Hati yang bersih dan suci pasti akan melihat kebenaran yang jelas didepan mata. Peperangan Tabuk menjadi bukti yang jelas jaminan syurga Allah kepada sahabah-sahabah yang utama iaitu Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali hatta Muawiya (radiyaAllahu ‘anhum).
InsyaAllah, kita akan
menganalisa dengan mentadabbur ayat-ayat al-Quran yang berkaitan dengan peperangan ini.
Kita akan buktikan
bahawa Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali, Muawiya dan para sahabah dijamin syurga
dan mereka bukanlah dari kalangan munafik
Peperangan Tabuk
Ini adalah peperangan
terakhir disertai baginda Rasulullah sallahu a’alaihi wassalam bersama para sahabatnya. Peperangan ini berlaku pada tahun ke-9 hijrah
pada bulan rejab dengan kapasiti sahabah berjumlah 30 ribu orang.
Kedudukan
Tabuk yang berada di utara madinah serta kepanasan yang mengancam pada bulan
tersebut menyebabkan sahabah yang lemah imannya merasa susah untuk berperang
Tindakan para sahabah
yang lemah imannya itu telah diberi peringatan keras oleh Allah
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى
الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ
الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ (38) إِلَّا تَنْفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا
أَلِيمًا وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيْئًا وَاللَّهُ عَلَى
كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (39)
Terjemahan: Hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya bila dikatakan kepadamu:
"Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah" kamu merasa berat
dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia
sebagai ganti kehidupan di akhirat?
Padahal kenikmatan hidup di dunia ini
(dibandingkan dengan kehidupan) diakhirat hanyalah sedikit. Jika kamu tidak berangkat untuk berperang, niscaya Allah
menyiksa kamu dengan siksa yang pedih dan digantinya (kamu) dengan kaum yang
lain, dan kamu tidak akan dapat memberi kemudharatan kepada-Nya
sedikitpun. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.
Golongan syiah imamiyah
mengambil peluang dengan mencaci sahabah menggunakan ayat ini. Mereka
menukilkan pernyataan Ibnu ‘Abbas bahawa sebahagian sahabah telah dihukum Allah
dimana air hujan telah tertahan bagi mereka.
Kita jawab, sebahagian
sahabah memang ada yang lemah imannya, lebih-lebih lagi keadaan ketika itu
sangat panas untuk berperang. Namun itu tidak mengkafirkan mereka kerana Allah
sendiri telah memanggil pada awalnya dengan ‘Hai orang-orang yang beriman’
Kemudian terbukti
akhirnya mereka turut serta bersama-sama nabi ke medan tabuk dan Allah telah mengampunkan mereka
Bahkan Allah s.w.t
telah mengampunkan mereka semua dalam surah at-Taubah ayat 117
لَقَدْ تَابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ
الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ
فَرِيقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (117)
Terjemahan: Sesungguhnya
Allah telah menerima taubat Nabi, orang-orang muhajirin dan orang-orang anshar
yang mengikuti Nabi dalam masa kesulitan, setelah hati segolongan dari mereka
hampir berpaling, kemudian Allah menerima taubat mereka itu. Sesungguhnya Allah
Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada mereka
Apakah wajar syiah menghentam golongan sahabah yang jelas diampunkan oleh Allah s.w.t ??
Keduanya, pernyataan
Ibnu Abbas merujuk kepada sebahagian kabilah arab dan ia tidak memasukkan
sahabah-sahabah yang utama iaitu Abu Bakar r.a,
Umar r.a, Uthman r.a, Ali r,a hatta Muawiya r.a.
Sahabat-sahabat yang
turut serta dalam peperangan ini
Sahabah-sahabah utama
seperti Abu Bakar, Umar, Uthman, AbdurRahman bin ‘Auf, Muawiya dan lain-lain
telah menyertai peperangan ini. Keberadaan Muawiya dalam peperangan ini tidak
dapat disangkal kerana dia sendiri telah menyertai peperangan Hunain dan
pengepungan di Taif sebelumnya 1.
Setakat yang diketahui, tidak wujud apa-apa riwayat sunni yang mengeluarkan Muawiya serta sahabah-sahabah yang besar di atas dari peperangan ini. Bahkan dalam riwayat shia yang diteliti, tidak dijumpai apa-apa riwayat yang mengeluarkan mereka dari peperangan ini.
