Kebencian
syiah imamiyah kepada isteri-isteri nabi tidak dapat disembunyikan lagi. Salah
satu usaha mereka ialah dengan menghilangkan kemuliaan gelaran ‘ibu orang-orang
yang beriman. InsyaAllah, artikel ini akan menilai hujah-hujah mereka dan
menjawabnya satu persatu
Gelaran
ummahatul mukminin gelaran kemuliaan
Al-Quran
telah merakamkan kemuliaan yang besar kepada isteri-isteri nabi.
النَّبِيُّ
أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُولُو
الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا كَانَ
ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا (
6)
Terjemahan:
Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari
diri mereka sendiri dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu
mereka. Dan orang-orang yang mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih
berhak (waris-mewarisi) di dalam Kitab Allah daripada orang-orang mukmim dan
orang-orang Muhajirin, kecuali kalau kamu berbuat baik kepada saudara-saudaramu
(seagama). Adalah yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab (Allah)
(al-Ahzab 33:6)
Gelaran
kepada isteri-isteri nabi di atas bukan sekadar panggilan semata-mata kerana ia
digandingkan dengan kemuliaan Rasulullah s.a.w.
Apakah
logik kita memuliakan Rasulullah s.a.w kerana baginda adalah orang yang paling
utama tapi dalam masa yang sama kita menolak kemuliaan panggilan ibu-ibu orang
beriman sedangkan kedua-duanya dalam ayat yang sama????
Kemuliaan
ayat ini kepada isteri-isteri nabi disebutkan oleh ulama-ulama tafsir sunni
Ibnu
Kathir menyebutkan dalam Tafsirnya,
قوله:
{وأزواجه أمهاتهم} أي: في الحرمة والاحترام، والإكرام والتوقير والإعظام، ولكن لا
تجوز الخلوة بهن، ولا ينتشر التحريم إلى بناتهن وأخواتهن بالإجماع
Terjemahan:
Dan firmanNya: Dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka yakni dalam
pengharaman perkahwinan, penghormatan, kemuliaan dan keagungan. Tidak boleh bersendirian
dengan mereka dan pengharaman (perkahwinan) tidak terkait dengan puteri-puteri
dan putera-putera mereka secara ijmak
Rujukan:
Tafsir al-Quran al-‘Azdhim, 6/380, Maktabah Shamela
Al-Qurtubi
menyebutkan
شَرَّفَ اللَّهُ تَعَالَى
أَزْوَاجَ نَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِأَنْ جَعَلَهُنَّ أُمَّهَاتِ
الْمُؤْمِنِينَ، أَيْ فِي وُجُوبِ التَّعْظِيمِ وَالْمَبَرَّةِ وَالْإِجْلَالِ وَحُرْمَةِ
النِّكَاحِ عَلَى الرِّجَالِ
Terjemahan:
Allah ta’ala telah memuliakan isteri-isteri nabiNya sallahu ‘alaihi wassalam
dengan menjadikan mereka (sebagai) ibu-ibu orang-orang yang beriman dengan
makna wajib mengagungkan, menghormati dan haram mengahwini mereka oleh
lelaki-lelaki
Rujukan:
Tafsir al-Qurtubi, 14/123, Maktabah Shamela
Hujah-hujah
syiah dan bidasan kepada hujah
Terdapat
4 hujah syiah yang utama digunakan untuk merendahkan kemuliaan isteri-isteri
nabi. InsyaAllah, akan dibawakan satu persatu dan bantahan kepadanya
Hujah
1: Analogi ibu kafir dan anak muslim
Syiah
menggunakan analogi berikut
“Seorang
rakan yang beragama kristian telah memeluk Islam. Adik beradiknya seramai 10
orang juga telah memeluk Islam. Ibunya sahaja tidak memeluk Islam. Perkara ini
menjadi aneh pada orang-orang di lokaliti itu. Mereka menggelar ibunya sebagai
Ibu Kepada orang-orang Mukmin disebabkan oleh anak-anaknya yang memeluk Islam”
Syiah
ingin katakan gelaran ibu tersebut jugak layak diberikan kepada orang kafir dan
tiada apa-apa kemuliaan
Bidasan
kepada analogi
Analogi
yang digunakan ini dari sudut harfiah nampak benar tapi dari sudut konteks
ternyata batil. Tidak mungkin orang-orang di lokaliti akan memanggil gelaran
yang mengelirukan kepada seorang yang kafir.
