‘Kami ikut orang maksum”
“Rujukan kami ahlul bait semata-mata”
“Ikutilah hadith tsaqalain”
Slogan-slogan di atas selalu
dilaungkan syiah imamiyah apabila berdepan dengan sunni. Hadith Tsaqalain dimanipulasikan
seolah-olah ikutan syiah imamiyah hanya keturunan Rasulullah sallahu a’laihi
wassalam yang kononnya disucikan
Benarkah demikian? InsyaAllah, dalam
artikel ini akan dibahaskan dengan ilmiah
1. Hadith
Tsaqalain yang diselewengkan
Apabila
berdialog dengan syiah, hadith tsaqalain sentiasa dihujahkan untuk mengelirukan
umat Islam. Syiah berhujah hanya pegangan kepada tsaqalain menjamin keselamatan
kerana lafaz ‘tidak akan sesat’. Para sahabah nabi bukan rujukan sebaliknya
perlu berpegang pula kepada ahlul bait.
Berikut
ialah antara hadith yang dihujahkan
عن زيد بن أرقم قَال النبي صلى الله
عليه وسلم إني تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا كتاب الله عز وجل وعترتي أهل بيتي
وإنهما لن يتفرقا حتى يردا علي الحوض
Terjemahan:
… dari Zaid bin Arqam yang berkata Nabi SAW bersabda “Aku tinggalkan untuk
kalian yang apabila kalian berpegang-teguh kepadanya maka kalian tidak akan
sesat yaitu Kitab Allah azza wa jalla dan ItrahKu Ahlul Baitku dan keduanya
tidak akan berpisah hingga kembali kepadaku di Al Haudh
Rujukan: Ma’rifat
Wal Tarikh Al Fasawi 1/536
Dengan mengenepikan konteks
al-Quran, mereka menjadikan hadith ini sebagai umpan memasukkan doktrin ahlul
bait sebagai rujukan mutlak. Bagi mereka ahlul bait hanyalah 12 imam mereka
termasuklah Fatimah r.a tetapi dalam masa yang mereka mengenepikan
isteri-isteri nabi.
Isteri-isteri
nabi hakikatnya adalah ahlul bait seperti yang dijelaskan disini
http://titian-sebenar.blogspot.com/2011/05/isteri-isteri-nabi-muhammad-saw-adalah.html
Padahal
yang benar, ahlul bait dan juga para sahabat sama-sama menjadi rujukan dan
pembawa amanah dalam agama ini
2.
Ikutan kepada para sahabah jelas dalam al-Quran
Al-Quran
jelas menyebutkan para sahabah dari kalangan muhajirin dan ansar menjadi
ikutan.
وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ
اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ
جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ
الْعَظِيمُ (100)
Terjemahan: Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam)
dari golongan muhajirin dan anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan
baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah
menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya
selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.
Syiah
membidas fakta di atas dengan alasan-alasan berikut
Alasan 1: Sahabah
ada yang baik dan ada yang buruk. Tidak seperti ahlul bait yang maksum. Sebab
tu ayat 100 at-taubah perlu diikuti dengan ayat 101.
Alasan 2: Syiah
juga mengikuti sahabat yang baik
Alasan 3: Syiah
menjadi sahabat sebagai ikutan dalam akhlak bukan sebagai rujukan
Bidasan
kepada alasan-alasan syiah
Pertama, apabila
Allah menyuruh mengikuti sahabat, sudah tentu Allah s.w.t mengetahui keadaan
baik dan buruk mereka. Atas sebab itulah ikutan disuruh dalam perkara kebaikan
(اتَّبَعُوهُمْ
بِإِحْسَانٍ). Jadi penggunaan ayat 101 tidak mencacatkan konteks ayat 100 bagi
surah at-Taubah. Bahkan ayat 101 bukan merujuk kepada muhajirin dan Ansar.
Adapun keburukan mereka tidak dijadikan sebagai rujukan sebaliknya dijadikan pengajaran. Sikap seorang muslim yang mendoakan sahabat nabi atas kesilapan dan tidak menjadikan itu sarana kedengkian
Al-Quran sebut
dalam surah al-Hasyr 59:10,
وَالَّذِينَ
جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ
سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا
رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (10)
Terjemahan: Dan
orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Anshor), mereka berdoa:
"Ya Rabb kami, beri ampunlah kami dan saudara-saudara kami yang telah
beriman lebih dulu dari kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam
hati kami terhadap orang-orang yang beriman; Ya Rabb kami, Sesungguhnya Engkau
Maha Penyantun lagi Maha Penyayang."