Setakat yang diketahui, tidak wujud apa-apa riwayat sunni yang mengeluarkan Muawiya serta sahabah-sahabah yang besar di atas dari peperangan ini. Bahkan dalam riwayat shia yang diteliti, tidak dijumpai apa-apa riwayat yang mengeluarkan mereka dari peperangan ini.
Lebih dari itu, Uthman r.a telah
menginfakkan harta yang banyak dalam peperangan ini. Hal ini disebutkan dalam
pelbagai kitab sejarah sunni yang sanadnya saling menguatkan satu sama lain. Beliau
telah memberikan 900 unta, 100 kuda dan 1000 dinar 2
Situs syiah sendiri
telah mengakui perkara ini menukilkan dari karya al-Majlisi 3
Golongan sahabah yang
tidak turut serta
Sebahagian
sahabah tidak turut serta dalam perang tabuk. Sahabat-sahabat tersebut ialah
1. Ali r.a tidak ikut
serta kerana mentaati perintah Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam. Baginda memerintahkan
Ali r.a untuk menjaga ahli keluarga beliau. Golongan munafik mengambil
kesempatan menyakiti Ali r.a dan merendahkan-rendahkan kedudukan beliau.
Ali r.a akhirnya keluar dan menemui baginda di
jarf, baginda kemudiannya mengatakan kedudukan Ali disisinya adalah sama dengan
kedudukan Harun a.s disisi Musa a.s. Perkataan baginda itu telah meredakan
kegelisahan Ali r.a 4
2. Sahabah-sahabah yang lemah, sakit dan tidak
berkemampuan serta tidak berkenderaan diampunkan oleh Allah. Al-Quran
merakamkan dalam surah at-Taubah ayat 91 dan 92,
لَيْسَ عَلَى الضُّعَفَاءِ وَلَا عَلَى الْمَرْضَى وَلَا عَلَى الَّذِينَ
لَا يَجِدُونَ مَا يُنْفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ مَا عَلَى
الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (91) وَلَا عَلَى الَّذِينَ
إِذَا مَا أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا
وَأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا يَجِدُوا مَا يُنْفِقُونَ
(92)
Terjemahan: Tiada dosa (lantaran tidak pergi berjihad) atas orang-orang yang
lemah, orang-orang yang sakit dan atas orang-orang yang tidak memperoleh apa
yang akan mereka nafkahkan, apabila mereka berlaku ikhlas kepada Allah dan
Rasul-Nya. Tidak ada jalan sedikitpun untuk menyalahkan orang-orang yang
berbuat baik.
Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. dan tiada (pula)
berdosa atas orang-orang yang apabila mereka datang kepadamu, supaya kamu
memberi mereka kendaraan, lalu kamu berkata: "Aku tidak memperoleh
kendaraan untuk membawamu." lalu mereka kembali, sedang mata mereka bercucuran
air mata karena kesedihan, lantaran mereka tidak memperoleh apa yang akan
mereka nafkahkan.
3. Murarah bin Rabi’ Al-Amri, Hilal bin Umayah
Al-Waqifi and Kaab bin Malik tidak menyertai peperangan. Ka’ab bin Malik
menyertai kesemua peperangan sebelumnya kecuali perang Badar manakala Hilal dan
Murarah menyertai perang badar.
Mereka tidak
berkeinginan untuk berpaling dari peperangan ini. Malangnya, sikap lalai akibat
bertangguh-tangguh menyebabkan mereka tertinggal. Perbuatan mereka salah dan mereka telah
benar-benar bertaubat dari perbuatan tersebut
Al-Quran merakamkan
pengampunan Allah kepada mereka
وَعَلَى
الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُوا حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا
رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَنْ لَا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ
إِلَّا إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ
الرَّحِيمُ (118)
Terjemahan: dan
terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat) mereka, hingga
apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu luas dan jiwa
merekapun telah sempit (pula terasa) oleh mereka, serta mereka telah mengetahui
bahwa tidak ada tempat lari dari (siksa) Allah, melainkan kepada-Nya saja.
Kemudian Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya.
Sesungguhnya Allah-lah Yang maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang
Golongan munafik tidak ikut
serta dalam perang tabuk
Perang tabuk menjadi
pemisah jelas antara golongan munafik dan para sahabah nabi. Mereka sama sekali
tidak menyertai peperangan ini. Mereka telah meminta izin dari baginda untuk
tidak ikut serta dalam peperangan ini.