Lagi-lagi orang kafir tidak akan
memanggil gelaran yang merugikan dan mengelirukan mereka
Sebagai
contoh, apakah orang kafir musyrik akan memanggil Rasulullah sallahu a’laihi
wasalam sebagai anak saudara kafir kerana pakciknya Abu Lahab dan Abu Jahal
adalah kafir?? Sudah tentu tidak.
Ternyata
analogi yang diberikan tidak sesuai dengan konteks apatah lagi seolah-oleh mengkafirkan
isteri-isteri nabi.
Hujah
2: Halangan berkahwin selepas kewafatan nabi
Sebahagian
syiah berhujah ayat ini turun kerana ada sebahagian sahabah berniat untuk
mengahwini isteri-isteri nabi selepas kewafatan nabi. Mereka bawakan hujah dari
tafsir-tafsir sunni.
Bidasan
kepada hujah 2
Penetapan
pengharaman untuk mengahwini isteri-isteri nabi telahpun disebutkan dalam al-Ahzab
ayat 53
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ
لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا
فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ
كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ
وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ
أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ
وَلَا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِنْدَ
اللَّهِ عَظِيمًا (
53)
Terjemahan:
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah- rumah Nabi kecuali
bila kamu diizinkan untuk makan dengan tidak menunggu-nunggu waktu masak
(makanannya), tetapi jika kamu diundang maka masuklah dan bila kamu selesai
makan, keluarlah kamu tanpa asyik memperpanjang percakapan. Sesungguhnya yang
demikian itu akan mengganggu Nabi lalu Nabi malu kepadamu (untuk menyuruh kamu
keluar), dan Allah tidak malu (menerangkan) yang benar. Apabila kamu meminta
sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri- isteri Nabi), maka mintalah dari
belakang tabir. Cara yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka.
Dan tidak boleh kamu menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak (pula) mengawini
isteri- isterinya selama-lamanya sesudah ia wafat. Sesungguhnya perbuatan itu
adalah amat besar (dosanya) di sisi Allah.
Shia
mengatakan ayat ini hanyalah sebagai penegasan. Kita katakan jikapun ia sebagai
penegasan, ternyata pengharaman
perkahwinan atas status mereka yang unik iaitu isteri-isteri Rasulullah
sallahu a’alaihi wassalam.
Kitab-kitab
tafsir shia imamiyah sendiri ada menyakini perkara tersebut.
At-Tabatabai’
menyebutkan dalam tafsirnya
وقوله:
(وأزواجه أمهاتهم) جعل تشريعي أي انهن منهم بمنزلة أمهاتهم في وجوب تعظيمهن وحرمة نكاحهن
بعد النبي صلى الله عليه وآله وسلم
Terjemahan:
Dan firmanNya (dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka). Dijadikan sebagai
syariat yakni sebahagian mereka dalam kedudukan ibu-ibu mereka dalam kewajipan
mengagungkan mereka dan pengharaman perkahwinan dengan mereka selepas kewafatan
nabi sallahu a’alaihiwassalam.
Rujukan:
Tafsir al-Mizan oleh Tabatabai, 16/288, Shia Online Library
Disebutkan
dalam tafsir al-Safi, Tafsir Safi oleh al-Kashani
وأزوجه
أمهاتهم منزلات منزلتهن في التحريم مطلقا وفي استحقاق التعظيم ما
دمن على طاعة الله
Terjemahan:
Dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka, ini adalah beberapa kedudukan yang
tinggi. Kedudukan mereka dari sudut pengharaman perkahwinan secara mutlak dan
dari segi berhak menerima penghormatan selagi mereka mentaati Allah.
Rujukan:
Tafsir al-Safi, al-Faid al-Kashani, 4/167, Shia Online Library
Hujah
3: Aisya r.a mengatakan beliau adalah ibu kepada lelaki
Sebahagian
syiah pula berhujah bahawa ulama tafsir sunni ada yang berpandangan lafaz
‘mukminin’ merujuk kepada lelaki sahaja dan terdapat hadith sahih menyatakan
Aisya r.a menafikan beliau adalah ibu bagi wanita.
Bidasan
hujah 3
Penafian
Aisya r.a dalam hadith tersebut sekadar menunjukkan isteri-isteri baginda tidak
boleh dikahwini oleh lelaki. Ia bukan penafian mutlak kerana terdapat hadith
sahih yang lain dimana Aisya r.a tidak menolak panggilan ibu orang-orang yang
beriman oleh seorang wanita.