Sebaliknya apa
yang kita lihat kedengkian syiah kepada sahabah-sahabah besar hatta
mengkafirkan mereka
Kedua, apabila
syiah menyakini kewujudan sahabat yang baik serta dijadikan ikutan maka
terbatallah konsep ikutan hanya kepada ahlul bait nabi. Namun sebahagian mereka
memutar belit dengan mengatakan ikutan hanya pada akhlak saja dan bukannya
rujukan. Sekiranya ikutan hanya pada akhlak saja, perkara yang sama juga boleh
dikatakan kepada ahlul bait
Bahkan terdapat
hadith yang diterima menurut standard syiah sendiri, ikutan hanyalah pada
Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam dan ahlul bait tidak ada apa-apa penambahan
padanya
عِدَّةٌ
مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ
مِهْرَانَ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ أَبِي الْمَغْرَاءِ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ
أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ قُلْتُ لَهُ أَ كُلُّ شَيْءٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ
وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ ص أَوْ تَقُولُونَ فِيهِ قَالَ بَلْ كُلُّ شَيْءٍ فِي كِتَابِ
اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ ص
Dari Samaa`ah dari Abi Al-Hasan Musa katanya, Aku berkata
kepadanya (kepada imam), ‘ Apallah
semuanya dalam kitab Allah dan sunnah nabinya sallahu ‘alaihiwa aalihi? Atau
kamu ada ulasan padanya? Jawab imam: Bahkan semuanya dalam kitab Allah dan
sunnah nabinya sallahu ‘alaihi wa alihi
Rujukan: Usul al-Kafi 1/62, hadith 10)
Rujukan: Usul al-Kafi 1/62, hadith 10)
Hadith ini dihukum sebagai Muwatthaq
oleh al-Majlisi ( Mira’atul Uqul 1/209)
2. Para sahabah dan ahlul bait adalah amanah umat ini
Para sahabah
termasuklah ahlul bait adalah amanah umat ini. Sehinggakan tugas mengumpulkan
kitab suci al-Quran setelah kewafatan nabi digalas oleh mereka
Apakah logik
akal dapat menerima pengumpulan al-Quran dipelopori oleh manusia-manusia yang
menyeleweng selepas kewafatan nabi?? Sudah tentu tidak
Merekalah
pembawa sumber agama ini kepada kita.
النُّجُومُ أَمَنَةٌ لِلسَّمَاءِ فَإِذَا
ذَهَبَتْ النُّجُومُ أَتَى السَّمَاءَ مَا تُوعَدُ. وَأَنَا أَمَنَةٌ لأَصْحَابِي
فَإِذَا ذَهَبْتُ أَتَى أَصْحَابِي مَا يُوعَدُونَ. وَأَصْحَابِي أَمَنَةٌ
لأُمَّتِي فَإِذَا ذَهَبَ أَصْحَابِي أَتَى أُمَّتِي مَا يُوعَدُونَ.
Terjemahan:
Bintang-bintang adalah amanah bagi langit, apabila tenggelamnya bintang-bintang
muncullah langit menemui apa yang dijanjikan. Aku pula adalah amanah bagi para
sahabatku, maka sekiranya aku pergi (wafat), muncullah para sahabatku menemui
apa yang dijanjikan. Para sahabatku adalah amanah bagi umatku, apabila mereka
telah pergi nanti, muncul pula umatku menemui apa yang dijanjikan kepada mereka
Rujukan:
Sahih Muslim, hadis no: 2531 (Kitab keutamaan para sahabat).
Selain itu dikeluarkan juga oleh Ahmad di dalam Musnadnya, jld. 4, ms.
338 dan Ibn Hibban di dalam Shahihnya – hadis no: 7249.
