Monday, April 23, 2012

Ummahatul mukminin sekadar gelaran tanpa kemuliaan?






Kebencian syiah imamiyah kepada isteri-isteri nabi tidak dapat disembunyikan lagi. Salah satu usaha mereka ialah dengan menghilangkan kemuliaan gelaran ‘ibu orang-orang yang beriman. InsyaAllah, artikel ini akan menilai hujah-hujah mereka dan menjawabnya satu persatu

Gelaran ummahatul mukminin gelaran kemuliaan

Al-Quran telah merakamkan kemuliaan yang besar kepada isteri-isteri nabi. 

النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا (
6)
Terjemahan: Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka. Dan orang-orang yang mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih berhak (waris-mewarisi) di dalam Kitab Allah daripada orang-orang mukmim dan orang-orang Muhajirin, kecuali kalau kamu berbuat baik kepada saudara-saudaramu (seagama). Adalah yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab (Allah) (al-Ahzab 33:6)

Gelaran kepada isteri-isteri nabi di atas bukan sekadar panggilan semata-mata kerana ia digandingkan dengan kemuliaan Rasulullah s.a.w. 

Apakah logik kita memuliakan Rasulullah s.a.w kerana baginda adalah orang yang paling utama tapi dalam masa yang sama kita menolak kemuliaan panggilan ibu-ibu orang beriman sedangkan kedua-duanya dalam ayat yang sama????

Kemuliaan ayat ini kepada isteri-isteri nabi disebutkan oleh ulama-ulama tafsir sunni

Ibnu Kathir menyebutkan dalam Tafsirnya,

قوله: {وأزواجه أمهاتهم} أي: في الحرمة والاحترام، والإكرام والتوقير والإعظام، ولكن لا تجوز الخلوة بهن، ولا ينتشر التحريم إلى بناتهن وأخواتهن بالإجماع

Terjemahan: Dan firmanNya: Dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka yakni dalam pengharaman perkahwinan, penghormatan, kemuliaan dan keagungan. Tidak boleh bersendirian dengan mereka dan pengharaman (perkahwinan) tidak terkait dengan puteri-puteri dan putera-putera mereka secara ijmak

Rujukan: Tafsir al-Quran al-‘Azdhim, 6/380, Maktabah Shamela

Al-Qurtubi menyebutkan

شَرَّفَ اللَّهُ تَعَالَى أَزْوَاجَ نَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِأَنْ جَعَلَهُنَّ أُمَّهَاتِ الْمُؤْمِنِينَ، أَيْ فِي وُجُوبِ التَّعْظِيمِ وَالْمَبَرَّةِ وَالْإِجْلَالِ وَحُرْمَةِ النِّكَاحِ عَلَى الرِّجَالِ

Terjemahan: Allah ta’ala telah memuliakan isteri-isteri nabiNya sallahu ‘alaihi wassalam dengan menjadikan mereka (sebagai) ibu-ibu orang-orang yang beriman dengan makna wajib mengagungkan, menghormati dan haram mengahwini mereka oleh lelaki-lelaki

Rujukan: Tafsir al-Qurtubi, 14/123, Maktabah Shamela

Hujah-hujah syiah dan bidasan kepada hujah

Terdapat 4 hujah syiah yang utama digunakan untuk merendahkan kemuliaan isteri-isteri nabi. InsyaAllah, akan dibawakan satu persatu dan bantahan kepadanya

Hujah 1: Analogi ibu kafir dan anak muslim

Syiah menggunakan analogi berikut

“Seorang rakan yang beragama kristian telah memeluk Islam. Adik beradiknya seramai 10 orang juga telah memeluk Islam. Ibunya sahaja tidak memeluk Islam. Perkara ini menjadi aneh pada orang-orang di lokaliti itu. Mereka menggelar ibunya sebagai Ibu Kepada orang-orang Mukmin disebabkan oleh anak-anaknya yang memeluk Islam”

Syiah ingin katakan gelaran ibu tersebut jugak layak diberikan kepada orang kafir dan tiada apa-apa kemuliaan

Bidasan kepada analogi

Analogi yang digunakan ini dari sudut harfiah nampak benar tapi dari sudut konteks ternyata batil. Tidak mungkin orang-orang di lokaliti akan memanggil gelaran yang mengelirukan kepada seorang yang kafir. 

