Sebahagian syiah menolak kesahihan
ancaman pembakaran kepada mereka yang meninggalkan solat jemaah di masjid yang disebutkan dalam kitab mereka.
Ancaman pembakaran dalam kitab sunni
Dalam Sahih Bukhari disebutkan
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ
بِحَطَبٍ فَيُحْطَبَ ثُمَّ آمُرَ بِالصَّلَاةِ فَيُؤَذَّنَ لَهَا ثُمَّ آمُرَ
رَجُلًا فَيَؤُمَّ النَّاسَ ثُمَّ أُخَالِفَ إِلَى رِجَالٍ فَأُحَرِّقَ عَلَيْهِمْ
بُيُوتَهُمْ
Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda “demi Yang jiwaku berada di tangan-Nya sungguh aku
berkeinginan kiranya aku memerintahkan orang-orang mengumpulkan kayu bakar
kemudian aku perintahkan mereka shalat yang telah dikumandangkan azannya
kemudian aku memerintahkan salah seorang menjadi imam lalu aku menuju
orang-orang yang tidak shalat berjama’ah kemudian aku bakar rumah-rumah mereka
Rujukan: Shahih Bukhari 1/131 hadith
no 644, Maktabah Shamela
Perbahasan berkenaan hadith ini
bolehlah dirujuk ke link berikut
Hadith ini dipetik sebagai salah
satu hujah menjelaskan kewajipan solat jemaah. Ancaman yang dilakukan menurut
sebahagian ulama adalah bukti kewajipan solat jemaah di masjid.
Namun, bukanlah bermaksud baginda sallahu a’laihi wassalam benar-benar ingin membakar mereka
Namun, bukanlah bermaksud baginda sallahu a’laihi wassalam benar-benar ingin membakar mereka
Hadith ini dibawa bagi menjawab
hujah syiah berkenaan ancaman pembakaran Umar r.a kepada rumah Fatimah r.a di
link berikut
Ancaman pembakaran dalam kitab syiah
Ancaman yang serupa juga terdapat
dalam kitab syiah seperti yang disebutkan dalam link yang diberikan
Syiah telah membantah riwayat
tersebut dengan berkata
a) Sanad yang dibawakan tidak
lengkap
b) Penilaian Yusuf Bahrani tidak
diterima syiah usuli kerana dia adalah syiah akhbari
Secara peribadi, saya tidak
menjumpai sanad yang lengkap bagi riwayat ini. Namun, riwayat semakna yang
lebih sahih dengan sanad yang lengkap termaktub dalam kitab at-Tusi iaitu
Tahzib al-Ahkam.
Berikut ialah riwayatnya
(87) * 6 - وعنه عن النضر عن ابن سنان عن أبي عبدالله عليه السلام
قال سمعته يقول: ان اناسا كانوا على عهد رسول الله صلى الله عليه وآله ابطئوا عن
الصلاة في المسجد فقال رسول الله صلى الله عليه واله: ليوشك قوم يدعون الصلاة في
المسجد أن نأمر بحطب فيوضع على أبوابهم فتوقد عليهم نار فتحرق عليهم بيوتهم
Terjemahan:
Dari Ibn Sinan dari Abu Abdullah a.s, dia mendengar katanya, “Sekumpulan
manusia di zaman nabi melewatkan solat di masjid lalu nabi bersabda: kalau
boleh ada satu kaum yg menyeru manusia agar ke masjid, lalu kita perintahkan
agar mereka letakkan kayu di pintu mereka (yg melewatkan solat) lalu mereka
menyalakan api lalu ia membakar mereka dan rumah mereka
Rujukan:
Tahzib al-Ahkam, Bab kelebihan Jamaah, hadith no 87
Riwayat ini telah disahihkan oleh Al-Majlisi
dalam kitabnya Miladh al-Akhyar 4/692
Maka
jelas ancaman pembakaran juga disebutkan dalam kitab syiah. Sebahagian syiah
cuba membantah dengan berkata
“isu
Tak shalat jemaah & keengganan Ahlul Bayt a.s membaiah Abu Bakar adalah dua
hal yg berbeza. Tambahan, figur Ahlul Bayt a.s adalah selaku Ahli Kisa',
keputusan mereka sentiasa dlm kebenaran, mereka selaku sandingannya Al-Quran,
mengikuti mereka adalah jaminan keselamatan. Daripada mana Nasibi itu dapat
idea utk menyamakan posisi dan keutamaan yg dimiliki oleh Ahlul Bayt a.s dgn
orang yg tak shalat jemaah? yg pasti, idea mereka bukan datang drpd dalil
Al-Quran dan Hadith, melainkan waham dan khayalan belaka”
Syiah
ini sebenarnya tidak faham isu yang dibahaskan. Siapa yang dibakar dan apa yang
dibakar bukan isu yang dibincangkan.
Isu yang dibincangkan ialah kenapa ancaman
dibuat dan apa tujuannya? Jika sebab ancaman pembakaran mereka yang tidak
berjemaah diterima pakai kerana kewajipannya solat jemaah, maka sebab yang sama
juga kepada tindakan Umar r.a.apabila beliau beranggapan menangguhkan bai’ah
adalah perkara yang haram.
Dari
sudut siapa yang diberi ancaman, maka kita bersetuju orang yang tidak bersolat
jemaah tidak disamakan kedudukannya dengan mereka yang berlindung di rumah Fatimah r.a
Namun
dari sudut tindakan, pada pandangan Umar r.a, mereka yang menangguhkan ba’iah
kesalahannya sama dengan mereka yang meninggalkan solat jemaah di masjid.
Sudah
tentu Umar r.a tidak tergamak untuk benar-benar membakar rumah tersebut kerana
mereka adalah ahlul bait, apatah lagi Umar r.a sendiri mengahwini anak Ali r.a
dan Ali r.a sendiri mendoakan Umar r.a pada saat kematiannya
Kesimpulan
Artikel
ini sekadar ingin membuktikan riwayat pembakaran orang yang tidak mengerjakan
solat jemaah di masjid adalah sahih disisi ahlu sunnah dan juga disisi syiah
Adapun
isu-isu yang berkaitan ancaman tersebut telahpun disebutkan dalam link di atas.
WaAllahu
a’lam
No comments:
Post a Comment