Imam ke-4 syiah
iaitu as-Sajjad sendiri mendoakan kemuliaan kepada mereka yang mengikuti sahabah nabi. Ini
dinyatakan dalam doanya yang masyur , Sahifa
Sajjadiyah
O God, and give
to those, who have done well in following the Companions,who say, Our Lord,
forgive us and our brothers,who went before us in faith,Thy best reward;
Terjemahan: Ya
Tuhan, berilah kepada mereka yang mengikuti sahabat (nabi) yang mengatakan, ‘
Ya Tuhan, ampunkanlah kami dan saudara-saudara kami sebelum kami dalam iman,’
ganjaran yang terbaik
Rujukan: Sahifah
Sajadiyyah, dipetik dari laman web syiah yang mashyur
3. Maksud hadith
Tsaqalain yang sebenar
Tsaqalain
bermaksud dua perkara yang berat dimana salah satunya lebih berat dari yang
lain. Perkara berat yang pertama ialah al-Quran dan perkara berat yang kedua
ialah ahlul bait. Al-Quran secara jelas menyuruh ikutan kepada sahabat manakala
hadith tsaqalain pula menyatakan ikutan kepada ahlul bait
Jadi secara
gabungan yang sesuai dengan konteks al-Quran, sahabat dan ahlul bait sama-sama
rujukan kepada umat Islam. Merekalah yang disebutkan sebagai orang-orang
beriman dan jalan merekalah dapat menyelamatkan kita dari kesesatan seperti
yang disebutkan dalam an-Nisa ayat 155
وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى
وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ
وَسَاءَتْ مَصِيرًا (115)
Terjemahan: Dan
barangsiapa yang menentang Rasul sesudah jelas kebenaran baginya, dan mengikuti
jalan yang bukan jalan orang-orang mukmin, Kami biarkan ia leluasa terhadap
kesesatan yang telah dikuasainya itu dan Kami masukkan ia ke
dalam Jahannam, dan Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali.
Maka sesiapa
yang mendakwa hadith tsaqalain mengkhaskan ikutan rujukan hanya pada ahlul bait
dan menolak sahabat nabi maka dia telah bercanggah dengan al-Quran dan
bercanggah dengan makna tsaqalain itu sendiri.
4.
Syiah bertaqlid pada bukan ahlul bait
Syiah
imamiyah sendiri hakikatnya tidak bertaqlid 100% kepada ahlul bait. Imam ke-12
mereka iaitu al-Mahdi telah ghaib ribuan tahun dan tidak diketahui lokasinya.
Jadi kini mereka terpaksa bertaqlid kepada ulama-ulama yang tidak maksum
seperti Ayatollah Khamenei, Ayatollah Sistani dan lain-lain.
Bahkan, penulis kitab-kitab utama mereka seperti al-Kulaini, at-Tusi, al-Majlisi dan
lain-lain bukanlah ahlul bait yang disucikan. Dalam bab hadith pula, mereka
terpaksa bertaqlid kepada kenyataan ulama-ulama rijal mereka seperti al-Kishi,
at-Tusi, al-Mamaqani, al-Khui dan lain-lain dalam menilai sahih atau tidak
kata-kata yang dinisbatkan kepada imam.
Semua ini
dengan alasan imam telah berikan keizinan kepada golongan bukan ahlul bait
untuk berfatwa berkenaan isu agama. Padahal
sebelumnya mereka sendiri melarang mengikuti orang yang tidak maksum!! Ternyata
ini satu kontradiksi yang nyata
Sebagai
contoh, imam kelima syiah, al-Baqir membenarkan Aban bin Taghlub memberikan
fatwa berkenaan agama
أجلس
في مسجد المدينة وأفتِ الناس فإني أحب أن أرى في شيعتي مثلك
Terjemahan:
Duduklah di masjid Madinah dan berfatwalah kepada masyarakat kerana sesungguhnya
aku suka melihat dalam golonganku orang sepertimu
Rujukan: Rijal
an-Najasyi,1/10
http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%A8/2931_%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%B4%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%B4%D9%8A/%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%81%D8%AD%D8%A9_10#top
Imam
keenam syiah, Jaafar as-Shadiq a.s mengizinkan Muaz bin Muslim mengeluarkan
fatwa:
عَنْ
أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ لِي: بَلَغَنِي أَنَّكَ تَقْعُدُ فِي الْجَامِعِ فَتُفْتِي
النَّاسَ! قَالَ، قُلْتُ: نَعَمْ وَ قَدْ أَرَدْتُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ ذَلِكَ قَبْلَ
أَنْ أَخْرُجَ، إِنِّي أَقْعُدُ فِي الْمَسْجِدِ فَيَجِيءُ الرَّجُلُ يَسْأَلُنِي عَنِ
الشَّيْءِ فَإِذَا عَرَفْتُهُ بِالْخِلَافِ لَكُمْ أَخْبَرْتُهُ بِمَا يَفْعَلُونَ،
وَ يَجِيءُ الرَّجُلُ أَعْرِفُهُ بِحُبِّكُمْ أَوْ مَوَدَّتِكُمْ فَأُخْبِرُهُ بِمَا
جَاءَ عَنْكُمْ وَ يَجِيءُ الرَّجُلُ لَا أَعْرِفُهُ وَ لَا أَدْرِي مَنْ هُوَ فَأَقُولُ:
جَاءَ عَنْ فُلَانٍ كَذَا وَ جَاءَ عَنْ فُلَانٍ كَذَا فَأُدْخِلُ قَوْلَكُمْ فِيمَا
بَيْنَ ذَلِكَ، قَالَ، فَقَالَ لِي: اصْنَعْ كَذَا فَإِنِّي كَذَا أَصْنَع
Daripada
Muaz bin Muslim: Daripada Abi Abdillah a.s yang berkata kepadaku: Telah sampai kepadaku
bahawa engkau duduk dalam masyarakat dan berfatwa! Beliau berkata: Aku berkata:
Benar, sesungguhnya aku ingin bertanya kepadamu tentang perkara tersebut
sebelum aku keluar. sesungguhnya aku duduk dalam masyarakat, maka datang seorang
lelaki bertanya kepadaku tentang sesuatu. Sekiranya aku tahu ianya bertentangan
degann kamu maka aku akan memberitahu apa yg harus mereka lakukan, dan datang
pula lelaki yang aku tahu ia mencintai dan kasih terhadap kamu, maka aku akan
beritahu apa yang kamu bawakan. Dan datang pula lelaki yang aku tidak tahu
siapakah gerangan dia, maka aku menukilkan sesuatu daripada fulan, dan aku
masukkan kata-kata kamu di dalamnya. Imam Jaafar pun menjawab: Lakukanlah seperti
itu, sesungguhnya aku pun melakukan demikian."
Rujukan: al-Fawaid
ar-Rijaliyah (ms 10) oleh as-Sayyid Bahrul ‘Ulum yang menaqalkan dari rijal
al-Kisyi
http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%A8/2964_%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%A7%D8%A6%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%AF-%D8%A8%D8%AD%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%AC-%D9%A1/%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%81%D8%AD%D8%A9_273
Ini
sebahagian bukti yang jelas syiah sendiri telah bertaqlid kepada bukan ahlul
bait untuk sampai kepada ahlul bait. Syiah
membidas fakta di atas dengan mengatakan tak salah bertaqlid kepada bukan ahlul
bait kerana rujukan mereka sendiri adalah ahlul bait
Jika
demikian, kami juga mengatakan tak salah kami mengikuti sahabat Rasulullah
sallahu ‘alahi wasalam, kerana rujukan mereka adalah kepada Allah s.w.t dan
RasulNya. Dan apabila berlaku percanggahan dikalangan sahabat, kami kembalikan
kepada Allah dan RasulNya
Sebaliknya
syiah, mereka menganggap ahlul bait sebagai maksum dan kononnya tidak berlaku
sebarang percanggahan. Natijahnya, mereka telah ‘menambah’ sumber rujukan dalam
agama ini.
Disampin
itu, ulama-ulama syiah bukan ahlul bait dalam banyak perkara tidak bersandarkan
kepada ulama-ulama ahlul bait tetapi kepada ijtihad mereka sendiri. Ini sedia
maklum kerana pada zaman kini banyak perkara yang baru yang tidak pernah
disebutkan sebelumnya seperti isu solat di angkasa, isu bayi tabung uji, isu
kejuruteraan genetik dan lain-lain
Tambahan
Didapati
rujukan syiah kepada tsaqalain sendiri sebenarnya masih boleh dipertikaikan.