Lagi-lagi orang kafir tidak akan memanggil gelaran yang merugikan dan mengelirukan mereka

Sebagai contoh, apakah orang kafir musyrik akan memanggil Rasulullah sallahu a’laihi wasalam sebagai anak saudara kafir kerana pakciknya Abu Lahab dan Abu Jahal adalah kafir??  Sudah tentu tidak.

Ternyata analogi yang diberikan tidak sesuai dengan konteks apatah lagi seolah-oleh mengkafirkan isteri-isteri nabi.

Hujah 2: Halangan berkahwin selepas kewafatan nabi

Sebahagian syiah berhujah ayat ini turun kerana ada sebahagian sahabah berniat untuk mengahwini isteri-isteri nabi selepas kewafatan nabi. Mereka bawakan hujah dari tafsir-tafsir sunni.

Bidasan kepada hujah 2

Penetapan pengharaman untuk mengahwini isteri-isteri nabi telahpun disebutkan dalam al-Ahzab ayat 53

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمًا (
53)

Terjemahan: Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah- rumah Nabi kecuali bila kamu diizinkan untuk makan dengan tidak menunggu-nunggu waktu masak (makanannya), tetapi jika kamu diundang maka masuklah dan bila kamu selesai makan, keluarlah kamu tanpa asyik memperpanjang percakapan. Sesungguhnya yang demikian itu akan mengganggu Nabi lalu Nabi malu kepadamu (untuk menyuruh kamu keluar), dan Allah tidak malu (menerangkan) yang benar. Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri- isteri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir. Cara yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka. Dan tidak boleh kamu menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak (pula) mengawini isteri- isterinya selama-lamanya sesudah ia wafat. Sesungguhnya perbuatan itu adalah amat besar (dosanya) di sisi Allah.

Shia mengatakan ayat ini hanyalah sebagai penegasan. Kita katakan jikapun ia sebagai penegasan, ternyata pengharaman  perkahwinan atas status mereka yang unik iaitu isteri-isteri Rasulullah sallahu a’alaihi wassalam.

Kitab-kitab tafsir shia imamiyah sendiri ada menyakini perkara tersebut. 

At-Tabatabai’ menyebutkan dalam tafsirnya

وقوله: (وأزواجه أمهاتهم) جعل تشريعي أي انهن منهم بمنزلة أمهاتهم في وجوب تعظيمهن وحرمة نكاحهن بعد النبي صلى الله عليه وآله وسلم

Terjemahan: Dan firmanNya (dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka). Dijadikan sebagai syariat yakni sebahagian mereka dalam kedudukan ibu-ibu mereka dalam kewajipan mengagungkan mereka dan pengharaman perkahwinan dengan mereka selepas kewafatan nabi sallahu a’alaihiwassalam. 

Rujukan: Tafsir al-Mizan oleh Tabatabai, 16/288, Shia Online Library

Disebutkan dalam tafsir al-Safi, Tafsir Safi oleh al-Kashani

وأزوجه أمهاتهم منزلات منزلتهن في التحريم مطلقا وفي استحقاق التعظيم ما دمن على طاعة الله

Terjemahan: Dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka, ini adalah beberapa kedudukan yang tinggi. Kedudukan mereka dari sudut pengharaman perkahwinan secara mutlak dan dari segi berhak menerima penghormatan selagi mereka mentaati Allah.

Rujukan: Tafsir al-Safi, al-Faid al-Kashani, 4/167, Shia Online Library

Hujah 3: Aisya r.a mengatakan beliau adalah ibu kepada lelaki

Sebahagian syiah pula berhujah bahawa ulama tafsir sunni ada yang berpandangan lafaz ‘mukminin’ merujuk kepada lelaki sahaja dan terdapat hadith sahih menyatakan Aisya r.a menafikan beliau adalah ibu bagi wanita. 