Al-Bukhari
menyebutkan dalam Sahihnya, Barirah memanggil Aisya r.a dengan ummul mukminin
(Rujuk Sahih al-Bukhari, Kitab Syurut, hadith 2726) dan beliau tidak menolak
panggilan tersebut
Selain
itu terdapat hadith-hadith lain menyatakan Aisya r.a adalah ibu kepada lelaki
dan juga wanita dan inilah yang bersesuai dengan ayat al-Quran
Jikapun
Aisya r.a hanyalah ibu kepada lelaki, apakah itu telah menghilangkan kemuliaan gelaran
tersebut??
Sudah tentu tidak
Analisis
ayat 6 surah al-Ahzab menyebutkan perkataan ‘mukminin’ kepada Rasulullah
sallahu ‘alaihi wasalam dahulu. Maka apakah kita akan kata Rasulullah sallahu
a’alaihi wassalam hanya utama dari kalangan lelaki tapi bukan kepada wanita??
Atas
dasar itulah, pandangan yang tepat, isteri-isteri baginda adalah ibu bagi
lelaki dan juga wanita
Al-Qurtubi
menjelaskan setelah membincangkan hadith-hadith di atas,
وَالَّذِي يَظْهَرُ لِي أَنَّهُنَّ
أُمَّهَاتُ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ، تَعْظِيمًا لِحَقِّهِنَّ عَلَى الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ.
يَدُلُّ عَلَيْهِ صَدْرُ الْآيَةِ:" النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ
أَنْفُسِهِمْ"، وَهَذَا يَشْمَلُ الرِّجَالَ وَالنِّسَاءَ ضَرُورَةً
Terjemahan:
Dan yang zahir disisiku sesungguhnya mereka adalah ibu-ibu kepada lelaki dan
wanita, dimuliakan mereka ke atas lelaki dan wanita (sepertimana) ditunjukkan
keatasnya (kemuliaan) dalam ayat: Nabi itu (hendaknya) lebih
utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri dan
isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka. Dan ini sepatutnya meliputi lelaki dan
wanita
Rujukan:
Tafsir al-Qurtubi, 14/123, Maktabah Shamela
Hujah
4: Tindakan Aisya r.a tidak layak dihormati
Syiah
imamiyah menuduh Aisya r.a tidak layak dihormati kerana dianggap melanggar
perintah Allah s.w.t yang jelas dalam al-Quran. Mereka selalu memetik surah
at-Tahrim untuk menghentam Aisya r.a dan menjadikan isu peperangan Jamal
sebagai modal cacian.
Bidasan Hujah 4
InsyaAllah,
artikel yang khusus akan dibuat untuk menjawab persoalan-persoalan isu ini.
Cukup sekadar dinyatakan Allah s.w.t telah sedia mengetahui keadaan Aisya r.a
dan tetap memberikan gelaran yang mulia kepada isteri-isteri nabi dan melarang
orang lain menikahi mereka
Perhatikan
ayat terakhir dari surah al-Ahzab ayat 53
مَا كَانَ لَكُمْ
أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا
إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمًا (53)
Terjemahan:
Dan tidak boleh kamu menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak (pula) mengawini
isteri- isterinya selama-lamanya sesudah ia wafat. Sesungguhnya perbuatan itu
adalah amat besar (dosanya) di sisi Allah.
Ayat ini melarang sesiapa yang ingin
mengahwini isteri-isteri nabi dan ia digandingkan dengan larangan menyakiti
hati Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam. Ternyata selepas baginda wafat,
kemuliaan isteri-isteri nabi kekal hatta selepas kewafatan Rasulullah sallahu
a’alaihi wassalam
Apakah
logik Aisya r.a telah kafir setelah kewafatan nabi dan dalam masa yang sama
terdapat larangan untuk berkahwin dengan ‘orang kafir’ tersebut??
Ulasan
tambahan dan kesimpulan
Kita
menasihatkan syiah imamiyah agar berhenti dari mencerca dan mengkafirkan
ibu-ibu orang yang beriman terutamanya Aisya r.a. Jangan jadikan peristiwa
sejarah sebagai modal untuk menjatuhkan kemuliaan mereka. Nilailah peristiwa
sejarah dengan nilaian al-Quran
Al-Quran
menyatakan tanggungjawab kita kepada ibu dan ayah kita
وَقَضَى
رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ
عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا
تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا (
23)
Terjemahan:
Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan
hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah
seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam
pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya
perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah
kepada mereka perkataan yang mulia (al-Isra 17:23)
Al-Quran
jelas melarang perkataan ‘uf’ tapi syiah telah mencerca dan memaki Aisya r.a.