Terdapat kajian dari sudut ilmu rijal mendapati hadith-hadith tsaqalain dalam
syiah dipertikaikan kesahihannya menurut standard syiah sendiri. Jika ini
benar, maka ternyata sunni lebih berpegang kepada kesahihan tsaqalain
Rujuk
kepada kajian yang dilakukan oleh Taqiyuddin as-Sunni di sini dalam kitabnya
yang bertajuk,
القنبلة الحديثية في تخريج حديث الثقلين من
كتب الإمامية
Boleh
didownload sini
http://www.saaid.net/book/open.php?cat=88&book=8803
Kesimpulan
Ikutan
sebenar dalam agama Islam adalah para sahabah dan ahlul bait nabi. Merekalah
panji-panji yang membawa Islam kepada kita dan memelihara sumber-sumbernya
selepas kewafatan nabi. Hadith
tsaqalain hendaklah difahami seiringan dengan al-Quran.Mereka yang mendakwa
ikutan hanyalah imam-imam keturunan ahlul bait dan menolak sahabat-sahabat nabi
sebenarnya telah tersesat kerana bercanggah dengan konsep al-Quran.
Syiah
imamiyah sendiri bertaqlid kepada bukan ahlul bait dan ‘menambah’ rujukan dalam
agama Islam. Mereka cuba berdalih dengan mengatakan taqlid itu tidaklah sesat
kerana rujukan ulama-ulama ini juga adalah ahlul bait.
Jika
demikian, sudah tentulah kami lebih tepat dan benar kerana rujukan kami adalah ‘penghulu’
ahlul bait iaitu Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam dan orang yang kami ikuti
ialah orang-orang terpecaya bahkan telah dijamin syurga oleh Allah s.w.t. Kami juga
mengikuti orang-orang terpecaya untuk sampai kepada Rasulullah s.a.w dan para
sahabah dengan tanpa memaksumkan mereka
Ini juga
contoh yang diberikan sendiri oleh imam ar-Rida, imam ke-8 syiah yang
membenarkan orang-orang terpecaya berfatwa berkenaan agama
عن عبد العزيز بن
المهتدي والحسن
بن علي بن يقطين جميعا، عن الرضا
عليه السلام قال: قلت: لا أكاد أصل إليك أسألك عن كل ما أحتاج إليه
من معالم ديني، أفيونس بن عبد الرحمن ثقة آخذ عنه ما أحتاج إليه من معالم ديني؟
فقال: نعم
Terjemahan:
Hasan bin Ali bin Yaqtin berkata, “Aku berkata kepada Imam Ridha as, “Aku tidak
dapat bertanya kepada anda (secara langsung) ketika berhadapan dengan setiap
persoalan agama yang aku hadapi. Apakah Yunus bin Abdurrahman itu orang
terpercaya dan jujur dan aku dapat menerima jawapan terhadap masalah-masalah
agama yang aku hadapi? Imam Ridha as berkata: Ya
Rujukan:
Wasail Syiah, al-Hurr al-‘Amili, 18/107, no 33
http://shiaonlinelibrary.com/%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%A8/1234_%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A-%D8%AC-%D9%A1%D9%A8/%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%81%D8%AD%D8%A9_107
Rujukan
dan bacaan lanjut
4 comments:
tumpang tanya,tuan ada fb x??dialog sunni vs syiah mana yg sesuai utk ditonton??mohon pencerahan...
Facebook saya ialah Yusof Mohamad, boleh search
Sila tonton dialog sunni syiah di masjid perling. Ada 3 bahagian, insyaAllah bermanfaat
http://www.youtube.com/watch?v=NpSUIyUUwZE
http://www.youtube.com/watch?v=2KuphIcb9NQ
http://www.youtube.com/watch?v=1WAev3JuDXM
Syiah berpegang kepada al-quran dan ahlul bait as...Apabila Imam ahlul bayt as memerintahkan sahabatnya memberikan fatwa di Masjid atau riwayat Imam as menyuruh orang awam mengikut ulama yang memelihara dirinya, memelihara agama, mengekang hawa nafsu dan taat kepada mawla ketika zaman ghaibah...Apakah masalahnya syiah mengikut perintah Imam tersebut sehingga anda mengatakan ia bercanggah dengan kenyataan yang anda warwarkan syiah ikut imam maksum tetapi tidak ikut imam maksum pada zaman ghaibah? Apa masalahnya?????
Masalahnya mudah, anda secara automatik telah ikut orang tak maksum, jadi jangan salahkan kami bilamana kami juga ikut orang tak maksum untuk sampai kepada orang yang maksum
Post a Comment