Bidasan hujah 3

Penafian Aisya r.a dalam hadith tersebut sekadar menunjukkan isteri-isteri baginda tidak boleh dikahwini oleh lelaki. Ia bukan penafian mutlak kerana terdapat hadith sahih yang lain dimana Aisya r.a tidak menolak panggilan ibu orang-orang yang beriman oleh seorang wanita. 

Al-Bukhari menyebutkan dalam Sahihnya, Barirah memanggil Aisya r.a dengan ummul mukminin (Rujuk Sahih al-Bukhari, Kitab Syurut, hadith 2726) dan beliau tidak menolak panggilan tersebut

Selain itu terdapat hadith-hadith lain menyatakan Aisya r.a adalah ibu kepada lelaki dan juga wanita dan inilah yang bersesuai dengan ayat al-Quran

Jikapun Aisya r.a hanyalah ibu kepada lelaki, apakah itu telah menghilangkan kemuliaan gelaran tersebut?? 

Sudah tentu tidak

Analisis ayat 6 surah al-Ahzab menyebutkan perkataan ‘mukminin’ kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasalam dahulu. Maka apakah kita akan kata Rasulullah sallahu a’alaihi wassalam hanya utama dari kalangan lelaki tapi bukan kepada wanita??

Atas dasar itulah, pandangan yang tepat, isteri-isteri baginda adalah ibu bagi lelaki dan juga wanita

Al-Qurtubi menjelaskan setelah membincangkan hadith-hadith di atas, 

وَالَّذِي يَظْهَرُ لِي أَنَّهُنَّ أُمَّهَاتُ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ، تَعْظِيمًا لِحَقِّهِنَّ عَلَى الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ. يَدُلُّ عَلَيْهِ صَدْرُ الْآيَةِ:" النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ"، وَهَذَا يَشْمَلُ الرِّجَالَ وَالنِّسَاءَ ضَرُورَةً

Terjemahan: Dan yang zahir disisiku sesungguhnya mereka adalah ibu-ibu kepada lelaki dan wanita, dimuliakan mereka ke atas lelaki dan wanita (sepertimana) ditunjukkan keatasnya (kemuliaan) dalam ayat: Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka. Dan ini sepatutnya meliputi lelaki dan wanita 

Rujukan: Tafsir al-Qurtubi, 14/123, Maktabah Shamela

Hujah 4: Tindakan Aisya r.a tidak layak dihormati

Syiah imamiyah menuduh Aisya r.a tidak layak dihormati kerana dianggap melanggar perintah Allah s.w.t yang jelas dalam al-Quran. Mereka selalu memetik surah at-Tahrim untuk menghentam Aisya r.a dan menjadikan isu peperangan Jamal sebagai modal cacian.

 Bidasan Hujah 4

InsyaAllah, artikel yang khusus akan dibuat untuk menjawab persoalan-persoalan isu ini. Cukup sekadar dinyatakan Allah s.w.t telah sedia mengetahui keadaan Aisya r.a dan tetap memberikan gelaran yang mulia kepada isteri-isteri nabi dan melarang orang lain menikahi mereka

Perhatikan ayat terakhir dari surah al-Ahzab ayat 53

مَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمًا (53)

Terjemahan: Dan tidak boleh kamu menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak (pula) mengawini isteri- isterinya selama-lamanya sesudah ia wafat. Sesungguhnya perbuatan itu adalah amat besar (dosanya) di sisi Allah.

 Ayat ini melarang sesiapa yang ingin mengahwini isteri-isteri nabi dan ia digandingkan dengan larangan menyakiti hati Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam. Ternyata selepas baginda wafat, kemuliaan isteri-isteri nabi kekal hatta selepas kewafatan Rasulullah sallahu a’alaihi wassalam

Apakah logik Aisya r.a telah kafir setelah kewafatan nabi dan dalam masa yang sama terdapat larangan untuk berkahwin dengan ‘orang kafir’ tersebut??

