Sebahagian anti-Islam seperti golongan kristian dan
syiah menggunakan riwayat berikut untuk menghentam keaslian al-Quran
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدِ بْنِ آدَمَ بْنِ أَبِي إِيَاسٍ
الْعَسْقَلَانِيُّ، حَدَّثَنِي أَبِي، عَنْ جَدِّي آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ، ثَنَا
حَفْصُ بْنُ مَيْسَرَةَ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عُمَرَ بْنِ
الْخَطَّابِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «الْقُرْآنُ
أَلْفُ أَلْفِ حَرْفٍ، وَسَبْعَةٌ وَعِشْرُونَ أَلْفِ حَرْفٍ، فَمَنْ قَرَأَهُ صَابِرًا
مُحْتَسِبًا كَانَ لَهُ بِكُلِّ حَرْفٍ زَوْجَةٌ مِنَ الْحُورِ الْعَيْنِ
Terjemahan: Muhammad
bin ‘Ubaid bin Adam bin Abi Iyas al-‘Asqalani telah meriwayatkan kepada kami,
katanya, ayahku meriwayatkan kepadaku, dari datukku, Adam bin Abi Iyas, katanya,
Hafs bin Maisarah telah meriwayatkan kepada kami, katanya dari Zaid bin Aslam
dari ayahnya, dari Umar bin al-Khattab, katanya, ‘Al Qur’an itu adalah terdiri
dari sejuta dua puluh tujuh ribu huruf, barang siapa membacanya dengan niat
mengharap pahala maka baginya untuk setiap huruf seorang isteri dari bidadari.”
Apakah status riwayat
ini? InsyaAllah akan dijelaskan secara ringkas dalam artikel ini
Hadith ini keluarkan
oleh at-Tabrani dalam Mu’jam al-Ausath (6/361), juga disebutkan oleh al-Haitami
dalam Majma’ az-Zawaid (7/163), as-Suyuti dalam ad-Durr al-Manthur(8/699),
Jami’ al-Saghir no 8563. , Muttaqa al-Hindi dalam Kanzul ‘Ummal (hadith no
2308,2426) kesemuanya berpangkal kepada Umar al-Khattab r.a
Riwayat ini berstatus
lemah bahkan palsu menurut sebahagian ulama. At-Tabrani sendiri mengisyaratkan
kelemahan sanad riwayat ini dengan menyebut
لَا
يُرْوَى هَذَا الْحَدِيثُ عَنْ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ إِلَّا بِهَذَا الْإِسْنَادِ،
تَفَرَّدَ بِهِ حَفْصُ بْنُ مَيْسَرَةَ "
Terjemahan: Tidak
diriwayatkan hadith ini dari ‘Umar ra. melainkan dengan sanad ini, Hafs bin
Maisarah tafarrud.
Az-Zahabi dalam
kitabnya Mizan al-‘Itidal menyebutkan Muhammad bin ‘Ubaid bin Adam bin Abi Iyas
al-‘Asqalani tafarud (meriwayatkannya bersendirian) dengan riwayat yang batil.
Rujuk biografi Muhammad bin ‘Ubaid bin Adam bin Abi Iyas al-‘Asqalani (perawi
no 7918).
Ibnu Hajar al-Asqalani
juga menuruti perkataan gurunya dalam kitabnya, Lisan al-Mizan (perawi no 949)
Al-Haithami juga
setelah menukilkan kritikan az-Zahabi mengisyaratkan kelemahan Muhammad bin
‘Ubaid bin Adam bin Abi Iyas al-‘Asqalani dengan katanya,
…وَلَمْ أَجِدْ لِغَيْرِهِ فِي ذَلِكَ كَلَامًا، وَبَقِيَّةُ رِجَالِهِ
ثِقَاتٌ.
Terjemahan: … dan tidak
aku dapati selainnya (Muhammad bin ‘Ubaid bin Adam bin Abi Iyas al-‘Asqalani)
kritikan, dan perawi selebihnya dipercayai (Majma’ az-Zawaid, 7/163)
As-Suyuti sendiri
mengetahui kritikan yang diberikan oleh az-Zahabi, dalam kitabnya, al-Itqan fi
Ulum al-Quran (1/242), dia menyebutkan
رجاله ثقات إلا شيخ الطبراني محمد بن عبيد بن آدم أبي إياس تكلم
فيه الذهبي لهذا الحديث وقد حمل ذلك على ما نسخ رسمه من القرآن أيضا إذ الموجود الآن
لا يبلغ هذا العدد
Terjemahan: Perawi-perawinya
terpecaya kecuali guru kepada at-Tabrani, Muhammad bin ‘Ubaid bin ‘Adam bin Abi
Iyas, az-Zahabi mengkritiknya kerana hadith ini. Boleh jadi ia dengan maksud
ayat-ayat yang tulisannya telah dimansukhkan dari al-quran kerana yang ada
sekarang ini tidak mencapai bilangan tersebut.
Muttaqa al-Hindi dalam
kitabnya, Kanzul ‘Ummal (no 2426) juga menukilkan kritikan riwayat ini dari Abu
Nasr
قال أبو نصر غريب الاسناد والمتن وفيه زيادة على ما بين اللوحين
ويمكن حمله على ما نسخ منه تلاوة مع المثبت بين اللوحين اليوم
Terjemahan: Berkata Abu
Nasr, Isnadnya dan teksnya gharib (pelik/ganjil) dan padanya terdapat tambahan
yang melebihi apa yang terdapat di antara dua lauh (al-Quran). Boleh jadi
maksudnya ialah sesuatu yang dibatalkan bacaan daripadanya di samping apa yang
tetap wujud di antara dua lauh sekarang.
Ayah kepada Muhammad
bin Ubaid bin Adam bin Abi Iyas Asqalani merupakan generasi keturunan keempat
yang wafat pada tahun 258H. Jadi dia
bukannya tabi tabi’in. Maka anaknya, perawi yang dikritik dalam sanad di atas,
merupakan generasi kelima. Menurut az-Zahabi dalam al-Muqizah, riwayat perawi
generasi keempat dianggap lemah jika periwayatannya secara tafarrud. Jadi
lebih-lebih lagi dengan periwayatan generasi kelima1
Kesimpulannya, riwayat
ini tidak sahih dan tidak boleh dijadikan hujjah sebagai berlakunya tahrif al-Quran
seperti yang didakwa oleh kristian dan juga puak-puak syiah
Penghargaan kepada uts
Nasim atas semakan beliau kepada artikel ini
Rujukan dan bacaan
lanjut
- No. of letters in the Qur'an. Have some been lost? Waqar Akbar Cheema. Dipetik dari http://www.letmeturnthetables.com/2011/01/quran-1027000-letters-ittiqan.html
No comments:
Post a Comment