Bahkan jika mereka turut serta dalam
peperangan ini, ia tidak akan menguntungkan Rasulullah sallahu a’alaihi
wassalam. Al-Quran menyebutkan dalam surah at-Taubah ayat 45-47
إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ
الْآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ (45) وَلَوْ
أَرَادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً وَلَكِنْ كَرِهَ اللَّهُ انْبِعَاثَهُمْ
فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُوا مَعَ الْقَاعِدِينَ (46) لَوْ خَرَجُوا فِيكُمْ مَا
زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا وَلَأَوْضَعُوا خِلَالَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ
وَفِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ (47)
Terjemahan:
Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu, hanyalah
orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian, dan hati mereka
ragu-ragu, karena itu mereka selalu bimbang dalam keraguannya.
Dan jika mereka mau berangkat, tentulah mereka menyiapkan persiapan
untuk keberangkatan itu, tetapi Allah tidak menyukai keberangkatan mereka, maka
Allah melemahkan keinginan mereka. dan dikatakan kepada mereka:
"Tinggallah kamu bersama orang-orang yang tinggal itu."
Jika mereka berangkat bersama-sama kamu, niscaya mereka tidak
menambah kamu selain dari kerusakan belaka, dan tentu mereka akan bergegas maju
ke muka di celah-celah barisanmu, untuk mengadakan kekacauan di antara kamu;
sedang di antara kamu ada orang-orang yang amat suka mendengarkan perkataan
mereka. Dan Allah mengetahui orang-orang yang zalim.
Termasuk
di kalangan munafik ini ialah sebahagian golongan arab badwi yang diancam keras
oleh Allah s.w.t
Al-Quran
menyebutkan dalam surah at-Taubah, ayat 90
وَجَاءَ
الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ لِيُؤْذَنَ لَهُمْ وَقَعَدَ الَّذِينَ كَذَبُوا
اللَّهَ وَرَسُولَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (90)
Terjemahan: Dan datang (kepada Nabi) orang-orang yang mengemukakan
'uzur, yaitu orang-orang Arab Baswi agar diberi izin bagi mereka (untuk tidak
berjihad), sedang orang-orang yang mendustakan Allah dan Rasul-Nya, duduk
berdiam diri saja. Kelak orang-orang yang kafir di antara mereka itu akan
ditimpa azab yang pedih
.
Dan
juga dalam ayat 97 pada surah yang sama
الْأَعْرَابُ
أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ
عَلَى رَسُولِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (97)
Terjemahan:
Orang-orang Arab Badwi itu lebih sangat
kekafiran dan kemunafikannya, dan lebih wajar tidak mengetahui hukum-hukum yang
diturunkan Allah kepada Rasul-Nya. Dan Allah Maha mengetahui lagi Maha
Bijaksana.
Jaminan
syurga kepada sahabah nabi
Telah dibuktikan mereka yang bersama dengan nabi adalah para
sahabah baginda yang mulia. Golongan munafik sama sekali tidak menyertai
peperangan ini. Sahabah-sahabah utama yang berperang termasuklah Abu Bakar,
Umar, Uthman, Muawiya dan juga para sahabah yang lain. Merekalah golongan
beriman yang bersama dengan Rasulullah sallahu a’alaihi wassalam dan dijamin
dengan syurga secara mutlak
Al-Quran menyebutkan dalam at-Taubah ayat 88-89
لَكِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ
وَأَنْفُسِهِمْ وَأُولَئِكَ لَهُمُ الْخَيْرَاتُ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
(88) أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ
فِيهَا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (89) وَجَاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ
لِيُؤْذَنَ لَهُمْ وَقَعَدَ الَّذِينَ كَذَبُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ
كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (90)
Terjemahan:
Tetapi Rasul dan orang-orang yang beriman bersama dia, mereka
berjihad dengan harta dan diri mereka. Dan mereka itulah orang-orang yang
memperoleh kebaikan, dan mereka itulah orang-orang yang beruntung. Allah telah
menyediakan bagi mereka syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka
kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.
Berdasarkan analisa surah at-Taubah, sangat jelas bahawa para
sahabah yang disebutkan di atas telah dijamin syurga dan mereka bukan munafik
Golongan syiah imamiyah telah cuba membidas fakta-fakta di atas. Mereka telah mengemukakan 4 bidasan utama.
InsyaAllah, akan dipaparkan bidasan mereka dan jawapan kepada bidasan-bidasan
tersebut
Bidasan syiah 1: Golongan
munafik ikut serta dalam peperangan Tabuk
Syiah berhujah ayat al-Quran tidak pernah menyatakan kesemua
munafik tidak ikut serta. Ada saja golongan munafik ikut serta dalam peperangan
ini. Ulama sejarah sunni sendiri seperti Dr Akram Diya ‘ al-Umari dalam kitabnya
Sahih Sirah an-Nabawiyah menyebutkan hal demikian.
Selain itu dalam hadith yang sahih berkenaan dengan ahlul aqabah.
Golongan munafik telah cuba membunuh nabi ketika di bukit aqabah setelah
selesai peperangan tabuk dengan cara menakut-nakutkan unta baginda. Ini
direkodkan dalam Musnad Ahmad 5/453 no 23843.
Bantahan kepada bidasan syiah 1: Golongan munafik tidak ikut serta
Al-Quran sendiri menyebutkan dengan jelas bahawa golongan munafik
telah minta izin untuk tidak ikut serta.
Maka secara logiknya, kesemua mereka
tidak ikut serta melainkan terdapat bukti yang jelas menafikannya
Ini dibuktikan pula keberadaan golongan munafik akan merencatkan
kemenangan umat Islam.
Al-Quran menyebutkan dalam surah at-Taubah ayat 47
‘Jika mereka berangkat bersama-sama kamu, niscaya mereka tidak
menambah kamu selain dari kerusakan belaka, dan tentu mereka akan bergegas maju
ke muka di celah-celah barisanmu, untuk mengadakan kekacauan di antara kamu’
Maka jelas tidak ada saki baki munafik dalam tentera Rasulullah
sallahu a’alaihi wassalam
Pernyataan Dr Akram Diya al-‘Umari perlu dinilai semula. Alasan
yang dikemukakan beliau ialah Rasulullah sallahu ‘alaihi wasalam mengirim
sejumlah utusan kepada beberapa kabilah meminta mereka untuk keluar
bersama-sama menuju tabuk.
Beliau
menaqalkan ini dari al-Waqidi dan beliau sendiri mengetahui riwayat ini tidak
menjadi hujah apabila al-Waqidi berseorangan 5 .Bahkan boleh
saja hanya orang beriman dari kalangan kabilah-kabilah ini yang turut serta dan
bukannya golongan munafik
Adapun komplot yang ingin membunuh nabi hanya berlaku sesudah
peperangan tabuk dan ia berlaku di aqabah. Tidak ada bukti dari lafaz hadith
tersebut golongan tersebut berasal dari tentera Rasululllah sallahu a’alaihi
wassalam. Boleh saja mereka telah lama berkomplot dan menunggu di bukit aqabah
untuk membunuh baginda.
Tambahan dalam riwayat Musnad Ahmad 5/453 no 23843 menyebutkan
hanya Rasulullah sallahu a’alaihi wassalam serta beberapa sahabah saja yang
mengambil jalan ke bukit aqabah.
Adapun lafaz ‘sekelompok sahabatnya melakukan rencana jahat’ yang
disebutkan dalam lafaz riwayat Dala’il An Nubuwwah oleh al- Baihaqi 5/256-257
tidak dijadikan hujah kerana sanadnya terdapat Ibnu Luha’iah. Ibnu Luhai’ah
seorang yang shaduq tetapi hafalannya buruk setelah kitabnya terbakar dan
riwayat ini juga mursal kerana Urwah bin Zubair tidak menyaksikan kejadian
tersebut.
Bidasan
syiah 2: Apakah Ali r.a tidak dijamin syurga?
Syiah
berhujah jika ayat ini menjamin Abu Bakar, Umar, Uthman, Muawiya dengan syurga,
apakah itu bermakna Ali r.a tidak dijamin sama?? Bukankah beliau tidak
menyertai peperangan ini??
Bantahan
bidasan 2: Perang ini mengitbatkan syurga dan bukannya menafikan sahabah lain
Peranan
Ali r.a adalah besar hingga disamakan dengan peranan Harun a.s. Sudah tentu
beliau dijamin syurga kerana keberadaan beliau di Madinah termasuk dalam
strategi Rasulullah sallahu a’alaihi wasalam
Jikapun
tidak kerana ayat ini, Ali r.a telah pun dijamin syurga dengan banyak ayat-ayat
lain dalam al-Quran. Kemuliaan beliau sama sekali tidak berkurangan kerana
tidak ikut serta
Peperangan
tabuk sekadar menetapkan kemuliaan yang jelas kepada sahabah-sahabah utama dan membuktikan
mereka bukan munafik. Tidak sekali-kali menafikan kemuliaan sahabah lain yang
tidak ikut serta
Bidasan
syiah 3: Ayat 88-89 at-Taubah hanya merujuk kepada orang-orang beriman
Syiah
berhujah ayat ini bukan bukti semua sahabah yang bersama nabi mendapat jaminan
syurga sebaliknya hanya mereka yang beriman saja. Sebab itulah lafaz ayat
berbunyi, ‘Rasul dan orang-orang yang beriman bersama dia’
Bantahan kepada bidasan 3: Hanya orang beriman yang terlibat dalam
perang ini
Hujah syiah ini membawa kepada kesimpulan yang fatal. Telah
dibuktikan munafik tidak ikut serta. Maka apakah syiah yakin yang bersama
dengan nabi juga meliputi orang-orang kafir sehingga jaminan tersebut hanya
kepada yang beriman??
Sepatutnya ayat ini difahami, yang bersama dengan nabi itulah
orang-orang yang beriman. Allah telah mengiktiraf mereka dengan jelas
Tiada orang kafir atau munafik bersama dengan nabi. Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam tidak
memerlukan orang kafir untuk memerangi kafir yang lainnya.
Bidasan syiah 4: Jaminan syurga bersyarat
Syiah mengatakan jaminan syurga ini hanyalah jaminan semata-mata
dan bukannya mutlak. Ia masih tertakluk kepada perbuatan sahabah. Apabila
sahabah menyimpang, maka jaminan tersebut tidak layak kepada mereka
Bantahan kepada bidasan 4: Jaminan syurga mutlak
Allah telah menggunakan fi’il madhi yakni past tense dalam ayat
88-89 surah at-Taubah. Allah TELAH menyediakan mereka ganjaran syurga atas
perbuatan yang mereka lakukan
Allah bukanlah seperti bos syarikat yang mampu menarik balik bonus
pekerjanya akibat kegagalan prestasi pekerja. Sebaliknya Allah s.w.t mengetahui
perkara ghaib, yang terdahulu, kini dan selamanya. Dengan pengetahuan Allah
yang Maha luas, Allah telah mengurniakan jaminan yang mutlak kepada sahabah
nabi
Tidak mungkin bagi Allah telah menjamin syurga kepada sahabah-sahabah utama kemudian menarik semula jaminan mutlak tersebut. Maha Suci Allah dari perbuatan tersebut
Tidak mungkin bagi Allah telah menjamin syurga kepada sahabah-sahabah utama kemudian menarik semula jaminan mutlak tersebut. Maha Suci Allah dari perbuatan tersebut
Kesimpulan
Analisis
di atas jelas membuktikan para sahabah dijamin syurga dalam peperangan terakhir
bersama dengan baginda sallahu a’alaihi wassalam. Mereka juga bukanlah golongan
munafik
Kita
menyeru kepada syiah agar kembali ke pangkal jalan. Berhentilah menomah para
sahabah dan cukuplah memetik kitab-kitab sunni dalam menjustifikasikan tindakan
buruk tersebut. Ingatlah, sahabah-sahabah yang syiah cerca ini, telah dijamin
syurga dengan jelas oleh Allah
Sangat
ditakuti cercaaan ini akhirnya membawa kepada cercaan kepada Allah atas
kebencian kepada jaminanNYa. Na’zubillah
Rujukan
1. Sihatah Muhammad Saqr, Muawiya bin Abi
Sufyan Amir Mukminin wa Kaatibul Wahy an-Nabiy al-Amin Sallahu a’alaihi
wassalam, 1/147
2. The Invasion of Tabuk, http://www.sunnipath.com/library/books/B0033P0045.aspx
3. al-Majlisi, Hayat
al-Qulub, section 45, Battle of Tabuk – Uqbah – Masjid Zirar
4. Hadith al-Manzilah, http://www.hafizfirdaus.com/ebook/buku_syiah/siri3/empat.htm
5. Akram Diya’
al-Umari, Sahih Sirah an-Nabawiyah, ms 560, pustaka As-Sunnah
No comments:
Post a Comment