Ulasan tambahan dan kesimpulan

Kita menasihatkan syiah imamiyah agar berhenti dari mencerca dan mengkafirkan ibu-ibu orang yang beriman terutamanya Aisya r.a. Jangan jadikan peristiwa sejarah sebagai modal untuk menjatuhkan kemuliaan mereka. Nilailah peristiwa sejarah dengan nilaian al-Quran

Al-Quran menyatakan tanggungjawab kita kepada ibu dan ayah kita

وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا (
23)

Terjemahan: Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia (al-Isra 17:23)

Al-Quran jelas melarang perkataan ‘uf’ tapi syiah telah mencerca dan memaki Aisya r.a. Lihat bagaimana ulama mereka, Yasir Habib mengkafirkan, mencerca dan meraikan perayaan ‘Aisya r.a di neraka. 

Na’uzubillahi min zaalik.

Bahkan pemimpin revolusi terkenal shia, Sayyed Ruhollah Musavi Khomeini mengaitkan Aisya r.a dengan anjing dan babi ketika membahaskan bab najis !!

فلو خرج سلطان على أمير المؤمنين لا بعنوان التدين، بل للمعارضة في الملك، أو غرض أخر كعائشة والزبير وطلحة ومعاوية وأشباههم أو نصب احد عداوة له أو لأحد من الأئمة ع لا بعنوان التدين بل لعداوة قريش أو بني هاشم أو العرب أو لأجل كونه قاتل ولده أو أبيه أو غير ذلك لا يوجبظاهرا- شيء منها نجاسة ظاهرية وإن كانوا أخبث من الكلاب والخنازير...
Terjemahan:  …Jika seorang sultan keluar memerangi Amir Mukminin bukan atas sebab agama bahkan atas sebab kekuasaan atau tujuan lain seperti Aisya, Zubair, Talhah, Muawiya dan yang semisalnya ataupun yang memusuhi beliau atau salah satu dari imam bukan atas tujuan agama tapi atas sebab permusuhan dengan Quraisy atau Bani Hashim atau Arab ataupun dia (imam) membunuh anaknya atau ayahnya, (pada zohirnya) tidak ada satupun darinya yang mewajibkan ia menjadi najis zohir walaupun mereka lebih kotor dari anjing dan babi

Rujukan: Kitab at-Taharah, Jilid 3 mukasurat 457

Sebahagian syiah mengatakan nukilan teks di atas adalah bohong dan tidak tepat. Mereka menuduh kononnya ia dipetik secara tidak jujur dan difahami secara salah.

Padahal sesiapa yang jujur mengetahui dengan jelas, Khomeini tidak menganggap
Aisya, Zubair, Talhah, Muawiya sebagai najis zahir walaupun mereka lebih teruk dari anjing dan babi!!. Apakah kalam sejelas ini masih ingin ditakwilkan dan dituduh pula sunni yang menyelewengkan teks??

Secara mudah, Khomeini beranggapan

a)
Aisya, Zubair, Talhah, Muawiya tidak najis secara zahir
b)  Aisya, Zubair, Talhah, Muawiya lebih teruk dari anjing dan babi

Jika syiah menafikannya,. maka bantahlah dengan ilmiah dan bukannya dengan nafsu semata-mata ingin menyelamatkan Khomeini. Jika tidak mampu membantah, maka tak usahlah menuduh orang lain sebagai lemah ataupun berbohong

Kesimpulannya, sesiapapun tidak dapat menafikan kemuliaan isteri-isteri nabi selaku ibu-ibu orang yang beriman. Pengharaman perkahwinan kepada mereka adalah bukti akan kedudukan khusus mereka disisi baginda sallahu a’alaihi wassalam ketika hidup dan selepas kewafatan beliau.

Marilah kita dengarkan nasyid berikut sebagai muhasabah atas ketelanjuran terhadap ibu-ibu kita






No comments: