi bermatian-matian mempertahankan tindakan memotong pandangan ketiga Ibnu Taimiyah
Kaki pentaksub al-katibi bermatian-matian mempertahankan tindakan memotong pandangan ketiga Ibnu Taimiyah
Empat alasan jahil
(tidak ilmiah) dikemukakan
a) al-Katibi hanya
petik apa sekadar yang diperlukan
b) al-Katibi masih
menyebutkan pandangan ketiga, jika dia menipu, dia tidak akan sebutkannya
c) al-Katibi berniat
menunjukkan percanggahan (tanaqudh)
d) al-Katibi menulis secara ringkas kerana suka provokasi kaki taksub
d) al-Katibi menulis secara ringkas kerana suka provokasi kaki taksub
Alasan-alasan jahil ini
dibuat kerana sikap ego dan ketaksuban yang melampau. Tidak salah memetik
pandangan ulama sekadar perlu dengan syarat tidak menjejaskan konteksnya dan
tidak mengubah maksudnya
Sebagai contoh,
pandangan ketiga Ibnu Taimiyah jelas menunjukkan dia menyakini ada teks yang
ditahrif dan ada yang masih asli
Sebaliknya, bila
memotong pernyataan tersebut dengan hanya memetik ‘Yang sahih pandangan ketiga’
lantas apakah pandangan ketiga tersebut??? Tidak logik menyandarkan kepada
pandangan kedua iaitu tahrif hanya makna dan tidak pada teks. Sebabnya
kedua-dua pandangan tersebut telah ditutup dengan pernyataan berikut
وَهَذَانِ الْقَوْلَانِ قَالَ كُلًّا مِنْهُمَا كَثِيرٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ
Terjemahan: Kedua
pandangan ini disebutkan daripadanya banyak dari kalangan muslimin
Setelah menyebutkan
pandangan kedua-duanya, barulah Ibnu Taimiyah beralih kepada pandangan ketiga
dan menyebutkannya dengan jelas
وَالصَّحِيحُ الْقَوْلُ الثَّالِثُ وَهُوَ أَنَّ فِي الْأَرْضِ نُسَخًا
صَحِيحَةً وَبَقِيَتْ إلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَنُسَخًا كَثِيرَةً مُحَرَّفَةً
Terjemahan: Yang sahih adalah pendapat
yang ketiga iaitu sesungguhnya di bumi ini ada naskhah yang shahih dan kekal
sehingga zaman Nabi S.A.W sedangkan banyak naskhah yang telah ditahrif.
Apa guna menyebutkan
pandangan ketiga tapi tidak menterjemah dengan penuh?? Ia lebih parah dari
tidak menyebutkan langsung. Sebabnya pembaca akan tertipu dengan menganggap
pandangan kedua yang dipegang ramai muslimin adalah pandangan Ibnu Taimiyah
secara persis. Padahal pandangan Ibnu Taimiyah adalah yang
pertengahan antara pertama dan kedua
Bilamana mereka
menganggap al-Katibi petik hanya perlu, maka jelaskan dia memetik mengikut
selera hawa nafsunya dan bukan hendak memahami apa yang dimaksudkan oleh Ibnu Taimiyyah.
Ingat, kita tak peduli apa pandangan peribadi al-Katibi, tapi yang kita
inginkan ialah pandangan Ibnu Taimiyyah
Ternyata pada awalnya
al-Katibi bukan ingin menunjukkan percanggahan. Jika hendak dibuktikan
percanggahan, maka artikel ARG perlu membawakan kesemua pandangan berbeza Ibnu
Taimiyyah dalam hal ini dan menjelaskan perbezaannya.
Bukan dengan berhujah
dengan satu pandangan, dan kemudian setelah dijawab lantas memusing kononnya
ingin ditunjukkan percanggahan.
Muqadimah kitab
al-Katibi yang kononnya ingin menjawab Syeikh Murad, jelas dinyatakan hujah
kontradiksi hanyalah jika hujah Syeikh Murad itu benar, ia bukan motif utama
dia
“Pada
kesempatan ini saya akan menulis dan meluruskan hujah-hujjah yang ditulis oleh Syaikh Murad Syukri ~ (Ustaz Badrul Hisyam
bin Sulaiman) berkaitan pemahaman akidah syaikh Ibnu Taimiyyah yang
disalahpahamkan dan jauh dari pemahaman yang dinginkan syaikh Ibnu Taimiyyah
sendiri. Banyak sekali kekeliruan paham darinya terhadap pemahaman akidah Ibnu
Taimiyyah yang ia belanya. Saya melihat syaikh Murad kurang memahami
konteks-konteks yang ditampilkan Ibnu Taimiyyah dalam masalah akidahnya. Seandainya
kita katakan benar apa yang diyakini oleh syaikh Murad, maka ini justru semakin
menunjukkan realita adanya kontradiksi Ibnu Taimiyyah sendiri dalam akidahnya”
Sebaliknya
disini ternyata al-Katibi memang ingin memguatkan pandangan Ibnu Taimiyah
menyakini tahrif pada makna dan bukannya pada teks
Yang terakhir, adalah alasan jahil atau bahasa kasarnya bodoh, seseorang yang jujur tidak akan memotong sesuka hati dengan bagi alasan 'suka diprovok kaki taksub'.
InsyaAllah, dengan izinNya, akan disiapkan dua lagi bahagian iaitu berkaitan dengan tuduhan tajsim dan juga analisa kata-kata ulama berkaitan dengan isu ini
Segala kebenaran hanya milik Allah semata-mata. Kami mengalukan kritikan ilmiah yang betul konteksnya insyaAllah
Yang terakhir, adalah alasan jahil atau bahasa kasarnya bodoh, seseorang yang jujur tidak akan memotong sesuka hati dengan bagi alasan 'suka diprovok kaki taksub'.
InsyaAllah, dengan izinNya, akan disiapkan dua lagi bahagian iaitu berkaitan dengan tuduhan tajsim dan juga analisa kata-kata ulama berkaitan dengan isu ini
Segala kebenaran hanya milik Allah semata-mata. Kami mengalukan kritikan ilmiah yang betul konteksnya insyaAllah
waAllahu a’lam
Artikel ditulis oleh Mohd Yusof bin Mohamad dan disemak oleh Ustaz Salman Ali
[2] Tawatur
ertinya bilangan yang ramai meriwayatkankan dari bilangan yang ramai dalam
setiap zaman sehingga mustahil mereka bersepakat untuk menipu
[4] Bukti
yang paling mudah adalah dengan membandingkan diantara kesemua naskhah yang
wujud. Perbezaan pada lafaz dapat dikesan dengan begitu mudah
[8] Al-Jawab As-Sahih 2/449
[9] Al-Jawab As-Sahih 3/31
[13] Al-Jawab as-Sahih 3/31
[15] Al-Jawab As-Sahih,3/52
[20] Ibid
[21] Ibid
No comments:
Post a Comment