Lihat bagaimana ulama mereka, Yasir Habib mengkafirkan, mencerca dan meraikan
perayaan ‘Aisya r.a di neraka.
Na’uzubillahi min zaalik.
Bahkan
pemimpin revolusi terkenal shia, Sayyed Ruhollah Musavi Khomeini mengaitkan
Aisya r.a dengan anjing dan babi ketika membahaskan bab najis !!
فلو خرج سلطان على أمير المؤمنين لا بعنوان التدين،
بل للمعارضة في الملك، أو غرض أخر كعائشة والزبير وطلحة ومعاوية وأشباههم أو نصب
احد عداوة له أو لأحد من الأئمة ع لا بعنوان التدين بل لعداوة قريش أو بني هاشم أو
العرب أو لأجل كونه قاتل ولده أو أبيه أو غير ذلك لا يوجب – ظاهرا- شيء منها نجاسة ظاهرية وإن كانوا أخبث من
الكلاب والخنازير...
Terjemahan: …Jika seorang sultan keluar memerangi Amir
Mukminin bukan atas sebab agama bahkan atas sebab kekuasaan atau tujuan lain
seperti Aisya, Zubair, Talhah, Muawiya dan yang semisalnya ataupun yang
memusuhi beliau atau salah satu dari imam bukan atas tujuan agama tapi atas sebab
permusuhan dengan Quraisy atau Bani Hashim atau Arab ataupun dia (imam)
membunuh anaknya atau ayahnya, (pada zohirnya) tidak ada satupun darinya yang
mewajibkan ia menjadi najis zohir walaupun mereka
lebih kotor dari anjing dan babi
Rujukan:
Kitab at-Taharah, Jilid 3 mukasurat 457
Sebahagian syiah mengatakan nukilan teks di atas adalah bohong dan tidak tepat. Mereka menuduh kononnya ia dipetik secara tidak jujur dan difahami secara salah.
Padahal sesiapa yang jujur mengetahui dengan jelas, Khomeini tidak menganggap Aisya, Zubair, Talhah, Muawiya sebagai najis zahir walaupun mereka lebih teruk dari anjing dan babi!!. Apakah kalam sejelas ini masih ingin ditakwilkan dan dituduh pula sunni yang menyelewengkan teks??
Secara mudah, Khomeini beranggapan
a) Aisya, Zubair, Talhah, Muawiya tidak najis secara zahir
b) Aisya, Zubair, Talhah, Muawiya lebih teruk dari anjing dan babi
Jika syiah menafikannya,. maka bantahlah dengan ilmiah dan bukannya dengan nafsu semata-mata ingin menyelamatkan Khomeini. Jika tidak mampu membantah, maka tak usahlah menuduh orang lain sebagai lemah ataupun berbohong
Kesimpulannya,
sesiapapun tidak dapat menafikan kemuliaan isteri-isteri nabi selaku ibu-ibu
orang yang beriman. Pengharaman perkahwinan kepada mereka adalah bukti akan
kedudukan khusus mereka disisi baginda sallahu a’alaihi wassalam ketika hidup
dan selepas kewafatan beliau.Sebahagian syiah mengatakan nukilan teks di atas adalah bohong dan tidak tepat. Mereka menuduh kononnya ia dipetik secara tidak jujur dan difahami secara salah.
Padahal sesiapa yang jujur mengetahui dengan jelas, Khomeini tidak menganggap Aisya, Zubair, Talhah, Muawiya sebagai najis zahir walaupun mereka lebih teruk dari anjing dan babi!!. Apakah kalam sejelas ini masih ingin ditakwilkan dan dituduh pula sunni yang menyelewengkan teks??
Secara mudah, Khomeini beranggapan
a) Aisya, Zubair, Talhah, Muawiya tidak najis secara zahir
b) Aisya, Zubair, Talhah, Muawiya lebih teruk dari anjing dan babi
Jika syiah menafikannya,. maka bantahlah dengan ilmiah dan bukannya dengan nafsu semata-mata ingin menyelamatkan Khomeini. Jika tidak mampu membantah, maka tak usahlah menuduh orang lain sebagai lemah ataupun berbohong
Marilah kita dengarkan nasyid berikut sebagai muhasabah atas ketelanjuran terhadap ibu-ibu kita
No comments:
Post a Comment